• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 7 آبان 1397
کد مطلب : 35829
+
-

قطار پس از 2 دهه به ارومیه می‌رسد

مدیرکل راه و شهرسازی استان: تمام موارد ایمنی این خط ریلی، رعایت و به محض افتتاح، بهره‌برداری می‌شود

حمل‌ونقل
قطار پس از 2 دهه به ارومیه می‌رسد

نسا خلخالی|  ارومیه - خبرنگار:

آذربایجان غربی از ظرفیت ریلی خوبی برای توسعه و راه‌اندازی برخوردار است، اما تاکنون چشم‌انتظاری مردم استان برای بهره‌مندی از خط آهن میسر نشده است. مردم آذربایجان غربی نزدیک به 2 دهه است چشم به راه ریلی هستند که قطار ارومیه – مراغه را با خود بیاورد.آنها طی ماه‌های اخیر تنها با وعده مسئولان برای بهره‌برداری از این پروژه ریلی استان مواجه شده‌اند. قطار یکی از زیرساخت‌های توسعه هر منطقه به شمار می‌رود و حمل‌و‌نقل از طریق آن دارای ایمنی مناسبی نسبت به حمل‌و‌نقل جاده‌ای است و به لحاظ پایین بودن هزینه آن از سوی اقشار مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. وجود قطار در شهرها تاثیر مستقیمی در جذب گردشگر دارد و بدون شک افتتاح و بهره‌برداری از خط‌آهن ارومیه – مراغه می‌تواند باعث تقویت اقتصاد گردشگری و تجارت در کشور باشد.


منفعت‌های همه‌جانبه راه‌اندازی قطار در استان 

نماینده کل راه‌آهن کشور در آذربایجان غربی و کردستان درباره مزیت‌های راه‌اندازی راه‌آهن اظهار می‌کند: ساخت جاده به فضای زیادی هم از نظر طولی و هم از نظر عرضی نیاز دارد، حال آن‌که ریل‌گذاری به فضای کمتری نیاز داشته و با توجه به جابه‌جایی بیشترین حجم بار و مسافر از طریق قطار، وجود قطار در یک شهر موجب توسعه حمل‌و‌نقل و جذب گردشگر می‌شود.

«محمدرضا رضایی» با بیان این‌که وجود قطار در یک شهر از هر لحاظ منفعت است، ادامه می‌دهد: قطار به لحاظ این‌که کمترین آسیب را به محیط‌زیست وارد می‌کند و از سوی دیگر با بالاترین امنیت و ارزان‌ترین قیمت به جابه‌جایی بار و مسافر می‌پردازد، بهترین و مورد استفاده‌ترین وسیله حمل‌و‌نقل در دنیا شناخته می‌شود. در آذربایجان غربی هم با توجه به تولیدات زیاد کشاورزی، دامپروری و فراورده‌های معدنی، همچنین وجود جاذبه‌های گردشگری جای خالی قطار به چشم می‌خورد.

وی با تاکید بر این‌که راه‌اندازی خط آهن می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای خروج استان از رکود باشد، اظهار می‌کند: مراودات تجاری و توریسم بهترین راه‌ها برای کسب درآمد هستند که نقش بسیاری در توسعه اقتصادی ایفا می‌کنند. با راه‌اندازی قطار علاوه بر توسعه مراودات تجاری، شاهد افزایش ورود گردشگران به استان نیز خواهیم بود.


خروج از رکود و کاهش بیکاری 

نماینده کل راه‌آهن کشور در آذربایجان غربی و کردستان عنوان می‌کند: وجود خطوط ریلی در آذربایجان غربی نه‌تنها باعث افزایش گردشگری داخلی می‌شود، بلکه در جذب گردشگر خارجی نیز بسیار کارآمد خواهد بود. به طور مثال قیمت بلیت هواپیما از کشور ترکیه به تبریز ۲ میلیون تومان و بلیت قطار ۹۷ هزار تومان است که ارزان بودن و امن بودن باعث رغبت گردشگران برای سفر به تبریز شده است.

رضایی با اشاره به این‌که البته باید توجه داشت که واگن‌های مسافری باید در حد استانداردهای قابل قبول باشند، بیان می‌کند: در سایر کشورهای پیشرفته جهان کیفیت و امکانات واگن‌های مسافری قطار به مراتب بیشتر از هواپیما بوده و سرعت آن نیز ۴۸۰ کیلومتر در ساعت است.

وی با تاکید بر تاثیر مستقیم راه‌اندازی قطار در رونق چرخه اقتصادی، تصریح می‌کند: با راه‌اندازی قطار یقیناً میزان تردد گردشگران به استان افزایش خواهد یافت و همین امر باعث افزایش تقاضا از جمله تقاضا برای هتل، رستوران و تمامی امکانات رفاهی خواهد شد. از سوی دیگر با راه‌اندازی این چرخه بزرگ، سرمایه‌گذاران نیز به سرمایه‌گذاری در این استان ترغیب خواهند شد که علاوه بر توسعه گردشگری شاهد رشد و شکوفایی همه‌روزه استان، کاهش بیکاری و خروج از رکود خواهیم بود.


قطار ارومیه – مراغه، آماده افتتاح

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی می‌گوید: تمام مراحل پایانی ارومیه - مراغه که در کریدور ترانزیتی ۱۰ کشور قرار دارد، انجام شده است و در سفر آتی رئیس‌جمهوری به استان افتتاح خواهد شد.
«ابراهیم مبارک‌قدم» با تاکید بر این‌که تمام موارد ایمنی این خط ریلی، رعایت و به محض افتتاح، به بهره‌برداری خواهد رسید، اظهار می‌کند: به منظور افزایش ارتباط با کشورهای همسایه برای افزایش مراودات تجاری و جذب گردشگر، قطار ارومیه -مراغه با محور جدید ریلی به خطوط ریلی کشور ترکیه اتصال داده خواهد شد. با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، راه‌آهن جدید ایران - ترکیه راه‌اندازی خواهد شد که این پروژه و کریدور نیز نقشی اساسی در این راه‌آهن ایفا خواهد کرد. 

مبارک‌قدم درباره ایستگاه‌های قطار ارومیه - مراغه توضیح می‌دهد: این قطار در نقده، ارومیه، شیرین‌بلاغ و رشکان دارای ایستگاه است. تنها مشکل موجود در رابطه با ایستگاه‌های قطار فاصله‌شان با مراکز شهر است که در گذشته مکان‌یابی ایستگاه‌های راه‌آهن در مناطق دورتر از شهر انجام شده است، زیرا در گذشته در سبک زندگی مردم خطوط ریلی جایی نداشت.وی با اشاره به راه‌اندازی کمیته مکان‌یابی بیان می‌کند: بررسی‌های لازم برای ایجاد ایستگاه‌های قطار به نزدیک‌ترین نقطه به شهر انجام شده است که در صورت تخصیص اعتبارات مورد نیاز این امر تحقق خواهد یافت تا مسافران دسترسی آسان به مراکز شهر را داشته باشند. مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی همچنین از امکان توسعه خطوط فرعی قطار ارومیه - مراغه به مناطق گردشگری خبر می‌دهد.


تسهیل رفت‌وآمد با راه‌اندازی قطار

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی هم با اشاره به فاصله آذربایجان غربی از مرکز کشور می‌گوید: با توجه به محدود بودن خطوط هوایی و امنیت پایین راه‌های ارتباطی زمینی، خطوط ریلی تاثیرگذارترین امر در توسعه گردشگری هستند.

«جلیل جباری» ادامه می‌دهد: راه‌اندازی قطار تاثیر مستقیمی بر گردشگری دارد، چراکه قطار به لحاظ داشتن امنیت بالا و قیمت مناسب اولین انتخاب گردشگران برای حمل‌و‌نقل است. وی با اشاره به تاثیر قطار در جذب گردشگر خارجی، اظهار می‌کند: آذربایجان غربی دروازه ورود ایران به اروپاست و برقراری ارتباط بین این 2 کشور از طریق خطوط ریلی بین‌المللی می‌تواند زمینه ورود گردشگران خارجی به استان را فراهم کند.

آذربایجان غربی با داشتن جاذبه‌های گردشگری فراوان یکی از مقاصد گردشگری است و وجود یک راه ایمن و ارزان برای حمل‌و‌نقل می‌تواند باعث ترغیب هرچه بیشتر گردشگران برای سفر به این استان شود. جباری با اشاره به وجود مشکلات زیرساختی در حوزه گردشگری، بیان می‌کند: ایجاد زیرساخت‌های مناسب حمل‌و‌نقل می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات زیرساختی در توسعه گردشگری را حل کند که با راه‌اندازی قطار می‌توان به آینده گردشگری بیش از پیش امیدوار بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید