• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
دو شنبه 7 آبان 1397
کد مطلب : 35859
+
-

پاسخ نمایندگان به انتقادها از رأی اعتماد به 4وزیر اقتصادی

باب استیضاح باز است

مجلس
باب استیضاح باز است

فرزانه آیینی/خبر‌نگار

رئیس‌جمهور در پی رأی اعتماد مجلس به محمد شریعتمداری، فرهاد دژپسند، محمد اسلامی و رضا رحمانی با استناد به اصول 87و 133قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در احکام جداگانه‌ای آنها را به‌عنوان وزرای کار، اقتصاد و راه و صمت منصوب کرد. به این ترتیب، کابینه روحانی بعد از حدود 3‌ماه بی‌ثباتی مدیریتی در بخش اقتصادی‌اش از دیروز کامل شد؛ هرچند تکمیل کابینه و رهایی از سرگردانی مدیریتی 4وزارتخانه مذکور اقدامی در خور توجه است اما رأی اعتماد بهارستانی‌ها به هر 4گزینه رئیس‌جمهوری انتظار منتقدان و حتی حامیان را برآورده نکرد و مجلس و دولت را به‌صورت مشترک آماج نقدهای صاحب‌نظران سیاسی و اقتصادی قرار داد.
شنبه شب گذشته محمد شریعتمداری با 196رأی، رضا رحمانی با 203رأی، فرهاد دژپسند با 200رأی و محمد اسلامی با 151رأی سکاندار وزارتخانه‌های کار، صمت، اقتصاد و راه شدند؛ همین انتخاب و رأی نه چندان پایین مجلس به آنها سبب شد منتقدان و حامیان دولت در یک جبهه مشترک به این توافق ایراد بگیرند؛ به‌ویژه آنکه چهره‌هایی مثل محمد شریعتمداری در حالی 197رأی از مجلس گرفت که تا پیش از جابه‌جایی صندلی‌اش در دولت و استعفایش از وزارت صنعت، معدن و تجارت در آستانه استیضاح مجلس بود. 51‌نفر از نمایندگان مجلس طرح استیضاح او را به سبب رانت‌های فسادخیزی که در وزارت صمت برای واردکنندگان خودرو شکل گرفته بود، امضا کرده بودند. توافق دولت و مجلس برای رأی اعتماد به هر 4گزینه از حال و هوای نشست روز شنبه بهارستان هویدا بود؛ هرچند معمولا جلسه بررسی صلاحیت وزرا به‌دلیل ابراز نظر موافقان و مخالفان به جلساتی پر‌مباحثه بدل شده و از دل اظهارنظر موافقان و مخالفان وزرا حواشی و خبرهای غیررسمی زیادی خبرساز می‌شود اما نشست گذشته بهارستانی‌ها با وجود بررسی رزومه 4وزیر جلسه‌ای بدون حاشیه بود. دلگرمی دولت بر سر همراهی مجلس با وزرای پیشنهادی آنچنان بود که رئیس‌جمهوری هم خیلی لازم ندید در دفاع از وزرایش سنگ تمام بگذارد و آنقدر تأیید صلاحیت وزرایش از سوی مجلس برایش قابل پیش‌بینی بود که موقع خروج از صحن رو به جایگاه خبرنگاران کرد و با لبخند بزرگی روی لبانش برای خبرنگاران و عکاسان دست تکان داد و با همان روی گشاده از صحن بهارستان خارج شد و در نوبت دوم دفاع از وزرا که معمولا در پایان نشست رأی اعتماد انجام می‌شود هم دیگر به مجلس برنگشت.
انتقادها به رأی اعتماد مجلس به هر 4گزینه روحانی، دقایقی بعد از انتشار خبر رأی اعتماد مجلس به هر 4گزینه کلید خورد و همچنان ادامه دارد. در همان لحظات اولیه برخی صاحب‌نظران سیاسی دست به قلم شدند و در حساب‌های شخصی‌شان در شبکه‌های مجلس در نقد این اقدام مشترک مجلس و دولت اعلام موضع کردند. در نخستین واکنش‌ها عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات در توییت کوتاهی نوشت: «چه مجلسی! چه دولتی!» و همین پیام کوتاه او در کمترین زمان ممکن از سوی کاربران شبکه‌های مجازی به نقطه مشترک نقد علیه تعامل دولت و مجلس در‌ رأی اعتماد به 4وزیر تبدیل شد که ضعف‌ها و ناکارآمدی مدیریتی آنها از سوی خود مجلس مورد تأکید قرار گرفته بود.

رأی 200 تایی به وزرا دور از ذهن بود 
به‌دنبال طرح انتقادات به رأی اعتماد بهارستانی‌ها به 4گزینه روحانی برای تصدی وزارت کار، صمت، راه و اقتصاد جمعی از نمایندگان به میدان آمدند و چرایی این تعامل و حسن اعتماد را شرح دادند؛ طیبه سیاووشی نماینده تهران گفت: برای من نماینده هم دور از ذهن بود که وزرای پیشنهادی بتوانند 200 و 203 رأی از مجلس بگیرند. او در تشریح چرایی این رأی با اعتقاد به اینکه رأی نمایندگان به وزرای پیشنهادی نشان داد که حامی و خواستار تداوم دولت هستند، به ایلنا گفت: مجلس به‌دلیل اینکه 4 وزارتخانه در شرایط بحرانی فعلی در صدرشان وزیری قرار نداشت، جلسه رأی اعتماد را برگزار کرد و تصمیم خود را گرفت. او با اعتقاد به اینکه مجلسی که هم‌اکنون وجود دارد، حامی دولت است و در راستای سیاست‌های دولت قرار دارد، تأکید کرد: نباید در این شرایط از وزرا توقع عملکرد درخشان داشته باشیم اما باید بتوانند با بعضی از مشکلات مانند فسادهای درون‌دستگاهی که وجود دارد، مقابله کنند و امید را به نوعی به جامعه بازگردانند.

 توپ در زمین دولت است
محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اشاره به رأی اعتماد نمایندگان مجلس به وزرای پیشنهادی گفت: با تغییراتی که در وزارتخانه‌ها اتفاق افتاده است رویکرد جدید و هماهنگی در تیم اقتصادی دولت بیشتر خواهد شد و فضای جدید و مطالبه بیشتر از تیم اقتصادی دولت شکل گرفته است. به گزارش باشگاه خبرنگاران، او با ارزیابی مثبت‌تر فضای دولت پس از این تغییرات کابینه، ابراز امیدواری کرد که شرایط بهتری را در ارتباط با ارکان اعضای تیم اقتصادی دولت داشته باشیم. محمدمهدی مفتح، نماینده تویسرکان نیز رأی‌ اعتماد مجلس به تیم اقتصادی دولت را برخاسته از درک شرایط جنگ اقتصادی از سوی مجلس دانست. وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب فرماندهی این جنگ را برعهده رئیس‌جمهوری گذشته‌اند، به ایرنا گفت: روحانی برای این زمان و شرایط، این افراد را مصلحت دانستند و مجلس هم به انتخاب رئیس‌جمهوری اعتماد کرد و به افراد معرفی شده رأی بالایی داد. 

 استیضاح می‌کنیم
نکته جالب در بحث رأی اعتماد مجلس به 4وزیر جدید کابینه بازگذاشتن راه استیضاح برای وزرای نوپا از سوی اکثریت بهارستان است. ایده مجلسی‌ها در بحث توافق مجلس با دولت برای رأی ‌اعتماد به وزرا این بود که اگر عدم‌توانمندی آنها به مجلس ثابت شود، باب استیضاح را بدون هیچ تردیدی خواهند گشود و وزرا یا وزیر ناکارآمد را عزل خواهند کرد؛ در همین راستا هم بعد از رأی اعتماد مجلس محمدعلی وکیلی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس تأکید کرد که اگر تیم جدید به اصول و شرایط مذکور پایبند باشد، مجلس هم حمایت کرده و در صورت نقض این شرایط همانند اسلافشان با آنها برخورد می‌کند. او با بیان اینکه مشکل تیم اقتصادی قبل نداشتن انطباق با تب جامعه بود، در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در تیم گذشته تَب مشکلات جامعه 180درجه بود؛ درحالی‌که تَب تیم اقتصادی 50درجه بود بنابراین فاصله بسیار معناداری وجود داشت. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تِم حرکتی تیم قبل را متناسب با شرایط کنونی کشور ندانست و تأکید کرد: ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم؛ بنابراین انتظار داریم که تِم تیم جدید، هم جنگی باشد. عضو هیأت‌رئیسه مجلس تأکید کرد: انرژی، انگیزه، شجاعت در تصمیم‌گیری و تصمیمات بدون رانت مقتضای شرایط کنونی است.


  تکمیل تیم اقتصادی اولویت بود 

حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور دیروز با اشاره به جلسه روز شنبه مجلس شورای اسلامی و رأی اعتماد نمایندگان به 4وزیر پیشنهادی دولت، در جمع خبرنگاران بیان کرد: در شرایط جنگ اقتصادی‌ای که هیأت حاکمه آمریکا و صهیونیست‌ها علیه جمهوری اسلامی شروع کردند یکی از مهم‌ترین اقدامات تکمیل تیم اقتصادی دولت و ترمیم کابینه بود. به‌گزارش ایسنا، امیری با توصیف اینکه نشست رأی اعتماد مجلس به 4وزیر پیشنهادی یکی از جلسات بسیار جدی و مهم مجلس بود،‌ افزود: مطلقا بحث‌های حاشیه‌ای مطرح نشد و نمایندگان به موضوعات تخصصی و رسیدگی به صلاحیت‌های شخصی و حرفه‌ای وزرای پیشنهادی پرداختند. وی ادامه داد: این جلسه نمودی از تفاهم بین مجلس و دولت بود که خوشبختانه وزرا توانستند رأی اعتماد را از نمایندگان مجلس اخذ کنند و ان‌شاءالله با حکم آقای روحانی بر مسند 4وزارتخانه خواهند نشست. وی افزود: جلسه دیروز (شنبه) جلوه‌ای از همدلی، همکاری و درک مشترک دولت و مجلس بود، برگ سبز دیگری به کارنامه نظام جمهوری اسلامی افزوده شد و بلوغ سیاسی نظام جمهوری را بار دیگر نشان داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید