• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 9 آبان 1397
کد مطلب : 36034
+
-

10میلیارد دلار خسارت سالانه فرسایش خاک

سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه متوسط فرسایش آبی سالانه ۱۶.۷تن در هکتار است، خسارت ناشی از فرسایش خاک را سالانه بیش از ۱۰میلیارد دلار در کشور اعلام کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، آبخیزداری علم مدیریت منابع آب، خاک و پوشش گیاهی یک حوضه آبخیز است؛ به‌طوری‌که بهره‌برداری مدام از این منابع برآورده شود. حوضه آبخیز نیز عبارت است از محدوده‌ای که آب ناشی از باران و ذوب برف‌ها به یک آبراهه رودخانه سرازیر می‌شود.
انواع اقدامات آبخیزداری عبارتند از: اقدامات بیولوژیک، اقدامات مکانیکی، اقدامات بیوسیستماتیک و اقدامات مدیریتی. اقدامات بیولوژیک شامل تقویت پوشش گیاهی از طریق نهال‌کاری، بذرکاری، کوپه‌کاری و... است و اقدامات مکانیکی نیز شامل اقداماتی مانند پخش سیلاب، بندهای رسوب‌گیر ملاتی، گابیونی و خشکه‌چین می‌شود. براساس اعلام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری حدود ۱۲۵میلیون هکتار از حوضه‌های آبخیز در قلمرو فرسایش آبی و ۳۲‌میلیون هکتار حوضه آبخیز بیابانی در قلمرو فرسایش بادی قرار دارد. در نتیجه ۴۵۰ شهر و ۸۶۵۰ روستا و آبادی در کشور در معرض تهدید سیل است. در ۲۰ سال اخیر بیش از ۳۵۰۰ سیل در کشور به وقوع پیوسته که متوسط خسارت هر سیل ۴۰۰‌میلیارد ریال بوده است. طبق ارزیابی‌های صورت گرفته از ۲۵ پروژه آبخیزداری و ۳۷ ایستگاه آبخوان‌داری حجم آب ذخیره شده سالانه به‌طور متوسط ۵۳۰مترمکعب در هکتار در آبخیزداری افزایش داشته است.
از دستاوردهای دیگر پروژه‌های آبخیزداری می‌توان به افزایش نفوذ سالانه به‌طور متوسط ۱۰۰۰مترمکعب آب در هر هکتار در آبخوان‌داری، کنترل فرسایش خاک سالانه به‌طور متوسط به میزان ۹تن در هر هکتار و بهبود فرصت‌های شغلی و معیشت آبخیزنشینان اشاره کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید