• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 7 آبان 1397
کد مطلب : 35911
+
-

تونل ضدتحریم در انتظار پاسخ مثبت چین و روسیه

گزارش
تونل ضدتحریم در انتظار پاسخ مثبت چین و روسیه

با نزدیک‌شدن به زمان اجرایی‌شدن کانال ویژه مالی اتحادیه اروپا که نقش تونل ضد‌تحریم آمریکا علیه منافع ایران را ایفا می‌کند، مقامات اتحادیه اروپایی در حال رایزنی با همتایان چینی و روسی هستند تا پازل حفظ برجام تکمیل شود.

به گزارش همشهری، پس از اظهارنظر عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران مبنی بر راه‌اندازی کانال ارزی بین ایران و اتحادیه اروپا در روزهای آینده، انتظار می‌رود سازوکار مالی ویژه پیشنهادی اروپا بتواند اثر تحریم‌های یکجانبه و فراسرزمینی آمریکا پس از خروج از برجام را خنثی سازد. براساس تونل ضد‌تحریمی اروپا، امکان دریافت ارز حاصل از صادرات برای صادرکنندگان ایرانی و اروپایی فراهم خواهد شد و از سوی دیگر اتحادیه اروپا در انتظار اعلام نظر چین و روسیه برای پیوستن به سازوکار مالی این اتحادیه هستند. تاکنون مقامات پکن و مسکو به این درخواست اروپا پاسخ نداده‌اند، این در حالی است که بانک چینی کونلون که نقش فاینانس در مبادلات تجاری و اقتصادی با ایران را در شرایط تحریم به‌عهده داشته، اخیرا اعلام کرده که از ارائه خدمات به ایران منصرف شده، البته دیروز سفیر چین در تهران اعلام کرد این کشور راهکارهای دیگری را برای دورزدن تحریم‌ها خواهد آزمود. روسیه هم تاکنون برنامه‌ای برای خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکا علیه ایران اعلام نکرده است.

آنطور که پایگاه اطلاع‌رسانی دولت گزارش داد، در کانال ویژه مالی اروپا، معاملات بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر مبنای یورو صورت می‌پذیرد تا معاملات انجام‌شده شامل تحریم‌های آمریکا بر مبنای دلار نشود. از سوی دیگر، تونل ضدتحریمی اروپا برخلاف سوئیفت که در سطح بین‌المللی قابل پیگیری است، تنها در اختیار اروپا قرار دارد و آمریکایی‌ها نمی‌توانند معاملات انجام‌شده را ردیابی و نسبت به اعمال تحریم‌ها اقدام کنند. فاز دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران در 2بخش نفت و بانک قرار است از 13آبان اجرایی شود و اتحادیه اروپا آماده می‌شود تا قبل از اعمال این تحریم‌ها، راهکار خود را به اجرا گذارد. محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پیش از این گفته بود که 7بانک مرکزی اروپا آمادگی خود را برای انجام معاملات ارزی و تجاری با ایران در قالب یورو اعلام کرده‌اند. اتحادیه اروپا با ابتکار عمل فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا‌ و حمایت 5‌کشور امضاکننده برجام و ایران در نیویورک و در ‌ماه سپتامبر تصمیم قاطعی مبنی بر ایجاد یک ساختار مالی برای دور‌زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران گرفت. در بیانیه ۱۲‌بندی نشست وزرای خارجه ایران و 1+4 ‌در نیویورک، حاضران بر تعهد خود برای تضمین کانال‌های پرداخت با ایران و تداوم صادرات نفت و میعانات گازی، محصولات نفتی و پتروشیمی تأکید کردند. به گزارش یورونیوز، با توجه به این توافق اتحادیه اروپا رژیم حقوقی‌ای را آماده کرد که اجازه می‌دهد ارتباط تجاری و اقتصادی با ایران با وجود تحریم‌ها حفظ شود. به این ترتیب، شرکت‌های اروپایی و دیگر شرکت‌های کشورهای امضا‌کننده برجام می‌توانند ارتباط بانکی و تجاری خود با ایران را حفظ کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید