• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 7 آبان 1397
کد مطلب : 35808
+
-

شبکه مال خودمونه!

اصل مطلب، همین سه کلمه بود

رسول بهروش

صبح دیروز علی فروغی- مدیر جوان شبکه 3 - مهمان برنامه رضا رشیدپور بود تا در مورد جنجال‌های پرشمار این روزهای شبکه و از جمله عدم‌پخش 2 هفته‌ای برنامه نود توضیح بدهد. او به سنت رایج در صداوسیما، با استناد به آمارهای مبهم که معلوم نیست از دل کدام افکارسنجی استاندارد بیرون آمده، پز پربیننده‌تر شدن شبکه‌3 را داد. از این آمارها در تلویزیون فت و فراوان پیدا می‌شود. همیشه همه سریال‌ها را بالای 80درصد مردم می‌بینند و از سطح کیفی برنامه‌ها رضایت دارند و همیشه هم بیشتر از 90درصد شهروندان برای کسب اخبار موثق به رادیو و تلویزیون مراجعه می‌کنند و سایر داستان‌ها. اصالت و اعتبار علمی این اعداد و ارقام همانقدر شفاف است که سازوکار توزیع قدرت در این سازمان، آمار همانقدر دقیق است که آدم‌ها به درستی و با تکیه بر تخصص، صلاحیت و توانمندی‌های‌شان مناصب مختلف صداوسیما را در اختیار گرفته‌اند. بگذریم...

در بخش مربوط به نود، فروغی قویا مدعی شد تصمیمی که گرفته شده بر پایه عقلانیت و ضوابط سازمانی بوده است. او گفت هفته اول به‌خاطر پخش بازی اسپانیا و انگلستان از پخش نود جلوگیری شده و هفته دوم این اتفاق به‌خاطر مصاحبه غیرحرفه‌ای عادل فردوسی‌پور رخ داده است. کدام مصاحبه؟ همان یک خط که عادل گفته بود:«داریم تلاش می‌کنیم و امیدواریم برنامه پخش شود». حقیقتا که این گناهی نابخشودنی بود! فروغی تا توانست بر طبل قانونگرایی و نظم و دیسیپلین کوبید و حتی گفت در بسیاری از تصمیمات شبکه، خود او فقط یک رأی دارد. درست در میانه‌های همین نطق باشکوه اما، از پشت صحنه به رشیدپور اشاره کردند وقت برنامه دارد تمام می‌شود.
اینجا بود که دم خروس بیرون زد و مدیر جوان با جدیت خاصی گفت: «بالاخره شبکه مال خودمونه. وقت اضافه می‌گیریم». حالا مخاطب بی‌نوا، بلاتکلیف و سردرگم باقی می‌ماند که لاف قواعد منظم سازمانی را باور کند یا با جمله تاریخی «شبکه مال خودمونه» کنار بیاید؟ چطور می‌شود مصاحبه یک جمله‌ای عادل فردوسی‌پور را تخطی از استانداردهای حرفه‌ای دانست و نود را از میلیون‌ها ببیننده‌اش دریغ کرد اما مدت زمان یک برنامه صبحگاهی را به دستور صریح شخص مدیر شبکه به مقدار نامعلوم افزایش داد تا مصاحبه جنابش به پایان برسد؟ مردم به رفتار شما نگاه می‌کنند، نه حرف‌های قشنگ‌تان و چه عجیب که هر 30ثانیه یک‌بار خودتان را نقض می‌کنید؛ درست مثل آنجا که با تکیه بر خردجمعی و کار تخصصی مدعی شدید هیچ‌وقت تصمیم شخصی نمی‌گیرید، اما کمی بعد اضافه کردید: «خودم شخصا دستور دادم بازی پرسپولیس و السد را حتما عادل فردوسی‌پور گزارش کند!».

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :