• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 13 آبان 1397
کد مطلب : 36434
+
-

چراغ سبز آسمان ایران به خاندان توپولف

بازی آمریکا با برجام، فروش هواپیماهای بوئینگ و ایرباس به ایران را با مشکل مواجه کرد؛ هواپیماهایی طراز اول و خوشنام که قرارداد خرید آنها با هدف نوسازی ناوگان هوایی ایران منعقد شد و قرار بود ایرلاین‌های ایرانی را در بازار حمل‌ونقل هوایی منطقه و جهان مطرح کنند اما تحریم‌های جدید آمریکا به این هواپیماها هم امان نداد و قراردادهای خرید بوئینگ و ایرباس ایران بدون اینکه فسخ شوند، بایگانی شدند.

به‌گزارش همشهری، با منتفی شدن ورود هواپیماهای مسافربری اروپایی و آمریکایی به ناوگان هوایی ایران، هواپیماسازهای شرقی، به‌ویژه روس، دوباره اقبال بلندی برای تصاحب آسمان‌های ایران پیدا کردند به‌ویژه که فرزانه شرفبافی، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) نیز در تازه‌ترین گفت‌وگوی رسانه‌ای خود، به همه فروشندگان غیراروپایی هواپیما که بتوانند بدون نیاز به مجوز اوفک به ایران‌ایر هواپیما بفروشند چراغ سبز نشان داده و حتی نام سوخوی روسیه را در ردیف کمپانی‌هایی که با آنها مذاکره شده، قرار داده است. به‌نظر می‌رسد روس‌ها که در دوره وزارت عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی نتوانسته بودند ایرلاین‌‌های ایرانی را برای خرید جت‌های مسافری سوخو100 قانع کنند، حالا در وضعیتی قرار گرفته‌اند که طرف ایرانی برای مذاکره به آنها رجوع کرده است. هواپیماهای سوخو، جدا از سابقه دردناک و ناخوشایند فعالیت هواپیماهای روسی در آسمان ایران، در بازار حمل‌ونقل هوایی جهان نیز با اقبال زیادی مواجه نبوده‌اند اما گویا به‌واسطه محدودیت‌های تحریم‌، متولیان امر تصمیم گرفته‌اند این هواپیماها را نیز در فهرست خرید خود قرار دهند تا برنامه‌های توسعه آنها با مشکل مواجه نشوند.

از آنجا که شرکت هواپیمایی هما (ایران‌ایر) بخش عمده قراردادهای خرید هواپیمای بوئینگ و ایرباس را به‌خود اختصاص داده و برای خرید 200فروند هواپیمای نو آماده شده بود، حالا با منتفی شدن قراردادهای خرید هواپیما، بیشترین ضربه را متحمل می‌شود. مدیرعامل این شرکت با اشاره به برنامه بلندمدت اصلاح ساختار سازمانی شرکت هما می‌گوید: ما  برای نوسازی ناوگان خود با هرکسی که بتواند بدون مجوز اوفک به ایران هواپیما بفروشد، مذاکره می‌کنیم. شرفبافی در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه می‌افزاید: ما حتی سراغ هواپیماهایی مانند سوخو100 یا هواپیماهایی که تولید کشورهای غیراروپایی هستند نیز رفته‌ایم.

   آنتونف140 هم بازمی‌گردد؟

هواپیمای مسافربری ایران140 یا همان «آنتونف آن140» که پس از سقوط مرگبار در مردادماه93، دیگر اجازه آفتابی شدن در آسمان ایران را پیدا نکرد، گویا به‌واسطه شباهت نام و عملکردش به هواپیماهای روسی، هرگز نتوانسته است تصویر خوبی از خود ارائه دهد. این هواپیما به تعداد محدود در شرکت هسای ایران و تحت لیسانس آنتونوف اوکراین در کشور تولید شد و ضعف بارز آن استفاده از موتور پایه هلی‌کوپتر بود که اتفاقا یکی از دلایل اصلی آخرین سقوط این هواپیما نیز عنوان می‌شد. حالا در شرایطی که زمزمه ورود هواپیماهای روس به آسمان ایران به گوش می‌رسد، اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهور نیز نقبی به انتقاداتی زده که از هواپیمای ایران140 می‌شود و با تعریف از عملکرد این پرنده، می‌گوید که هواپیمای بسیار خوبی از نظر بال و بدنه محسوب می‌شود و هنوز هم در کلاس خودش بهترین هواپیماست. مشاور رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه ضعف این هواپیما در موتور آن است، می‌افزاید: از آنجایی‌که در ایران ارتفاع از سطح دریا زیاد و درجه حرارت بالاست، هواپیما باید موتور قوی‌تری داشته باشد که اخیرا هم موتور کانادایی برای هواپیمای ایران140 انتخاب شده تا این هواپیما به‌زودی بتواند در مسیرهای هوایی کشورمان فعالیت داشته باشد. نکته قابل‌تأمل این است که هواپیمای ایران140 در دوره حضور محمد اسلامی، وزیر جدید راه و شهرسازی در صنایع دفاع مورد استفاده قرار گرفت و بعید نیست با حضور او در وزارت راه، دوباره این هواپیما هم شانس پرواز در آسمان ایران را پیدا کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید