• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 15 آبان 1397
کد مطلب : 36639
+
-

بازار گرم کشت پاییزه در همدان

مدیر زراعت اداره جهاد کشاورزی استان: کشاورزانی که تاکنون کشت پاییزه خود را انجام نداده‌اند سریع‌تر برای کشت بذرهای اصلاح‌شده اقدام کنند

گزارش
بازار گرم کشت پاییزه در همدان

آیدا شاکر| همدان - خبرنگار: 

درصد زیادی از درآمد اقتصادی استان همدان از راه کشاورزی تامین می‌شود. اگرچه مسئولان استان می‌کوشند برای جلوگیری از فرسایش خاک و همچنین حفظ منابع آبی استان، درآمدزایی را به عرصه‌های دیگری همچون گردشگری و صنایع ‌دستی سوق دهند، اما هنوز راه این تغییر طولانی است و همچنان بسیاری از همدانی‌ها از راه کشاورزی کسب درآمد می‌کنند. این روزها کشت پاییزه رونق دارد و محصولات اصلی پاییزه استان همدان شامل گندم، جو و کلزاست. 


سطح زیر کشت پاییزه

امیر لاهوتیان، مدیر زراعت اداره جهاد کشاورزی استان همدان، در خصوص کشت‌های پاییزه استان بیان می‌کند: سطح زیر کشت پاییزه اساسی استان شامل گندم، جو و کلزاست. حدود 72 هزار هکتار از زمین‌های کشت گندم پاییزه آبی هستند و 320 هزار هکتار نیز به صورت دیم کاشته می‌شوند که در مجموع 392 هزار هکتار زمین کشت گندم به صورت آبی و دیم و به صورت پاییزه زیر کشت می‌رود. 

وی در خصوص محصول جو می‌گوید: حدود 43 هزار هکتار از زمین‌های استان به کشت جو آبی و 68 هزار هکتار نیز به کشت دیم در پاییز اختصاص دارد و به این معناست که در مجموع 111 هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت جو آبی و دیم در فصل پاییز هستند. مدیر زراعت اداره جهاد کشاورزی استان می‌افزاید: با توجه به برنامه ابلاغی 6 هزار هکتاری کشت کلزا، 5400 هکتار به صورت قرارداد منعقد شده است و 4500 هکتار از اراضی استان نیز زیر کشت کلزا پاییزه قرار گرفته است. 

لاهوتیان ادامه می‌دهد: از مجموع 640 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان همدان که هر سال زیر کشت پاییزه و بهاره می‌رود، حدود 500 هزار هکتار زیر کشت پاییزه قرار دارد یعنی بسیار بیشتر از نیمی از اراضی کشاورزی استان. وی اظهار می‌کند: برای دانه روغنی کلزا نهاده‌هایی شامل انواع کودهای فسفات، پتاس و ازت و همچنین انواع بذور اصلاح‌شده هیبرید داخلی و خارجی گیاه کلزا و بذور اصلاح‌شده گندم و جو بین کشاورزان توزیع شده است. 


بهترین زمان کشت

مدیر زراعت اداره جهاد کشاورزی استان بهترین زمان کاشت محصولات پاییزه را شهریور تا اواخر مهرماه می‌داند و می‌افزاید: بهترین زمان کشت دانه روغنی کلزا 15 تا 30 شهریورماه است و در استان کشت کلزا به طور صد درصدی انجام گرفته است. در خصوص گندم و جو پاییزه بهترین زمان مهرماه است و اگر کاشت تاخیری باشد تا اواسط آبان‌ماه نیز مشکلی ایجاد نخواهد کرد، اما بهتر است در این صورت از بذور اصلاح‌شده استفاده شود. 

لاهوتیان تصریح می‌کند: به طور میانگین 70 درصد از کشت گندم و 75 درصد از کشت جو پاییزه استان به اتمام رسیده و فقط حدود 25 درصد از کشت پاییزه جو و 30 درصد کشت پاییزه گندم هنوز باقی مانده است. توصیه ما به کشاورزان این است که با توجه به فرصت محدود باقیمانده برای کشت پاییزه و وضعیت نرمال بارندگی‌های استان، کشاورزانی که تاکنون کشت پاییزه خود را انجام نداده‌اند در اسرع وقت برای کشت با بذور اصلاح شده اقدام کنند. 

وی با اشاره به بیمه محصولات کشاورزی نیز اظهار می‌کند: با توجه به این‌که تعرفه‌های بیمه محصولات کشاورزی اعلام شده است کشاورزان می‌توانند با مراجعه به دفاتر کارگزاری بیمه محصولات کشاورزی، محصول خود را در برابر عوامل محیطی بیمه کنند. 


کشت انتظاری

مدیر زراعت اداره جهاد کشاورزی استان همدان در زمینه کاشت انتظاری حبوبات همزمان با کشت پاییزه می‌گوید: پس از این‌که همه کشت‌های پاییزه به اتمام رسید در آذرماه توصیه می‌کنیم کشاورزان در اراضی آیش دیم خود با دریافت بذور گواهی‌شده برای کشت انتظاری با دستگاه‌های مستقیم و مکانیزه حبوباتی مانند عدس و نخود که در استان توزیع می‌شود، اقدام کنند. 
وی می‌افزاید: 14 تا 15 هزار هکتار زمین زیر کشت حبوباتی مانند عدس و نخود در استان داریم که قبلا مرسوم بود به صورت بهاره کشت شوند، اما مزارع در کشت انتظار در آذرماه عملکرد بیشتری خواهند داشت. 

لاهوتیان همچنین با اشاره به دستگاه‌های مخصوص مکانیزه کشت مستقیم حبوبات بیان می‌کند: 2 تا 3 سازنده دستگاه‌های کاشت در استان وجود دارند که عملکرد خوبی دارند و کشاورزان در صورت تمایل می‌توانند با مراجعه به مدیریت شهرستانی اداره جهاد استان یا برقراری ارتباط مستقیم با سازندگان و با صرف هزینه‌ای بسیار اندک برای تبدیل کردن دستگاه‌های قدیمی خود اقدام کنند. همچنین برای متقاضیان خرید دستگاه‌های مکانیزه کشت مستقیم محصول، تسهیلات بانکی با سود 18 درصد برای خرید ادوات و ماشین‌آلات جدید کشاورزی توسط همه بانک‌های استان در اختیار کشاورزان قرار گرفته است. 


چشم به آسمان

«علی قاسمی» کشاورز 50ساله همدانی که 10 هکتار از زمین‌های کشت گندم خود را به صورت پاییزه کشت می‌کند، می‌گوید: کشاورزی شغل پدر و پدربزرگ و نیاکان من بوده و من نیز از ابتدا در نوجوانی به این کار مشغول شدم و جز این حرفه، شغل دیگری نمی‌توانم انجام دهم.
قاسمی می‌افزاید: هر سال از اوایل مهرماه برای کشت و کار اصلی خود یعنی کشت پاییزه گندم آماده می-شویم و از آن‌جایی که زمین، آبی نیست، چشم ما به سمت آسمان و نزولات جوی است. در سال‌های اخیر با خرید بذر گندم اصلاح شده توانستیم عملکرد محصولات و سرعت رویش را بالا ببریم و برداشت بهتری داشتیم. بهار هرسال نیز عدس کشت می‌کنیم تا هم درآمدی باشد و هم زمین غنی شود. (اشاره این کشاورز به توانایی تثبیت نیتروژن ریشه گیاهانی همچون عدس و نخود است که برای خاک مفید است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید