• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 15 آبان 1397
کد مطلب : 36717
+
-

نقش‌آفرینان انتخابات امروز آمریکا

زنان و اقلیت‌ها از جمله مسلمانان، با رأی خود امروز نقش تعیین‌کننده‌ای در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا دارند

رویداد
نقش‌آفرینان انتخابات امروز آمریکا


جواد نصرتی/ خبرنگار
انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا، به عرصه‌ای برای بروز پتانسیل و موجودیت اقلیت‌ها تبدیل شده و جامعه سرخپوستان و لاتین‌تباران، ‌در سراسر کشور برای حضور پررنگ در انتخابات امروز آماده شده است. به این گروه‌های پرانگیزه، ‌امسال باید مسلمانان را هم اضافه کرد.

به گزارش ان‌پی‌آر، یکی از ایالت‌هایی که مسلمانان در آن برای ایفای نقشی پررنگ در انتخابات به تکاپو افتاده‌اند، مینه‌سوتا در غرب میانه آمریکاست. در این ایالت، که تنوع نژادی چشمگیری هم دارد، ائتلافی از جوامع مذهبی چندنژادی وجود دارد که تا سال‌ها، بزرگ‌ترین اعضای آن مسیحیان معتقد بودند. اما از سال پیش، مسلمانان هم آرام‌آرام به این شبکه اضافه شده‌اند و حالا 24مسجد به دیگر جوامع مذهبی پیوسته‌اند که برای افزایش مشارکت پیروان خود در انتخابات تلاش می‌کنند. تلاش این گروه این است که جوامع عموما غیرسفیدپوست خود را بسیج کنند تا امسال، در واکنش به سیاست‌ ترس و همچنین خیزش ناسیونالیسم افراطی سفید، پای صندوق‌های رأی بروند. بسیاری از این اقلیت‌ها، به‌خصوص مسلمانان، حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید را عامل بروز این فضای افراطی علیه خودشان می‌دانند.

اسد زمان، مدیر اجرایی جامعه آمریکایی مسلمانان مینه‌سوتا معتقد است که فرستادن افراد جامعه مسلمان به پای صندوق‌های رأی کاملا حیاتی است. زمان که تلاش بسیار زیادی برای بسیج آرای مسلمانان می‌کند، سابقه 15سال فعالیت سیاسی در این ایالت دارد.

فراتر از رأی‌دهندگان، مسلمانان در میان نامزدهای انتخابات هم، نمایندگانی دارند و امیدوارند بخشی از «موج آبی» (دمکرات‌ها) باشند. در مینه‌سوتا، 9نامزد مسلمان برای پست‌های ایالتی، فدرال و محلی رقابت می‌کنند.

مسلمانان در سراسر آمریکا، تنها حدود یک‌درصد جامعه را تشکیل می‌دهند اما همین میزان کم هم می‌تواند در انتخابات، ‌به‌خصوص در حوزه‌هایی که رقابت بسیار نزدیک است، ‌تأثیرگذار باشد. نکته مهم این است که بسیاری از مسلمانان این ضرورت را درک کرده‌اند که باید در فرایند انتخاب رهبری که نماینده واقعی آنها باشد شرکت کنند. این تکاپو در میان مسلمانان، یک خبر خوب برای دمکرات‌هاست؛ براساس نظرسنجی مؤسسه پیو، اکثریت مسلمانان طرفدار دمکرات‌ها هستند و تنها 13درصد آنها به جمهوریخواهان گرایش دارند. و البته پراکندگی آنها، دلیل بیشتری به دمکرات‌ها برای خوشحالی می‌دهد. بیشتر مسلمانان در مناطقی کلیدی مانند ویرجینیا، فلوریدا، میشیگان و اوهایو و به‌خصوص مناطق شهری پراکنده‌اند. برای نمونه 120هزار مسلمان در میشیگان، 120هزار نفر در فلوریدا و حدود 100هزار نفر در ویرجینیا برای انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند. در انتخاباتی که تنها چند رأی می‌تواند تعیین‌کننده باشد، مسلمانان می‌توانند برگ برنده دمکرات‌ها باشند.

مینه‌سوتا در سال2006 کیث الیسون را به‌عنوان نخستین نماینده مسلمان در کنگره انتخاب کرد. او حالا یکی از 2مرد مسلمانی است که در کنگره حضور دارند. و حالا، این ایالت در کنار میشیگان، در آستانه انتخاب نخستین زن در کنگره آمریکاست. نامزد مسلمانان میشیگانی‌ها، رشیده طالب است. در مینه‌سوتا، الهام عمر امید زیادی دارد تا به‌جای الیسون به کنگره برود. اگر عمر به کنگره برود، بسیاری از نخستین‌ها را به‌خود اختصاص خواهد داد؛ نخستین پناهجو، نخستین سومالیایی و نخستین زن مسلمانی که به کنگره راه یافته است.

او هرچند برای انتخاب شدن باید اکثریت سفیدپوست را برای رأی دادن متقاعد کند، اما به مسلمانان و به‌خصوص جامعه سومالیایی‌های مینه‌سوتا امید زیادی دارد. افراد این جامعه هم امید زیادی دارند یک نماینده از بین خودشان در کنگره داشته باشند. یکی از همین افراد درباره انتخابات پیش‌رو می‌گوید: «آمریکا برای ما ناامن، ناراحت‌کننده و نژادپرستانه شده است، بنابراین من می‌خواهم رأی بدهم. می‌خواهم این پیام را به دیگران برسانم که ما هم حرف‌هایی برای گفتن داریم.»


   خیزش زنان
در هیچ‌کدام از انتخاب‌های اخیر در آمریکا، زنان اینقدر امیدوارانه و پررنگ به فکر تغییر سرنوشت خود نبوده‌اند. بخشی از این همدلی در میان زنان، نتیجه مستقیم حضور یکی از ضدزن‌ترین روسای جمهوری تاریخ معاصر آمریکا در کاخ سفید است؛ ترامپ، کارنامه سیاهی از برخوردهای نامناسب با زنان دارد و از همان فردای روزی که به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد، زنان را در سراسر آمریکا به خیابان‌ها کشاند. حالا زنان، نه‌تنها به‌عنوان گروه بزرگی از رأی‌دهندگان، که به‌عنوان گروه بزرگی از رقابت‌کنندگان در انتخابت پا پیش گذاشته‌اند. بیشتر از 260زن (198زن در حزب دمکرات) ‌در انتخابات مجلس نمایندگان به‌عنوان نمایندگان رسمی حزب انتخاب شده‌اند؛ این رقم، پیش‌تر سابقه نداشته است و به همین‌خاطر، بسیاری امسال را سال زنان در آمریکا می‌خوانند. علاوه بر آن، نظرسنجی‌های مختلف از حضور گسترده زنان در فرایند رأی‌گیری خبر می‌دهد. آنطور که پیج گاردنر از «مرکز غیرانتفاعی شرکت در انتخابات» به گلمور گفته است، پیروزی دمکرات‌ها به میزان مشارکت زنان بستگی دارد؛ «اگر دمکرات‌ها برنده انتخابات مجلس نمایندگان شوند، تنها به‌خاطر زنان است.» در این میان، نقش زنانی که ازدواج ‌نکرده‌اند در پیروزی دمکرات‌ها چشمگیر خواهد بود. به‌صورت سنتی، زنان متاهل تفکراتی نزدیک به جمهوریخواهان دارند و معمولا در انتخابات مشارکت بالایی دارند. در مقابل، زنان مجرد که معمولا در انتخابات میان‌دوره‌ای مشارکت پایین‌تری دارند، به دمکرات‌ها تمایل دارند. اما آنطور که گاردنر به گلمر گفته است، انتظار این است که زنان مجرد، حضور پررنگی در انتخابات داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید