• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 12 آبان 1397
کد مطلب : 36306
+
-

ارتباط کودکان و طبیعت را قطع نکنیم

مدیرکل حفاظت محیط‌‌ زیست استان: ادامه فعالیت مدارس طبیعت پس از اخذ مجوز از آموزش و پرورش امکان‌پذیر خواهد بود

اجتماعی
ارتباط کودکان و طبیعت را قطع نکنیم

ندا رستمی|‌ همدان - خبرنگار:

چندی پیش رئیس سازمان حفاظت محیط‌‌ زیست اعلام کرد که این سازمان متولی آموزش نیست و مدیران مدارس طبیعت اگر می‌خواهند به فعالیت خود ادامه دهند باید از وزارت آموزش و پرورش مجوز فعالیت خود را بگیرند. با این شرایط ادامه فعالیت مدارس طبیعت کشور از جمله مدرسه طبیعت نسیم به عنوان تنها مدرسه طبیعت همدان در ابهام قرار گرفته است. این مدارس فقط ۲ ماه فرصت دارند تا نظر مسئولان را برای ادامه فعالیت خود جلب کنند.


حامی هستیم 

مدیرکل حفاظت محیط‌‌ زیست استان همدان در واکنش به خبر مهلت 2 ماهه اداره کل حفاظت محیط‌‌ زیست استان برای تعطیلی مدرسه طبیعت نسیم همدان به همشهری توضیح می‌دهد: من در جایگاه مدیرکل محیط‌‌ زیست استان، تابع تصمیم‌ها و سیاستگذاری سازمان متبوع هستم و برای هماهنگی با رویه جدید این سازمان تعهد اخلاقی دارم.

«سید عادل عربی» می‌افزاید: نه تنها در این جایگاه، بلکه شخصاً هم به هیچ وجه مخالف مدارس طبیعت نیستم. مهلت 2 ماهه‌ای که برای تعطیلی مدرسه طبیعت در رسانه‌ها عنوان شده است، صحیح نیست. اداره کل حفاظت محیط‌‌ زیست استان همدان در وهله نخست مهلت 3 ماهه خود را پیش از اینها اعلام کرده بود و بنا به درخواست مدیر این مدرسه زیست‌محیطی، 3 ماه دیگر نیز تمدید شد.

وی ادامه می‌دهد: این مهلت زمانی برای اخذ مجوز لازم از ارگان‌های متولی مانند آموزش‌وپروش مطرح شده و به هیچ عنوان صحبتی از مهلت برای تعطیل شدن این مدرسه اعلام نشده است.
وی با تأکید بر این‌که مهلت و تمدید آن صرفاً برای جلوگیری از تعطیلی این مدرسه بود نه برای تعطیلی آن، اضافه می‌کند: بر مبنای ابلاغ رسمی سازمان حفاظت محیط‌‌ زیست کشور، به‌رغم اثرگذاری مطلوب و رسالت محیط‌زیستی مدارس طبیعت، با توجه به این‌که وزارت آموزش و پرورش ارگان رسمی و قانونی است؛ بنابراین مقرر شد فعالان این حوزه به دنبال دریافت مجوزهای رسمی و قانونی از این نهاد باشند.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان می‌گوید: این اداره کل به حمایت فنی، کارشناسی و آموزشی در مدرسه طبیعت متعهد است؛ البته ادامه فعالیت این مجموعه صرفاً پس از اخذ مجوز تأسیس از نهاد قانونی، امکان‌پذیر خواهد بود.


 طرح‌های جایگزین

فعال مدنی و مدیر مدرسه طبیعت نسیم همدان با اشاره به نظریه و فلسفه ارتباط کودک و طبیعت، می‌گوید: براساس تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان‌های حفاظت محیط‌‌ زیست و آموزش ‌و پرورش در سال 93، طرح مدرسه جامع محیط زیستی در مدارس طبیعت اجرا و مدرسه طبیعت همدان به عنوان نهمین شهر در کشور راه‌اندازی شد.
«حمید نوروزی» با تأکید بر این‌که پس از گذشت 4 سال به طور قطع دیگر حامیان مدارس طبیعت را نداریم، می‌افزاید: برای فعالیت این مجموعه تا پایان آذر امسال مهلت داده شده است؛ اما طرح‌های جایگزینی را در نظر گرفته‌ایم که در حال حاضر در 8 استان در حال انجام است.

وی معتقد است باید تهدیدها را با به‌کارگیری تجربیات گذشته برای اجرای پروژه‌های فراگیرتر همراه با استانداردهای لازم به فرصت تبدیل کنیم.
نوروزی با تأکید بر حفظ ماهیت فعالیت‌ کودک و طبیعت در همدان، می‌گوید: اجرای طرح‌های مزرعه کودک (اکوکمپ ویژه کودک) با در نظر گرفتن فضای باغ و معماری قدیمی بر مبنای زندگی روستایی، اردوگاه اقامتی (سفر کودک) و اردوهای درون‌شهری از طرح‌های جایگزین برای حفظ ماهیت فعالیت‌های کودک و طبیعت در مدرسه طبیعت همدان است.


حمایت مدیریت شهری از ایده‌های زیست‌محیطی

رئیس شورای اسلامی شهر همدان بر حمایت مدیریت شهری از ایده‌های زیست‌محیطی در شهر تأکید می‌کند و می‌گوید: تقویت مدارس طبیعت در کشور به‌ویژه همدان امری پسندیده است؛ بنابراین تمام تلاش خود را در چارچوب قوانین به منظور تسهیل اجرای طرح‌ها و ایده‌های نو شهری با محوریت زیست‌محیطی به کار خواهیم گرفت.

«کامران گردان» با بیان این‌که باید برای حفظ ماهیت هر مجموعه‌ و جلوگیری از موانع پیش روی آن، مسیرهای درست و قانونی را طی کنیم تا به بن‌بست نرسیم، می‌افزاید: باید پیگیری برای تغییر روند فعالیت مدرسه طبیعت را با همراهی مسئولان ذی‌ربط بیشتر کنیم.

وی با طرح این پیشنهاد که تغییر روند فعالیت مدارس طبیعت به صورت پایلوت در شهر همدان را می‌توان از طریق بهزیستی استان پیگیری کرد، بیان می‌کند: شورای شهر همدان در راستای تسهیل امور اقدامات زیست‌محیطی در فضاهای مورد نظر آمادگی دارد طرح‌های مربوط به کودک و طبیعت را در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا مطرح کند تا این مباحث با اولویت بررسی شوند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید