• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
پنج شنبه 10 آبان 1397
کد مطلب : 36144
+
-

هیجان دلار در مرز 15هزار تومان

هیجان دلار در مرز 15هزار تومان

بازار ارز هرچه به 13آبان نزدیک‌تر می‌شود دامنه نوسان بیشتری پیدا می‌کند و رفتارش هیجانی‌تر می‌شود. دیروز در بازار ارز تهران معاملات دلار با 14900تومان آغاز شد، اما در همان دقایق ابتدایی با بالا رفتن قیمت دلار فردایی، وارد کانال 15هزار تومانی شد.
به گزارش همشهری، دیروز فعالان بازار ارز می‌گفتند فشار خرید در بازار افزایش یافته و همین مسئله زمینه رشد قیمت را فراهم آورده است. از سوی دیگر معامله‌گران بازار ارز لفظ خرید دلار فردایی را در همان دقایق ابتدایی بازار تا 15هزار و 500تومان نیز بالا بردند و همین مسئله قیمت دلار نقدی را نیز بالا آورد. گزارش‌های میدانی از بازار ارز محدوده فردوسی نشان می‌داد دلالان کمتر حاضر به فروش دلار در محدوده زیر 15هزار تومان بودند و در سایه همین امر، جو هیجانی برای خرید افزایش یافته بود؛ به‌گونه‌ای که تا حوالی ظهر، قیمت دلار نقدی در این بازار به 15هزار و 350تومان نیز رسید. در این شرایط قیمت فروش هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز تا 5میلیون تومان معامله شد که البته قیمت خرید آن در صرافی‌ها از 4میلیون و 800هزار تومان فراتر نرفت. در بعدازظهر اما نرخ دلار در صرافی‌ها تا 15هزار و 700تومان نیز بالا رفت و همین مسئله به هیجان و ترس بازار دامن زد، اما سریعاً نرخ‌ها دوباره به محدوده 15هزار و 300تومان برگشت و قیمت فروش هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به 4میلیون و 900هزار تومان رسید. در ادامه با پایین آمدن لفظ خرید دلار فردایی، قیمت دلار نقدی نیز به محدوده 15هزار تومان رسید و نوسان آن به محدوده  15هزار تا 15هزار و 350تومان محدود شد. در این وضعیت قیمت فروش سکه تا 4میلیون و 750هزار تومان نیز افت داشت.

  تحلیل هیجان ارزی دیروز

در لحظه تنظیم این گزارش، یعنی حوالی ساعت 17روز چهارشنبه 9آبان‌ماه، قیمت فروش دلار نقدی در بازار تهران 15هزار و 350تومان و قیمت فروش سکه تمام طرح جدید 4میلیون و 900هزارتومان بود و معاملات آنها با دامنه نوسان 2درصد پیگیری می‌شد. در این وضعیت دلالان ارزی محدوده فردوسی معتقدند قیمت دلار با فرارسیدن 13آبان و اجرای دور دوم تحریم‌های آمریکا بالاتر هم می‌رود و به همین دلیل جو هیجانی خرید در بازار دیروز بروز کرد، اما در مقابل تحلیلگرانی که در خریدوفروش دلار دخالتی ندارند، می‌گویند به‌احتمال‌زیاد جو هیجانی ایجاد شده در بازار ارز دیروز و شاید بازار یکی، دو روز آینده، می‌تواند فرصت خروج سوداگران و فروش دلارهای خریداری شده از سوی آنها به مردم عادی و سرمایه‌گذاران هیجانی باشد. در این میان برخی نیز رشد قیمت دلار در بازار آزاد را طبیعی و ناشی از رابطه سالم و عرضه و تقاضا می‌دانند که البته گاه با تشدید مداخله بانک مرکزی نوسان غیرمعمول رو به پایین را تجربه می‌کند. در این وضعیت توجه به این نکته ضروری است که اساساً بازارهای مالی در ایران همه خبرهای مثبت یا منفی آینده را پیش‌خور می‌کنند و اغلب مواقع با اتفاق افتادن اخبار عکس‌العمل دیگری نشان می‌دهند. از سوی دیگر دولت بارها تأکید کرده است که پس از 13آبان اتفاق تازه‌ای در اقتصاد ایران رخ نمی‌دهد و این ادعا بیش از آنکه به یک بلوف سیاسی شبیه باشد، می‌تواند ناشی از همان رفتار بازار مالی در ایران و پیش‌بینی رفتار آنها عنوان شود. در این وضعیت به‌نظر می‌رسد خرید ارز معامله پرریسکی باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید