• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 15 آبان 1397
کد مطلب : 36680
+
-

سومین شهرداری که برکنار می‌شود

شهردار اراک در کنار تهران و مشهد شامل قانون منع به کارگیری بازنشستگان است

گزارش
سومین شهرداری که برکنار می‌شود

محمد سرابی | خبرنگار

در کنار هیاهوی تغییر شهرداران به‌دلیل قانون منع به کارگیری بازنشستگان در نخستین و دومین شهر پرجمعیت کشور، یک شهر دیگر هم به همین دلیل در حال انتخاب شهردار جدید است. «داوود تاجران» به‌مدت 4دهه در مدیریت بخش‌های مختلف شهرداری حضور داشته است. او در زمان محاکمه غلامحسین کرباسچی، شهردار منطقه ۲۰ تهران بود. او که در سال 1332در تهران متولد شد اکنون شامل قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شده است و تا پایان این ‌ماه باید سمت شهرداری شهر اراک را واگذار کند. 12شهریور 1396تاجران با 10رأی از 11رأی شورای شهر اراک، از میان 5داوطلب به‌عنوان شهردار انتخاب شد. با گذشت یک‌سال از این انتخاب، اکنون شورا باید شهردار دیگری را انتخاب کند. تاکنون فهرست‌های 5 و 6نفره‌ای برای تصدی این سمت اعلام شده که هیچ کدام جنبه رسمی پیدا نکرده است. «سعید نادری» نایب‌رئیس شورای شهر اراک نیز بومی بودن، جوان‌گرایی، پاک‌دستی، توانمندی مدیریتی، فساد‌ستیزی، آشنایی به امور شهر و شهرداری، انگیزه و توسعه‌گرایی را به‌عنوان معیار انتخاب شهردار بیان کرده است.

رئیس شورای شهر اراک در این‌باره به همشهری می‌گوید: در این مواقع روال کار این است که اعضای شورا افرادی را معرفی می‌کنند و از میان‌ آنها رأی‌گیری انجام می‌شود تا کسانی که رأی بیشتر داشتند برنامه‌های خود را در صحن علنی اعلام کنند تا از میان آنها شهردار انتخاب شود.

«کاوه فلک‌افلاکی» با بیان اینکه از مدتی پیش این کار آغاز شده است، می‌افزاید: طبق قانون، آقای شهردار تا 24یا 26آبان می‌تواند به‌کار خود ادامه دهد و الان مرحله ابتدایی به پایان رسیده ‌است و نامزد‌ها برنامه مقدماتی را ارائه‌ داده‌اند از میان آنها 3یا 4نفر برای حضور در جلسه نهایی و رأی‌گیری انتخاب می‌شوند.
او تأکید می‌کند: ممکن است عضوی کسی را معرفی کند که در دیدگاه دیگران تناسبی با این سمت نداشته باشد؛ نمی‌توان همه این نام‌ها و فهرست‌ها را علنی کرد. سال قبل هم نفرات نهایی اعلام می‌شدند و اکنون نیز این کار در جلسه علنی انجام خواهد شد.

فلک‌افلاکی می‌گوید: فردی که به‌عنوان شهردار انتخاب شود هم باید در نامه‌ای به وزارت کشور معرفی شود. پس از آن باید استعلام‌هایی گرفته شود و پاسخش برای ما بیاید. در این فاصله باید برای شهرداری سرپرست انتخاب کنیم و این سرپرست هم الزاما باید از بدنه شهرداری باشد. رئیس شورای شهر اراک بیان می‌کند: حتی اگر شهردار به سرعت انتخاب شود باز هم حداقل 40روز طول می‌کشد تا جواب مکاتبات به‌دست ما برسد و در این مدت باید سرپرست را انتخاب کنیم تا امور شهرداری را به‌عهده بگیرد.

فلک‌افلاکی می‌گوید: آقای تاجران مایل بودند که بمانند و به‌کار خود ادامه دهند اما با ابلاغ قانون جدید تابع آن هستند. ما نیز عقیده داریم که تغییر شهردار در کمتر از یک سال قطعا به مدیریت شهری آسیب وارد می‌کند. مسلما این بار از کسانی که نزدیک به موعد بازنشستگی هستند، انتخاب نمی‌کنیم.

رئیس شورای شهر اراک می‌افزاید: نظر ما استفاده از نیرو‌های داخل استان است، اما این الزامی نیست. شرط اصلی ما برای انتخاب شهردار جدید شفافیت است؛ یعنی به جز الزام شورا، خود فرد هم به شفافیت اعتقاد داشته باشد. در مقابل مسئولانی که از ارائه گزارش طفره می‌روند، شهردار اراک باید فردی خوشنام و دارای سلامت کاری باشد و تمام معاملات و روابط مالی شهرداری باید با برنامه‌ها و پایگاه‌های اینترنتی در اختیار عموم قرار گیرد. این کار از بسیاری از تخلفات جلوگیری می‌کند.

با نزدیک شدن به زمان برکناری شهرداران بازنشسته، انتخاب سریع‌تر شهردار اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. شهر‌های بزرگ در شرایط اقتصادی فعلی، نیازمند سازماندهی سریع‌تر نیرو‌ها و امکانات برای اداره امور شهر‌ها هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید