• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 12 آبان 1397
کد مطلب : 36292
+
-

دره‌ای مغفول در قلب تبریز

سید ‌مرتضی احمدپور |  تبریز - روزنامه‌نگار:

در بسیاری از شهرهای بزرگ، مناطق تفریحی و سرسبز شناسایی شده است و با جذب سرمایه‌گذاران برای ایجاد مناطقی مناسب برای تفریح و گذران اوقات فراغت شهروندان برنامه‌ریزی می‌شود. این مناطق به طور معمول چند کیلومتر خارج از شهر هستند و برای رفت و آمد به این مناطق یا باید خودروی شخصی داشت یا هزینه‌های قابل توجهی صرف کرد. در برخی شهرهای بزرگ هم این مناطق با هزینه‌های زیاد و با کاشت درخت و گل و گیاه و ایجاد رودخانه‌های مصنوعی و هدایت آب ایجاد می‌شود. در تبریز و در داخل محدوده شهری در شرق این شهر اما، دره‌ای منحصر به فرد خودنمایی می‌کند که در امتداد درۀ لیقوان قرار دارد و به مهرانه‌رود ختم می‌شود. 

این دره که از محدوده میدان پرچم یا سه‌راهی اهر شروع می‌شود و تا برج خلعت‌پوشان ادامه می‌یابد از سال‌ها پیش مورد بی‌مهری مدیران شهری قرار گرفته است. بخشی از این دره منتهی به برج خلعت‌پوشان در اختیار دانشگاه تبریز است که مدت‌هاست در برابر رفع حصر از اطراف این برج که چندین کیلومتر مربع را شامل می‌شود، مقاومت می‌کند.  شهرداری و میراث فرهنگی هم حرف‌هایی دارند و در نهایت دست شهروندان از این منطقه گردشگری و سرسبز دور مانده است.

رودخانه‌ای که از وسط این دره می‌گذرد، به زباله‌گاهی متعفن مبدل شده و طرح ایجاد کانال فاضلاب زیر بستر رودخانه عملا موثر واقع نشده است و در حال حاضر فاضلاب بخشی از باسمنج در این رودخانه تخلیه می‌شود. ویلا‌سازی و تجاوز به حریم رودخانه هم در این دره جریان دارد و ویلاهای خودساخته و غیرمجوز‌دار به قیمت‌های بالا خرید و فروش می‌شود. در حالی که شهرداری منطقه 5 تبریز چند سال قبل از ایجاد منطقه‌ای تفریحی و ایجاد پیاده‌گذر حد فاصل سه‌راهی اهر تا خلعت‌پوشان خبر داده بود، با گذشت بیش از 5 سال، خبری از اجرای این طرح نیست. اجرای این طرح هر چند با کمبود بودجه‌های عمرانی گره خورده است، در این مورد به‌خصوص سرمایه‌گذاران بسیاری حاضر به مشارکت در این طرح پربازده خواهند بود.

قیمت زمین در این دره کمتر از متری 400 هزار تومان است و در صورتی که منطقه تفریحی و خدماتی مورد نظر ایجاد و رستوران‌های مناسب و محل‌های تفریحی احداث شود، قیمت‌ها بسیار فراتر  خواهد رفت. از سوی دیگر این منطقه در داخل تبریز قرار دارد و ایاب و ذهاب برای خانواده‌ها از مناطق دوردست‌تر مانند کندوان و لیقوان آسان‌تر است.

با توجه به زمین‌های خالی بسیار، در نظر گرفتن محل‌های متعددی برای پارکینگ خودرو هم مقدور است. با توجه به بکر بودن منطقه کسب درآمد بیشتر برای شهرداری هم ممکن است و با لایروبی و عمیق‌تر کردن رودخانه امکان مهار سیلاب‌ها هم مقدور است. همچنین مجاورت این دره با شهر جدید خاوران موجب رونق بیشتر این شهر تازه‌تاسیس خواهد شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید