• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 13 آبان 1397
کد مطلب : 36421
+
-

مانور تحریم روی باند فرودگاه ترکیه

توقف فروش سوخت در فرودگاه‌های ترکیه به هواپیماهای ایرانی آخرین حاشیه‌ای است که پس از مسائل مربوط به نرخ بلیت هواپیما، برای ایرلاین‌های ایرانی ایجاد شده و برقراری پروازهای آنها از مبدأ ترکیه یا به مقصد این کشور را با اختلال روبه‌رو کرده‌است.

به گزارش همشهری، توقف فروش سوخت به ایرلاین‌های ایرانی از پنجشنبه گذشته (اول نوامبر) در ترکیه عملیاتی شده و آنگونه که دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید: این موضوع از سوی این شرکت با ارسال یک ایمیل به همه ایرلاین‌های ایرانی اطلاع‌رسانی شده بود. به‌نظر می‌رسد موضع‌گیری این شرکت ترکیه‌ای که اعتراض رسمی تهران به آنکارا را نیز در پی داشته، تحت‌تأثیر اجرای تحریم‌های آمریکا باشد. مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید: شرکت ترکیه‌ای که در تمامی فرودگاه‌های اصلی این کشور وظیفه سوخت‌رسانی به هواپیماها را در اختیار دارد، در اقدامی هماهنگ با تحریم‌های آمریکا از اول نوامبر (پنجشنبه) سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی را متوقف کرده؛ درحالی‌که به‌طور میانگین هفته‌ای ۲۰۰ پرواز میان ایران و ترکیه از سوی ایرلاین‌های دو کشور انجام می‌شود، این مسئله خلاف همکاری‌های مشترک و حسن نیت موجود میان دو کشور بوده است.

اسعدی سامانی با بیان اینکه سالانه ۲.۵میلیون مسافر میان ایران و ترکیه تردد می‌کنند، در گفت‌وگو با ایسنا می‌افزاید: با توجه به مستثنا شدن ترکیه از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، ترک‌ها دلیلی برای به‌وجود‌آوردن مشکل برای هواپیماهای ایرانی ندارند. ضمن اینکه دولت ترکیه نیز چند روز قبل رسما اعلام کرده بود که به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران عمل نخواهد کرد و ازاین‌رو تصور ما این است که این شرکت ترک باید اقدام خلاف قاعده خود را متوقف کند.
به گفته او، هرچند شرکت‌های ایرانی تلاش کردند در طول روزهای گذشته به‌سختی این اقدام ترک‌ها را مدیریت کنند، اما قطعا در طولانی‌مدت امکان تداوم این حجم پرواز مشترک بدون سوخت‌گیری در فرودگاه‌های ترکیه ممکن نخواهد بود.

اسعدی سامانی می‌گوید: ایرلاین‌های ایرانی موضوع را به هواپیمایی کشوری منتقل کردند و این پیام از طریق هواپیمایی کشوری به هواپیمایی کشوری ترکیه منتقل شده و پیگیری‌ها ادامه دارد. در این میان رضا جعفرزاده، مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری نیز گفته است: موضوع تأمین سوخت هواپیماها در ترکیه در دست پیگیری است و با توجه به روابط تنگاتنگ ایران و ترکیه و موافقتنامه هوایی امضاشده میان دو کشور، پروازهای دو طرف متوقف نخواهد شد. به گفته جعفر‌زاده طبق این موافقتنامه، انجام 100پرواز برنامه‌ای در هفته برای هر طرف درنظر گرفته شده که همچنان در حال انجام است و طرفین موظف هستند خدمات موردنیاز پروازها ازجمله سوخت هواپیماها را تأمین کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید