• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 19 دی 1396
کد مطلب : 3623
+
-

همچنان دعوای ترامپ و کتاب‌ها

یادداشت
همچنان دعوای ترامپ و کتاب‌ها

احسان رضایی | نویسنده و کارشناس کتاب:

این‌روزها معروف‌ترین و جنجالی‌ترین خبرهای حوزه کتاب، مربوط به کتابی‌است با عنوان «آتش و خشم در کاخ سفید» که ظرف 2روز توانسته به صدر جدول پرفروش‌ها برسد و زلزله‌ای سیاسی در آمریکا به پا کند. این کتاب درباره دونالد ترامپ و جریان پیروزی او در انتخابات است و موضوع آن، افشاگری‌های یکی از مشاوران سابق ترامپ ـ استیو بنن ـ است که خیلی‌ها پیروزی ترامپ در انتخابات را مدیون استراتژی‌های او می‌دانند.

بعد از ورود ترامپ به کاخ سفید، اوضاع برای بنن جور دیگری پیش رفت و ترامپ که از دخالت‌های بنن در جلسات خصوصی‌اش خوش‌اش نمی‌آمد، او را کنار گذاشت. در انتخابات ایالتی آلاباما، او نتوانست سناتورهایی وفادار به ترامپ را وارد مجلس سنای آمریکا کند و بهانه برای کنارگذاشتن بنن جور شد. در‌ ماه آگوست ترامپ، بنن را اخراج کرد و این دو متحد سابق با هم دشمن شدند. بنن ازجمله کسانی بود که به مایکل وولف ـ نویسنده کتاب «آتش و خشم» ـ اطلاعات داد و علیه رئیس خود دست به افشاگری زد. کتاب جز بررسی خلقیات کودکانه و رفتار نابالغانه ترامپ در برخورد با کارکنانش، اطلاعات زیادی هم درباره موضوع دخالت‌های روسیه در انتخابات آمریکا و پولشویی‌های ترامپ دارد که همین، فضای سیاسی آمریکا را حسابی ملتهب کرده است؛ ازجمله استیو بنن در این کتاب تعریف کرده که 2‌ماه بعد از ملاقات اعضای تیم تبلیغاتی ترامپ با یک وکیل زن روس، به این تیم ملحق شده بوده.

در این ملاقات که در برج ترامپ در شهر نیویورک انجام شده، پسر دونالد ترامپ و جرد کوشنر ـ داماد ترامپ ـ شرکت داشته‌اند و وکیل روس وعده داده که می‌تواند اطلاعات زیانباری در مورد هیلاری کلینتون در اختیار آنها قرار دهد. طبیعتا چنین مطالبی می‌تواند اوضاع را برای ترامپ از قبل هم بدتر کند. برای همین هم هست که او بلافاصله به انتشار این کتاب واکنش نشان داده و مطالب آن را تکذیب کرده و گفته استیو بنن فقط کارش را از دست نداده بلکه عقلش را هم از دست داده است. به‌علاوه وکلای ترامپ از اعلام جرم علیه نویسنده خبر داده‌اند... . اما همه اینها به کنار، در مجموعه اخبار و گزارش‌های مربوط به این کتاب، یک خبر کوچک هم وجود داشت؛ اینکه وکلای ترامپ قبل از انتشار هم می‌خواسته‌اند مانع از انتشار این کتاب شوند و برای همین علیه کتاب به دادگاه شکایت برده‌اند تا بتوانند از قاضی، دستور توقف انتشارش را بگیرند اما ناشر هم متوجه این ماجرا شده و کتاب را یک هفته زودتر از تاریخی که قبلا اعلام شده منتشر کرده تا فرصت اقدام علیه کتاب گرفته شود.

همه اینها را عرض کردم و سرتان را درد آوردم تا به همین یک خبر کوچک برسم؛ اینکه دونالد ترامپ، هر قدر هم مایه خنده ملل دیگر و شرمساری خود آمریکایی‌ها باشد، باز برای مقابله با یک کتاب از راه قانون و دادگاه اقدام می‌کند؛ اینکه قانون از کتاب در برابر بالاترین مقام اجرایی آن کشور حمایت می‌کند و حتی ترامپ هم نمی‌تواند بدون حکم دادگاه، جلوی پخش آن را بگیرد. همین!

 

این خبر را به اشتراک بگذارید