• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 13 آبان 1397
کد مطلب : 36461
+
-

از «یوزف‌کا»‌ی‌کافکا تا «دیر راهبان» کاسترو در کتابفروشی‌ها

کتابت
از «یوزف‌کا»‌ی‌کافکا تا «دیر راهبان» کاسترو در کتابفروشی‌ها

 نشر نو با همکاری نشر آسیم با عنوان گستره خیال، اقدام به چاپ مجموعه‌ای از نمایشنامه‌های دهه 80 کرده است. این مجموعه دربرگیرنده‌ کتاب‌هایی در گستره‌ تئاتر و سینماست که با انتشار ۴کتاب آغاز شده است. ویژگی مهم این کتاب‌ها بازخوانی رمان‌های شاخص دنیا به زبان ادبیات نمایشی است که توسط محمد چرمشیر و فرهاد مهندس‌پور از نمایشنامه‌نویسان نام‌آشنا نوشته شده‌اند.
«عصر معصومیت» بازخوانی رمان «فرانکشتاین» نوشته مری شلی، «دیر راهبان» بازخوانی رمان «دیر راهبان» نوشته فرایر دوکاسترو، «روز رستاخیر» بازخوانی رمان «محشر صغرا» نوشته‌ تادئوش کونویتسکی و «یوزف کا» بازخوانی رمان «محاکمه»‌ فرانتس کافکا نخستین کتاب‌های منتشر شده هستند که وارد بازار کتاب شده‌اند. انتشار این کتاب‌ها نشان می‌دهد که مجموعه گستره خیال در تلاش است تا جهان ادبیات نمایشی را به دنیای هنر نمایشی متصل کند.
اولین کتاب این مجموعه «دیر راهبان» است که در سال۷۹ نوشته شده و این نمایشنامه دهه 80 و به‌تازگی توسط کیومرث مرادی روی صحنه رفته است. این نمایشنامه تلاش دارد تا مصالح سازنده‌ خود را از جهان رمان وام بگیرد و پیشنهاد‌های تازه‌ای برای جهان تئاتر آورده است. بهره‌گیری از جهان رمان و شخصیت‌هایش، همچنین واکنش اکنونی بازخوانان به ادبیات کنونی آن دوره نیز هست.
کتاب بعدی گستره خیال، نمایشنامه «روز رستاخیر» است. شکل نمایشی این اثر را رویدادهایی به‌نظر اتفاقی و ناگهانی به هم می‌رساند. بهره‌گیری مناسب از این ترفند، سبب شده تا هر رویداد و پدیده شگفت‌انگیز و دور از انتظاری در جهان اثر، باورپذیر و شدنی به‌نظر برسد. این نمایشنامه نیز در اوایل دهه 80 روی صحنه رفت و محمد چرمشیر درباره بازخوانی نمایش می‌گوید:« شاید ساده‌ترین کار ممکن عوض کردن یک فرم به فرمی دیگر باشد. رمانی را که ساختمان ویژه‌اش را داشت به ساختاری نمایشی تبدیل کردیم. در این راه، گاه روند قصه را در جایی مسدود کردیم تا از جایی دیگر، آن را پی بگیریم. شخصیتی را رها کردیم تا شخصیتی دیگر را پررنگ‌تر کنیم. شخصیتی را ساختیم تا برایند چندین و چند شخصیت باشد و از همه روشن‌تر، تمامی مکان‌های رمان را به یک نقطه انتقال دادیم.»
کتاب بعدی این مجموعه «عصر معصومیت» است که فضای آن در گذشته‌ای دور می‌گذرد. اخلاق و فلسفه اخلاق همچنان از رویکردهای بنیادین متن است که به هیچ زمان و مکانی وابسته نیست. شیوه‌ گفت‌وگونویسی این نمایشنامه یکی از ویژگی‌ها و دستاوردهای متن به‌شمار می‌آید. «یوزف کا» عنوان چهارمین کتاب این مجموعه است. این کتاب بازخوانی رمان پرآوازه‌ کافکا به نام «محاکمه» است؛ رمانی که بارها مورد اقتباس سینمایی و نمایشی قرار گرفته است و می‌توان مهم‌ترین آنها را فیلم «اورسون ولز» به نام «محاکمه» خواند. گستره خیال نشر نو تا‌کنون 24عنوان کتاب را آماده چاپ کرده و این 4 کتاب نیز با قیمت 9هزار تومان روانه بازار کتاب شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید