• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 15 آبان 1397
کد مطلب : 36642
+
-

ساماندهی آرامستان زنجان

سرپرست سازمان آرامستان‌های شهرداری زنجان: امکانات رفاهی از جمله اتوبوس برای رفت و آمد به آرامستان جدید در نظر گرفته می‌شود

ساماندهی آرامستان زنجان

زهرا هادیلو| زنجان - خبرنگار:

یکی از مسائل در مدیریت شهری، موضوع آرامستان‌هاست. زنجان 2 آرامستان به نام بهشت زهرا(س) و بهشت معصومه(س) دارد که هر دو این زمین‌ها وقفی است و سال‌هاست اموات در آن‌ها تدفین می‌شوند؛ هر چند دیگر در زمین‌های مذکور جایی برای سوزن انداختن نیست. تمامی قبور به فاصله چند سانتی‌متری کنده شده و از هیچ نظمی تبعیت نمی‌کند. 

نزدیک بودن آرامستان‌ها به خانه‌های مردم، ساکنان اطراف این اماکن را با مشکلات مختلف بهداشتی و اجتماعی مواجه کرده است.  سال‌هاست مدیریت شهری برای این‌که بتواند به این معضل پایان دهد، آرامستان جدیدی را احداث کرده است.

این مکان جدید در 3 کیلومتری زنجان واقع شده و طبق گفته مسئولان مجموعه شهرداری امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، غسالخانه و امکانات دیگر برای تدفین موجود است اما شهروندان زنجانی هنوز حاضر نیستند به این محل بروند و تا جایی که امکان دارد اموات خود را در مزارهای بالا و پایین شهر جای می‌دهند. گویا دیگر وقت آن رسیده است که به این وضعیت سروسامانی داده شود. 


 رسمی شدن تدفین

مبین غایبلو، سرپرست سازمان آرامستان‌های شهرداری زنجان، در گفت‌و‌گو با همشهری درباره آخرین وضعیت دفن در 3 آرامستان شهر می‌گوید: دیگر وقت آن رسیده است شهروندان اموات خود را در محلی استاندارد دفن کنند.  وی با بیان این‌که برای رسمی شدن تدفین در آرامستان جدید منتظر نظر و بازدید امام‌جمعه و شواری تأمین هستیم، می‌افزاید: در صورت تایید آن‌ها این کار به صورت رسمی انجام می‌شود و شهروندان می‌توانند اموات خود را به این مکان بیاورند.  غایبلو سپس به امکانات رفاهی این آرامستان اشاره می‌کند و می‌گوید: به جز غسالخانه و سرویس بهداشتی تعدادی اتوبوس برای سرویس‌دهی از داخل شهر به این مکان در نظر گرفته خواهد شد تا شهروندان بتوانند به راحتی تردد کنند. مردم به زودی باید عادت کنند اموات خود را در این محل دفن کنند.  وی به ایجاد نمازخانه اشاره می‌کند و می‌گوید: تاکنون برای ایجاد محل‌های یادشده 450 میلیون تومان هزینه شده است. 


هزینه و درآمد

سرپرست سازمان آرامستان‌های شهرداری زنجان درباره درآمد این سازمان می‌گوید: درآمد این سازمان برعهده خودمان است و هم‌اکنون به طور میانگین 4 جسد دفن می‌شود. با این حال از نظر درآمدی بسیار پایین هستیم. 
وی به موضوع هزینه‌های کفن و دفن اشاره می‌کند و می‌گوید: هزینه کفن و دفن یک میلیون و 300 هزار تومان است و تنها کاری که صاحبان اموات انجام می‌دهند تهیه سنگ قبر است. 


همسطح‌سازی قبور

در چند سال اخیر شهرداری برای این‌که چهره خوبی از مزارهای شهر ارائه دهد، اقدام به همسطح‌سازی کرده و تا آن‌جا که امکان داشته مزار شهدا را زیباسازی کرده است. اما باید گفت هنوز مزار بالا و پایین برای این‌که به همسطح‌سازی برسد نیاز به زمان و هزینه زیادی دارد. غایبلو در این مورد می‌گوید: 90 درصد از کارهای همسطح‌سازی مزار پایین انجام شده است و تنها کار بتن‌‌ریزی آن‌ها باقی مانده است اما با توجه به شرایط اقتصادی موجود بعید به نظر می‌رسد این کار به سرانجام برسد با این حال سعی داریم پروژه را به اتمام برسانیم. 

سرپرست سازمان آرامستان‌های زنجان در پاسخ به این سؤال که تاکنون چه میزان اعتبار برای موضوع همسطح‌سازی هزینه شده است، اظهار می‌کند: نزدیک به 600 میلیون تومان برای این کار هزینه شده و با توجه به گرانی سیمان به طور حتم هزینه‌های آتی برای شهرداری گران‌تر تمام می‌شود. 


آسان‌سازی کفن و دفن

معاون خدمات شهری زنجان می‌گوید: مساحت آرامستان جدید در 40 کیلومتر مربع در نظر گرفته شده است؛ همچنین امکاناتی مانند حوزه اداری (ثبت احوال) در این مکان واقع است که با توجه به وضعیت روحی بازماندگان در این صورت مراحل کفن و دفن به راحتی انجام گیرد. 
به گزارش همشهری، غلامحسن احمدی با اعلام این‌که این آرامستان دارای 4 هزار قبر است، افزود: به جز قطعه‌بندی قبور علما و هنرمندان این امکان ایجاد شده است که افراد علاقه‌مند مقبره خانوادگی بخرند اما در حال حاضر قیمتی برای قبور مشخص نشده و این قیمت‌ها زمانی تعیین می‌شود که دستور لازم برای دفن اجساد در این مکان صادر شود. هم‌اکنون قیمت قبور براساس قیمت‌های موجود در سایر شهرها‌ تعیین می‌شود اما سعی خود را خواهیم کرد تا این قیمت پایین‌تر از سایر مکان‌‌ها باشد. 

وی با اشاره به تکمیل ظرفیت برای دفن اموات در مزارهای بالا و پایین شهر اظهار می‌کند: دفن اجساد در این مکان‌ها با اصول پزشکی منطبق نیست چراکه همان حیواناتی که وارد قبرها می‌شوند امکان دارد وارد منازل نیز بشوند و امراض مختلفی را منتقل کنند. 
از طرفی در صورتی که قبرها ترک‌ بردارند و جسد نیز در حال متلاشی شدن باشد مشکلات زیست‌محیطی ایجاد می‌کند، اما در آرامستان جدید با بتنی شدن قبرها با مشکلات این‌چنینی روبه‌رو نمی‌شویم؛ به علاوه این‌که در این مکان جدید پارکینگ نیز برای پارک خودروها در نظر گرفته شده است. 

معاون خدمات شهری شهرداری زنجان در پاسخ به این سؤال که با وجود وقفی بودن زمین مزار‌ بالا و پایین شهر زنجان چرا هزینه قبر از مردم گرفته می‌شود، می‌گوید: این هزینه مختص قبر نیست بلکه هزینه اخذ شده برای حفر قبر، هزینه آمبولانس و سایر موارد است. در آرامستان جدید هم به علت نزدیک بودن غسالخانه هزینه‌ای برای آمبولانس و حفر قبر پرداخت نمی‌شود، اما هزینه قبر از مردم گرفته خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید