• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 15 آبان 1397
کد مطلب : 36634
+
-

جنگل‌های ایلام احیا می شود

مدیرکل منابع طبیعی استان: ایلام سال‌هاست که رتبه اول کشور را در توسعه جنگل دارد

منابع طبیعی
جنگل‌های ایلام احیا می شود

مریم نظری| ایلام –خبرنگار:


کاشت نهال مهم‌ترین کار برای احیای جنگل‌ها و یکی از اقدامات اساسی و زیربنایی برای توسعه پایدار منابع‌ طبیعی است. این اقدام سطح سبز را افزایش می‌دهد و محیطی مناسب برای زیست جانوران و پرندگان فراهم می‌کند.

کاشت نهال و جنگل‌کاری در کاهش آلودگی هوا و حفظ آب و خاک نیز تأثیرگذار است زیرا درختان هم یکی از ارزشمندترین اعضای محیط زیست جنگل‌ها هستند و هم بسیاری از نیاز‌های انسان را از گذشته تاکنون تامین می‌کنند.
با وجود اهمیت غیرقابل ‌چشم‌پوشی درختان، طی سال‌های گذشته شاهد آتش‌سوزی و خشک شدن بسیاری از درختان جنگل‌های زاگرس در استان ایلام بوده‌ایم.

بی‌شک برای جلوگیری از نابودی جنگل‌های زاگرس که میراث ارزشمند استان‌های زاگرس‌نشین ازجمله ایلام است، ضرورت دارد اجرای طرح‌های نهال‌کاری در استان افزایش یابد تا شاهد قرار گرفتن این نهال‌ها به جای درختان نابودشده باشیم.


نهال‌کاری در عرصه‌های منابع ‌طبیعی ایلام

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام از نهال‌کاری در عرصه‌های منابع ‌طبیعی استان خبر می‌دهد و می‌گوید: امسال در محدوده ۱۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان نهال و بذر کاشته می‌شود.
«رضا احمدی» اضافه می‌کند: در ۴۷ درصد محدوده یادشده نهال‌کاری و در ۲۵ درصد آن بذرکاری انجام می‌شود.
وی با بیان این‌که طی سال جاری در کل کشور نهال‌کاری در سطح ۱۵ هزار هکتار و بذرکاری در ۱۲ هزار هکتار صورت می‌گیرد، می‌گوید: از این میزان ۷ هزار هکتار نهال‌کاری و ۳ هزار هکتار بذرکاری در استان ایلام اجرایی می‌شود.

احمدی می‌افزاید: از ابتدای امسال تاکنون ۵۷۹۰ هکتار از محل صندوق توسعه ملی و ۱۳۰۰ هکتار از محل اعتبارات استانی در استان نهال‌کاری شده است و باقیمانده آن نیز تا پایان سال انجام خواهد شد.


بذرکاری با مشارکت ۱۲۶ شرکت تعاونی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام در ادامه به ۳ هزار هکتار بذرکاری در استان اشاره می‌کند و می‌گوید: خوشبختانه امسال باران پاییزی بسیار خوبی را در استان ایلام شاهد بودیم و توانستیم از این وضعیت به نحو احسن استفاده کنیم و کار بذرکاری را انجام دهیم. 

 احمدی اظهار می‌کند: کل بذرکاری‌ها با استفاده از گونه‌های اختصاصی و بومی منطقه و با مشارکت جنگل‌نشینان و شرکت‌های احیا و بهره‌برداری جنگل انجام می‌شود که خودشان صاحبان عرفی این عرصه‌ها هستند.
به گفته این مسئول، ۱۲۶ شرکت تعاونی در زمینه حفاظت، احیا و بهره‌برداری از منابع طبیعی استان مشارکت دارند.


رتبه اول ایلام در جنگل‌کاری

مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام به اجرای طرح‌های آبخیزداری هم اشاره می‌کند و می‌گوید: ۳۴ پروژه آبخیزداری کلان در ۱۴ حوضه آبخیز در ایلام در حال اجراست. این پروژه‌ها در همه شهرستان‌های استان و با مشارکت مردم بومی و محلی اجرا می‌شود.
به گفته احمدی، ایلام سال‌های متمادی است که در بخش جنگل‌کاری و توسعه جنگل رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است و در این زمینه مردم مشارکت فعالی داشته‌اند.


تولید نهال‌های بومی

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام نیز در گفت‌وگویی از افزایش ظرفیت تولید نهال در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: در 2 نهالستان واقع در شهرستان‌های ایوان و مهران و 6 نهالستان کوچک در شهرستان‌های دهلران، چرداول، آبدانان و سیروان سالانه درمجموع حدود 6 میلیون نهال بومی جنگلی تولید می‌شود.«حجت‌الله فتحی» می‌افزاید: گونه‌های تولیدشده در این نهالستان‌ها شامل کنار، اوکالیپتوس، انواع آکاسیا، برهان، کهور، بنه، بلوط، مورد، شیشه‌شور، نخل زینتی، زبان‌گنجشک، داغداغان، ارغوان، اقاقیا و بادام‌کوهی هستند که با توجه به شرایط اقلیمی منطقه، با شرایط استان بسیار سازگارند و قابلیت کشت در جنگل‌های استان ما را دارند.


افزایش ظرفیت تولید نهال در استان

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان این‌که تمهیداتی برای افزایش سرانه فضای سبز و درختکاری در عرصه‌های ملی و جنگلی استان ایلام اندیشیده شده است، اضافه می‌کند: در این زمینه از ظرفیت نهالستان‌های موجود در استان نهایت استفاده را برای تولید و تأمین نهال در منطقه ببریم.
فتحی می‌گوید: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده درصدد هستیم که با بهبود وضعیت نهالستان‌ها زیر نظر کارشناسان اداره‌کل منابع طبیعی، ظرفیت تولید نهال را در استان افزایش دهیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید