• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 15 آبان 1397
کد مطلب : 36672
+
-

نبرد سایبری ایران و رژیم صهیونیستی

گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که آمریکا و رژیم صهیونیستی در پروژه‌ای مشترک همزمان با آغاز تحریم‌های جدید قصد ضربه‌زدن به زیرساخت‌های ارتباطی کشور را داشته‌اند

نبرد سایبری ایران و رژیم صهیونیستی


ایران و رژیم صهیونیستی طی روزهای اخیر درگیر یک نبرد تمام‌عیار سایبری بوده‌اند؛ این شاید مشخص‌ترین مسئله‌ای باشد که می‌توان درباره خبرهای فاش شده از این جنگ که به گفته مقام‌های وزارت ارتباطات با دفع آن از سوی کارشناسان کشور همراه بوده، گفت.

هر چند طی روزهای اخیر رسانه‌های رژیم صهیونیستی خبرهایی در این رابطه منتشر کرده بودند اما برای نخستین‌بار به‌صورت رسمی حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در توییتر خود این مسئله را تأیید کرد و نوشت: از امروز حملات پراکنده از مبدأ یک رژیم غاصب به برخی زیرساخت‌های ارتباطی ایران آغاز شده که همگی با قدرت دفع شده‌اند. این برای مردم دنیا دیگر عجیب نیست؛ ادعای حقوق بشر می‌کنند و ملتی را به خاک و خون می‌کشند، ادعای واهی حمله سایبری از طرف ایران می‌کنند و خود حملاتی را ترتیب می‌دهند.



محمدجواد آذری‌جهرمی هم در ادامه طی توییتی نشان داد که پشت این حمله سایبری به زیرساخت‌های کشور، رژیم صهیونیستی قرار دارد. او نوشت: رژیمی که سابقه آن در به‌کارگیری سلاح سایبری در پرونده‌هایی چون استاکس‌نت مشخص است، این‌بار تلاش داشت به زیرساخت‌های ارتباطی ایران صدمه‌ وارد کند؛ البته به‌لطف هوشیاری تیم‌های فنی، دست خالی بازگشت. این اقدام خصمانه را از طریق مجامع بین‌المللی پیگیری می‌کنیم.


هدف چه بود؟
آنطور که وزیر ارتباطات روز گذشته اعلام کرده، عامل حمله شرکت اینترنتی «گلدن لاین» متعلق به رژیم غاصب و مقصد آن به سمت شبکه ارتباطات موبایل بوده است. او روز گذشته گفت: امروز صبح این حملات شکل جدی‌تری به‌خود گرفت و از یک شبکه اینترنتی به نام شرکت گلدن‌لاین، از سوی این رژیم طراحی شده است. در همین حال مقصد حملات به سمت زیرساخت شبکه ارتباطی کشور و بیشتر توجه به سمت شبکه ارتباطات تلفن همراه بوده است.

اشاره وزیر ارتــــــــباطات به شرکــــــت Internet Gold Golden Lines یا به‌اختصار Internet Gold است که مقر آن در سرزمین‌های اشغالی قرار دارد. این شرکت ارتباطی اسرائیلی در سال ۱۹۹۲ تاسیس شده و در 4 حوزه مهم ازجمله ارتباطات موبایل و اینترنت ثابت فعالیت دارد. شرکت B Communications به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های این شرکت دارنده ۳۱.۳۷ درصد سهام Bezeq است که بزرگ‌ترین شرکت ارتباطی در سرزمین‌های اشغالی به‌حساب می‌آید.


دفع یک حمله گسترده
 حملات سایبری در جهان هر روز زیر پوست ارتباطات امروز دنیا وجود دارد. این بار اما به‌نظر می‌رسد مقام‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی قصد داشته‌اند در برنامه‌ای از پیش تعیین شده و در روزهای آغازین تحریم‌های جدید به زیرساخت‌های ارتباطاتی کشور به ادعای خودشان ضربه جدی وارد کنند. حدود 3 روز پیش تلویزیون هاداشات این رژیم گزارشی پخش کرد و در آن به نقل از منبعی ناشناس مدعی شد که شبکه‌های استراتژیک ایران هدف حمله یک بدافزار قرار گرفته است. این شبکه تلویزیونی مدعی شده بود که بدافزار به‌کار گرفته شده در این حمله ویروسی مشابه «استاکس نت» اما به‌ مراتب «خطرناک‌تر، پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر» بوده است.

حدود یک هفته قبل هم سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل در این رابطه گفت: اخیراً نسل جدیدی از ویروس استاکس‌نت را که به‌صورت چندتکه و غیرفعال قصد ورود به سامانه‌های ما را داشت، کشف کردیم.

مکث

جنگی که ادامه دارد
آمریکا و اسرائیل همکاری گسترده و دیرینه‌ای برای حملات سایبری به ایران دارند و به همین‌خاطر می‌توان این حمله را پروژه‌ای مشترک دانست. در سال ۲۰۱۰ کشف استاکس‌نت که برای جاسوسی در تأسیسات هسته‌ای ایران توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی طراحی شده بود یک جنجال تمام‌عیار را در دنیا رقم زد. حمله سایبری به نیروگاه‌های هسته‌ای ایران به وسیله ویروس استاکس‌نت نخستین نمونه از حملات آمریکا به سیستم‌های کامپیوتری یک کشور دیگر بود که تخریب فیزیکی ایجاد کرد. نیویورک‌تایمز ۲ سال پس از این حمله که از سوی ایران کنترل شد، فاش کرده که ساخت این ویروس طی پروژه‌ای به نام بازی‌های المپیک به‌صورت مشترک از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی صورت گرفت. پروژه بازی‌های المپیک در دولت بوش آغاز شد و بعد ادامه یافت. براساس گزارش نیویورک‌تایمز، آمریکا برای آزمایش این ویروس در آزمایشگاه مخفی خود، آن را روی سانتریفیوژ‌های کهنه‌ای که در سال 2003 از سوی لیبی تحویل غرب داده‌ شده ‌بود، آزمایش کرد. نقش اسرائیل در این حمله از یک واحد نظامی موسوم به واحد 8200 شروع شد. چند سال بعد بدافزار رجین با مشخصاتی شبیه استاکس‌نت کشف شد که گروه‌های امنیتی به آن لقب استاکس‌نت ۲ را دادند. شرکت‌های امنیتی این بدافزار را یکی از پیچیده‌ترین کرم‌های جاسوسی یا Malware کشف شده در جهان می‌دانند. کشف بدافزار Flame یا شعله هم ماجرای مشابهی داشت. این بدافراز هم مانند تسلیحات سایبری که قبلاً شناخته شده بود یعنی استاکس‌نت و دوکو، می‌توانست به‌صورت هدفمند از طریق قابلیت روت‌کیت‌ها از نرم‌افزارهای امنیتی فعلی فرار کند. این بدافزار هم برای جاسوسی اینترنتی و تخریب مورد استفاده قرار گرفت.


پروژه مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی

 برخلاف جنگ‌های سنتی که با سروصدا همراه است نبردهای سایبری به‌صورت مداوم و پنهانی ادامه دارد. چندی پیش شرکت امنیتی کاسپرسکی گزارش داده بود که ایران بزرگ‌ترین هدف حملات تازه سایبری آمریکاست. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به‌تازگی سند استراتژی امنیت ملی سایبری جدید این کشور را امضا کرده و به گفته جان بولتون، مشاور تندروی امنیت ملی این کشور با امضای این سند مجوز اجرای «عملیات‌های تهاجمی سایبری علیه دشمنان آمریکا» صادر شده است. اگر در سال‌های پیش از این آمریکایی‌ها تلاش داشتند که حداقل در ظاهر وانمود کنند نقش مدافع در حملات سایبری را دارند اما در این حمله به صراحت از ایران به‌عنوان یکی از اهداف حملات سایبری آمریکا نام برده شده است. گزارش‌های جدید نشان می‌دهد در سیاست جدید آمریکا برای حملات سایبری به ایران نقش ویژه‌ای برای رژیم صهیونیستی درنظر گرفته شده است.


افزایش توان سایبری ایران

همزمان با حملات، دولت آمریکا تلاش ویژه‌ای دارد که در رسانه‌ها، ایران را به‌عنوان عامل حملات سایبری معرفی کند. در مقابل حملات آمریکا ایران توانایی دفاعی خود را به‌شدت افزایش داده است؛ مسئله‌ای که کارشناسان امنیتی آمریکا هم به آن اذعان دارند. مت السن، مشاور سابق سازمان ان‌اس‌ای، در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز اعلام کرده توانایی‌های سایبری ایران «خیلی سریع افزایش یافته است». ایران همچنین قصد دارد در نهادهای بین‌المللی با مدارک ثبت شده از ردپای عاملان حمله علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی طرح دعوی کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید