• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 12 آبان 1397
کد مطلب : 36304
+
-

محور چغابل-سوری در دست‌انداز اعتبار

بیش از 3 سال از شروع کار این پروژه می‌گذرد اما تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است

عمران
محور چغابل-سوری در دست‌انداز اعتبار

فاطمه حافظی| رومشکان- خبرنگار :

محور چغابل به سوری یکی از محورهای حادثه‌خیز در استان است که برای ایمن‌سازی مسیر و تسریع در مسیر چغابل به رومشکان، چهارخطه شدن آن مدت‌هاست در دستور کار قرار گرفته اما این پروژه همانند بسیاری دیگر از نمونه‌های مشابه بعد از آغاز کار با مشکلاتی درگیر شده و بهره‌برداری از آن به تعویق افتاده است. بیش از 3 سال از شروع کار این پروژه می‌گذرد اما متاسفانه تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است. 


جاده‌ای خطرناک 

یکی از شهروندان رومشکان در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: جاده چغابل به سوری یکی از جاده‌های غیراستاندارد شهرستان است و همیشه حوادث بسیاری در آن رخ می‌دهد. در حقیقت این جاده یکی از جاده‌های حادثه‌خیز کل استان است. «عباس طاهری» می‌افزاید: عرض کم جاده و شانه در این جاده از مهم‌ترین مشکلات محسوب می‌شود و بر همین اساس و به دلیل بالا بودن تردد در این محور، این محور چهارخطه می‌شود. متاسفانه بیش از 3 سال از شروع کار این پروژه می‌گذرد اما کماکان در بلاتکلیفی به سر می‌برد. وی بیان می‌کند: با توجه به شروع فصل پاییز و آغاز بارندگی‌ها، جاده وضعیت بدتری پیدا کرده و به نوعی غیرقابل استفاده شده است چراکه تردد در این محور واقعاً خطرناک است. 

فرماندار رومشکان نیز در این زمینه اظهار می‌کند: پروژه چهارخطه کردن مسیر چغابل به سوری یکی از اولویت‌های این شهرستان و از جمله مطالبات مردم است. داشتن راهی ایمن و دارای زیرساخت مناسب یکی از ابتدایی‌ترین خدمات به مردم است و از همه مهم‌تر راه‌ها هستند که موجب توسعه هر شهر یا استان می‌شوند. 

 «نورالدین درمنان» بیان می‌کند: عملیات اجرایی طرح در سال ۹۳ آغاز شده و قرار بوده که این طرح در مدت ۲۸ ماه به بهره‌برداری برسد اما این امر محقق نشده و تاکنون پروژه تکمیل نشده 
است. 
درمنان عنوان می‌کند: پروژه چهارخطه محور چغابل - سوری به‌دلیل مشکلات مالی و بدهی میلیاردی اداره کل راه و شهرسازی استان به پیمانکاران در مقطعی متوقف بوده است. 
وی می‌افزاید: ایمنی جاده‌های رومشکان از جمله جاده دوراهی بازوند تا سوری وضعیت خوبی ندارد و دلیل عمده آن کمبود جاده‌های چهارخطه است. 
فرماندار رومشکان بیان می‌کند: جاده از هر دو طرف در دست اجرا و فاقد شانه است، اما از آن‌جایی که فصل سرما و بارندگی در راه است احتمال وقوع خطر در این محور پیش‌بینی می‌شود و انتظار‌ داریم اداره کل راه و شهرسازی استان برای تکمیل این پروژه سریع‌تر گام بردارد. 


اعتبارات پروژه

معاون راه اداره کل راه و شهرسازی استان لرستان بیان می‌کند: پروژه چغابل به سوری در حال حاضر دارای پیشرفتی افزون بر 65 درصد است و برای تکمیل آن به 5/6 میلیارد تومان اعتبار نیاز است و همچنین این اداره کل یک میلیارد و 800 میلیون تومان نیز به پیمانکاران این پروژه بدهکار است. 
وی ادامه می‌دهد: از ابتدای شروع کار تاکنون این پروژه 6 میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار مصوب داشته است که تخصیص آن 100 درصدی نبوده است. مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی لرستان می‌گوید: در سال 94 و 95 هیچ اعتباری به این پروژه تخصیص پیدا نکرده و در سال 96 نیز از محل اعتبارات توازن 500میلیون تومان به پروژه چهارخطه چغابل به سوری اختصاص یافته است. 

نظری اظهار می‌کند: اعتبار مصوب این پروژه در سال جاری نیز 2 میلیارد و 600 میلیون تومان در نظر گرفته شده است که تاکنون 2 میلیارد و 200 میلیون تومان آن تخصیص پیدا کرده است. 
این مسئول در بخش دیگری از صحبت‌هایش به دلایل بهره‌برداری نشدن به موقع از این پروژه اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از اصلی‌ترین موارد دلیل تاخیر در اجرای پروژه تخصیص نیافتن به موقع اعتبار بوده است که باعث شده اعتبار لازم در زمان مناسب به پروژه تزریق نشود و کار به تاخیر بیفتد. 

وی ادامه می‌دهد: تملک اراضی، عدم تجهیز به‌موقع، نبود تاسیسات لازم در منطقه، جابه‌جایی تاسیساتی مانند فیبر نوری، گاز، برق و آب، گرانی مصالح و... از دیگر دلایل تاخیر در اجرای به‌موقع پروژه بود. 
این مسئول عنوان می‌کند: برای تملک اراضی تاکنون هیچ مبلغی پرداخت نشده است. نظری اظهار می‌کند: با اعتبار تخصیص‌یافته تا پایان سال جاری بیس، تعریض، خاکریزی و... تکمیل می‌شود و بخش‌هایی از آسفالت نیز انجام می‌شود.بع گفته نظری با تامین اعتبارات لازم و تامین قیر مورد نیاز تا سال آینده این جاده زیر بار ترافیک می‌رود. 


فعال بودن پروژه

مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی لرستان هم می‌گوید: 5/13 کیلومتر طول چهار خطه چغابل به سوری است و پروژه هم‌اکنون فعال است و اگر اعتبار آن به‌طور کامل تخصیص داده شود تا پایان امسال بخش‌هایی از این محور زیر ترافیک می‌رود. 
 «سعید نظری» می‌افزاید: این پروژه در سال 93 به پیمان رفته و در اوایل سال 94 عملیات اجرایی آن شروع شده است که به علت تامین نشدن اعتبار و تخصیص‌ نیافتن اعتبارات، روند اجرای پروژه کند است. 
وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر پیمانکار در حال اجرای پروژه است و آسفالت 2 کیلومتر از راه نیز انجام شده است، بهسازی و بیس نیز در حال انجام است.

این خبر را به اشتراک بگذارید