• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 19 دی 1396
کد مطلب : 3647
+
-

گفت‌و‌گوی ایران با تروئیکای اروپا درباره برجام بدون آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه: همه گزینه‌ها روی میز است

سیاست خارجی
گفت‌و‌گوی ایران با تروئیکای اروپا درباره برجام بدون آمریکا

«چه باید کرد» شاید بهترین عنوان برای برگزاری نشستی است که قرار است در مقر اتحادیه اروپا بین ایران و تروئیکای اروپا برگزار شود، دعوتنامه این نشست را فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  به پیشنهاد محمد جواد ظریف برای زیگمار گابریل، بوریس جانسون و لودریان وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه ارسال کرده است.

وزیر امور خارجه ایران دیروز در جمع خبرنگاران گفته بود: با توجه به اهمیتی که برجام این روز‌ها دارد و نیز سیاست‌های مخرب آمریکا در مورد برجام، پیشنهاد کردیم جلسه مشورتی بین جمهوری اسلامی ایران و 3 عضو اتحادیه اروپا درباره برجام برگزار شود. این نشست یک روز قبل از موعد‌ی که رئیس جمهور آمریکا باید ادامه تعلیق تحریم‌ها را اعلام کند برگزار می‌شود. نشستی برای بررسی سناریوهای احتمالی تصمیم دونالد ترامپ؛ از همین رو هم بود که سید عباس عراقچی، معاون ظریف  هشدار داد جهان باید آماده خروج آمریکا از برجام باشد. ظریف افزود: برخلاف خبرسازی‌های این رسانه‌ها این نشست اصلا به موضوع داخلی ایران ارتباطی ندارد. زیگمار گابریل دیروز در گفت‌وگو با شبکه ZDF آلمان گفته بود: با فدریکا موگرینی (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) موافقت کردیم وزیر خارجه ایران را درصورت امکان، هفته آینده دعوت کنیم. او مدعی شده بود که موضوع نشست بروکسل رایزنی با ایران درباره نا آرامی‌های ایران است. وزیر امور خارجه با اشاره به قصد آمریکا از سوءاستفاده از این موضوع در جهت اهداف آنها گفت: همه دیدند که اعضای شورای امنیت درباره حفظ برجام و امتناع از دخالت در امور داخلی ایران صحبت کردند.جلسه شورای امنیت نشان داد که گرایش دولت جدید آمریکا در سطح دنیا یک گرایش منزوی است.

بهرام قاسمی دیروز در نشست خبری خود درباره دعوت موگرینی از ظریف برای برگزاری نشستی با حضور وزرای خارجه 3کشور اروپایی (انگلستان، آلمان و فرانسه) که برخی رسانه‌ها آن را گفت‌وگو درباره اوضاع داخلی ایران عنوان کرده بودند، خاطرنشان کرد: آنچه در برخی رسانه‌های وابسته رژیم صهیونیستی و به عمد و با اهداف مشخص در این خصوص مطرح شد قلب واقعیت و دروغ بود. با توجه به نزدیکی زمانی که می‌تواند در حوزه برجام و مسئله برجام در 22دی‌ماه (13ژانویه) اتفاق بیفتد، خانم موگرینی از آقای ظریف و 3وزیر اروپایی برای برگزاری نشستی پیرامون برجام و آنچه می‌تواند اتفاق بیفتد، دعوت کرده تا صحبت و رایزنی‌های لازم را داشته باشند. به گفته قاسمی موضوع صرفاً مرتبط با برجام و مذاکره با اروپا در این خصوص خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تصمیم‌گیری‌های برجامی ترامپ در 22دی‌ماه گفت: در مورد تاریخ ١٣ ژانویه و تصمیم جدید در آمریکا پیش‌داوری نمی‌کنم. وی بیان کرد: آنچه در گذشته در جمهوری اسلامی  مد نظر قرار داشته، پیش‌بینی‌های همه سناریوهای احتمالی و ممکن است و برای هرگونه وضعیت و تصمیم، سناریوهای جمهوری اسلامی اتخاذ شده و همه گزینه‌ها برای هر شرایطی روی میز قرار دارد و آنها را به تناسب نوع تصمیماتی که در آمریکا اتخاذ می‌شود همان روز و به سرعت به اجرا خواهد گذاشت.

سیدعباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران هم دیروز صحبت‌هایی کرد که بوی خروج آمریکا از برجام از آن به مشام می‌رسید، عراقچی در نشست امنیتی تهران گفت: تلاش‌های رئیس‌جمهور آمریکا برای از بین بردن برجام، ممکن است در چند روز آینده که موعد تمدید اسقاطی‌ها یا تمدید تعلیق تحریم‌هاست به نقطه‌ای برسد که آمریکا به‌طور کامل از برجام خارج شود و جامعه بین‌الملل باید برای این مرحله آمادگی داشته باشد. معاون وزیر خارجه ادامه داد: حرکت آمریکا و ترامپ در جهت از بین بردن برجام است و ایران مسلماً همه سناریوها را آماده کرده است. چه با حفظ برجام چه با از بین رفتن برجام، ما آمادگی داریم.

 

نامه 52 کارشناس به ترامپ

در همین حال رسانه‌ها دیروز گزارش دادند، 52 کارشناس امنیتی آمریکایی که در میان آنها مقامات سیاسی و امنیتی فعلی و سابق آمریکا دیده می‌‌شوند، نامه‌ای سرگشاده به ترامپ نوشته‌اند و از وی خواسته‌اند با خروج از برجام، امنیت ملی آمریکا را به مخاطره نیفکند.نام مقاماتی همچون «ریچارد لوگار» رئیس سابق کمیته روابط خارجی سنا، «پاول اُ نیل» وزیر خزانه‌داری جورج بوش پسر و «مایکل هایدن» رئیس سابق آژانس امنیت ملی آمریکا و سازمان اطلاعات مرکزی این کشور (سیا) در میان این افراد دیده می‌شود.

 

   هشدار جدی ایران به آژانس

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در تماس تلفنی با یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به عواقب بدعهدی و نقض احتمالی تعهدات برجامی از جانب دولت آمریکا هشدار داد. صالحی گفت: درصورت عدم‌اجرای تعهدات برجامی از جانب آمریکا، ایران تصمیماتی را اتخاذ خواهد کرد که می‌تواند بر روند فعلی همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأثیرگذار باشد.

 

   پولیتیکو: ترامپ تمدید می‌کند

 

درحالی‌که مقامات ایران خود را برای عکس‌العمل به خروج احتمالی آمریکا از برجام آماده کرده‌اند، پایگاه تحلیلی پولیتیکو در گزارشی نوشت: مارک دوبوویتس، رئیس بنیاد دفاع از دمکراسی و یکی از مشاوران کلیدی دولت ترامپ درخصوص مسئله ایران پیش‌بینی کرده است که معافیت‌های تحریمی برای ایران تمدید می‌شود و بار دیگر ترامپ پایبندی ایران به برجام را رد می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید