• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 6 آبان 1397
کد مطلب : 35798
+
-

پساب به کمک کشاورزی ایوان می‌آید

دارایی، کارشناس: استفاده از پساب تصفیه‌شده در سال‌های اخیر به عنوان منبع جدید اهمیت ویژه‌ای یافته است

اقتصادی
پساب به کمک کشاورزی ایوان می‌آید

مریم نظری | ایوان- خبرنگار:

تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان ایوان در استان ایلام سال 92 کلنگ‌زنی شد و پس از 5 سال، هفته گذشته، با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.با بهره‌برداری کامل این تصفیه‌خانه، 120 هکتار از زمین‌های کشاورزی پایین‌دست شهر ایوان برای آبیاری از فاضلاب تصفیه‌شده استفاده می‌کنند.این تصفیه‌خانه ششمین تصفیه‌خانه فاضلاب در استان به شمار می‌رود و در زمینی به مساحت 4800 هکتار ساخته شده است. برای ساخت آن قراردادی به ارزش 243 میلیارد ریال با بخش خصوصی امضا شد. این تصفیه‌خانه 48 هزار نفر جمعیت را زیر پوشش قرار می‌دهد.

تصفیه‌خانه فاضلاب ایوان یکی از طرح‌های مهم استان است که با هدف بالا بردن سطح بهداشت عمومی، جلوگیری از آلودگی آب‌های زیرزمینی، بهبود وضعیت زیست‌محیطی شهر ایوان و همچنین تامین بخشی از نیازهای کشاورزی و صنعتی ساخته شده است. با توجه به این‌که امروز به ‌دلیل کمبود منابع آب ضرورت توجه به اصلاح الگوی مصرف در کشور یک امر ضروری محسوب می‌شود، بی‌تردید احداث این تصفیه‌خانه توسعه کشاورزی و اقتصادی منطقه را به دنبال خواهد داشت.


رفع نیازهای منطقه

کارشناس مهندسی آب و فاضلاب اداره آبفای ایوان به همشهری می‌گوید: تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان ایوان اولین تصفیه‌خانه شهری است که توسط بخش خصوصی ساخته شده است و با احداث آن بیش از 1200 هکتار از اراضی کشاورزی پایین‌دست شهر ایوان می‌توانند از پساب تصفیه‌شده استفاده کنند.
«فرید دارایی» اظهار می‌کند: آب آشامیدنی تنها بخشی از کل نیاز روزانه یک شهر است و قسمت‌های باقیمانده اعم از آبیاری و کشاورزی نیازمند درجه پایین‌تری از کیفیت هستند.
وی می‌افزاید: با توجه به این‌که در کشور ما آبی که برای اهداف غیرآشامیدنی مانند آبیاری استفاده می‌شود، همان آبی است که برای آشامیدنی فراهم شده، اگر بتوان پساب تصفیه‌شده را برای مصارف غیرآشامیدنی به کار برد، ذخایر آب موجود نیازهای جمعیت بیشتری را برطرف خواهد کرد.


کمرنگ شدن بحران آب

این کارشناس با بیان این‌که در صورت احداث تصفیه‌خانه ایوان می‌توان از آب تولید شده برای رونق کشاورزی این شهرستان استفاده کرد، بیان می‌کند: در سال‌های اخیر، با توجه به افزایش جمعیت و کاهش بارندگی، قسمت عمده‌ای از کشور و به تبع آن استان ایلام با مشکل تامین آب شرب و کشاورزی روبه‌رو شده است.
دارایی ادامه می‌دهد: با توجه به شرایط اقلیمی حاکم بر بخش عمده کشور و کاهش آب‌های سطحى، استفاده از فاضلاب تصفیه‌شده به عنوان منبع جدید آب در سال‌های اخیر اهمیت ویژه‌ای یافته است.
وی هدف از تصفیه فاضلاب را تامین بهداشت، پاکیزگی محیط زیست، تولید کود طبیعی و تولید انرژی عنوان می‌کند و می‌افزاید: این شیوه می‌تواند در کاهش مصرف آب و نیز کمرنگ شدن بحران آب تاثیر چشمگیری داشته باشد.


استفاده از پساب تصفیه‌شده در کشاورزی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام نیز در گفت‌وگویی در این باره اظهار می‌کند: تصفیه‌خانه فاضلاب شهر ایوان ششمین تصفیه‌خانه فاضلاب در استان است که پس از انجام طرح‌های مطالعاتی دی‌ماه سال 92 احداث آن آغاز شد.
«افشین مظاهری» می‌گوید: این پروژه را بخش خصوصی با اعتبار 243 میلیارد ریال اجرا کرده است.وی می‌افزاید: ظرفیت این تصفیه‌خانه 9 هزار متر مکعب در شبانه‌روز است که با فرایند سیستم لجن فعال با هوادهی گسترده ساخته شده است.

به گفته این مسئول، این سیستم با راندمان بالا در تصفیه فاضلاب، میزان اندکی لجن تولید می‌کند و پساب خروجی آن در بخش کشاورزی قابل استفاده است.مظاهری با بیان این‌که تصفیه‌خانه فاضلاب ایوان پیشرفت فیزیکی 90 درصدی دارد، می‌گوید: با بهره‌برداری کامل از این تصفیه‌خانه جمعیت زیر پوشش شبکه فاضلاب در استان به بالای 60 درصد افزایش می‌یابد که از میانگین کشوری بالاتر است.وی اضافه می‌کند: این تصفیه‌خانه با 42 کیلومتر شبکه فرعی و اصلی و 4 کیلومتر خط انتقال اجرا شده است.


اجرای 60 درصد شبکه فاضلاب شهر ایوان

مظاهری در ادامه به اجرای شبکه فاضلاب شهر ایوان هم اشاره می‌کند و می‌گوید: شرکت آب و فاضلاب استان ایلام با وجود مشکلات اجرایی شبکه فاضلاب در شهر ایوان به اجرای 46 کیلومتر شبکه فرعی و اصلی با قطرهای 250 و 400 میلیمتر و 4 کیلومتر خط انتقال فاضلاب با قطر 500 تا 600 میلیمتر اقدام کرده است.
وی ادامه می‌دهد: تاکنون 60 درصد شبکه فاضلاب ایوان اجرا شده است و با اجرای مابقی آن و نصب انشعابات، همه مناطق این شهر زیر پوشش قرار خواهند گرفت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید