• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 6 آبان 1397
کد مطلب : 35659
+
-

آبیاری فضای سبز کوهدشت با آب آشامیدنی

کوهدشت در کنار چند دشت دیگر لرستان در زمره دشت‌های ممنوعه است

گزارش
آبیاری فضای سبز کوهدشت با آب آشامیدنی

فاطمه حافظی|  کوهدشت - خبرنگار:


آبیاری فضاهای سبز شهر کوهدشت همچنان با آب آشامیدنی صورت می‌گیرد در حالی که این شهرستان با بحران شدید آبی مواجه است و شهروندان کوهدشتی برای تامین آب آشامیدنی خود در مضیقه هستند. کوهدشت در کنار چند دشت دیگر لرستان در زمره دشت‌های ممنوعه است. 


لزوم تفکیک منابع آبی آشامیدنی از غیرآشامیدنی

یک کارشناس منابع آب می‌گوید: زنگ خطر در حالی برای آب در لرستان به صدا درآمده است که برخی از شهرهای آن از جمله کوهدشت و رومشکان عملا با بحران آب مواجهند و در وضعیت قرمز قرار دارند. 
 «بابک سرکامیان» ادامه می‌دهد: با وجود بحران آب و کمبود منابع آبی در استان، هنوز مساله پیش پا افتاده‌ای چون تفکیک منابع آبی آشامیدنی از غیرآشامیدنی به طور کامل در استان حل نشده است و به تبع آن در برخی شهرهای لرستان از جمله کوهدشت مشکل عدم تفکیک منابع آبی وجود دارد. 
وی اظهار می‌کند: بارها اعلام و تایید شده که فضاهای سبز کوهدشت، با وجود وضعیت قرمز منابع آبی در این شهرستان، همچنان با آب آشامیدنی آبیاری می‌شوند. در مواقع بحرانی، متولیان امر یا باید در روش آبیاری تجدیدنظر کنند یا با تامین منابع غیرآشامیدنی در جهت تفکیک آب آشامیدنی از غیرآشامیدنی برای آبیاری فضاهای سبز گام بردارند. 
این کارشناس می‌گوید: از آنجا که آب آشامیدنی هزینه‌های بسیاری برای مسئولان و مردم در پی دارد و صرفا به منظور آشامیدن آماده می‌شود، استفاده از آن برای مصارف غیرآشامیدنی موجب بروز مشکلاتی می‌شود که الان در شهری مثل کوهدشت مردم با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند. 

سرکامیان می‌افزاید: صرفه‌جویی در مصرف آب از جمله سیاست‌های وزارت نیرو و یکی از راه‌های صرفه‌جویی نیز مدیریت و تفکیک منابع آب است؛ موضوعی که مورد تاکید این وزارتخانه است. به منظور تحقق این سیاست، با توجه به افزایش مصرف آب در فصول گرم و نیز جمعیت شهری، باید از مصارف غیرضروری جلوگیری شود. 

وی ادامه می‌دهد: با وجود این‌که وزارت نیرو بر استفاده نکردن از آب آشامیدنی شهری برای آبیاری فضای سبز تاکید دارد، این کار انجام نمی‌شود و این موضوع همچنان به عنوان یک مساله بغرنج در حوزه آب استان دیده می‌شود. 

این کارشناس بیان می‌کند: مجلس بر اساس قانونی به نام «بهینه‌سازی آب آشامیدنی» مصوب کرده است در شهرهایی که بیش از ۲۵۰ میلیمتر باران در سال دارند، جداسازی منابع آب آشامیدنی از غیرآشامیدنی صورت بگیرد. اما با وجود تصویب این قانون، متاسفانه در اغلب شهرهای لرستان از جمله کوهدشت فضاهای سبز با آب آشامیدنی آبیاری می‌شوند. تداوم این وضعیت در برهه کنونی که تنش‌ آبی استان را تهدید می‌کند، نگران‌کننده است. 


آبیاری 20 هکتار فضای سبز با آب آشامیدنی

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان کوهدشت در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: برای آبیاری پارک‌ها و فضاهای سبز کوهدشت هنوز آب آشامیدنی از غیرآشامیدنی تفکیک نشده است و آبیاری این فضاها با آب آشامیدنی انجام می‌شود. 
 «میرحسین فاضلیان» می‌افزاید: حدود 20 هکتار از فضای سبز و پارک‌های شهر کوهدشت با آب آشامیدنی آبیاری می‌شوند در حالی که این شهرستان با بحران کمبود آب و تنش آبی مواجه است. 

وی عنوان می‌کند: با توجه به تنش‌های آبی و کمبود شدید منابع آبی در شهر کوهدشت، باید آب فضای سبز این شهر از آب آشامیدنی تفکیک شود و آب آشامیدنی برای آبیاری فضاهای سبز، بوستان‌ها و پارک‌های شهر استفاده نشود. رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان کوهدشت می‌گوید: چندین جلسه بدین منظور با اعضای شورای شهر و شهرداری کوهدشت برگزار کرده‌ایم اما هنوز اقدامی برای جدا‌سازی آب فضای سبز از آب آشامیدنی انجام نشده است. 

فاضلیان ادامه می‌دهد: شهرستان کوهدشت در حال حاضر با افت شدید منابع آبی مواجه است و بحران آب در آن به مرحله تنش رسیده است بنابراین باید منابع آبی آن مدیریت شوند. به همین منظور یکی از موضوعاتی که ما بر آن تاکید داریم، آبیاری نکردن فضاهای سبز، بوستان‌ها و پارک‌ها با آب آشامیدنی است. 

این مسئول بیان می‌کند: آب‌های زیرزمینی شهرستان کوهدشت افت محسوسی دارند. به دلیل برداشت‌ و مصرف بی‌رویه منابع آبی، میزان افت آب‌های زیرزمینی در کوهدشت 5/22 متر است و 15حلقه چا تامین آب نیز به این دلیل از مدار خارج شده‌اند.  وی عنوان می‌کند: وضعیت آب در کوهدشت قرمز است و ما چاره‌ای جز مدیریت مصرف نداریم و به همین خاطر از شهرداری و شورای شهر می‌خواهیم در این زمینه اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند. 


آمار سازمان آب درست نیست 

شهردار کوهدشت هم در این خصوص به همشهری می‌گوید: آمار ارائه شده آب و فاضلاب کوهدشت در خصوص میزان فضاهای سبز استفاده‌کننده از آب آشامیدنی در سطح شهر درست نیست. 
 «اصغر کردعلیوند» می‌افزاید: 20 هکتار از فضاهای سبز، بوستان‌ها و پارک‌های کوهدشت با آب آشامیدنی آبیاری می‌شود که چندان زیاد نیست ولی شهرداری تمایل دارد آب آشامیدنی از غیرآشامیدنی تفکیک شود. وی عنوان می‌کند: ما آمادگی داریم برای آبیاری فضاهای سبز کوهدشت آب آشامیدنی از غیرآشامیدنی تفکیک شود اما منبعی برای تامین آب غیرآشامیدنی برای آبیاری  فضاهای سبز نداریم. 

شهردار کوهدشت ادامه می‌دهد: از شرکت آب و فاضلاب کوهدشت درخواست کرده‌ایم با حفر چاهی به منظور تامین آب غیرآشامیدنی برای آبیاری فضاهای سبز، بوستان‌ها و پارک‌های شهر موافقت کند اما این شرکت با هر گونه حفر چاه مخالف است و مجوز لازم را صادر نمی‌کند.  کردعلیوند می‌گوید: آب و فاضلاب کوهدشت یا با حفر چاه موافقت کند یا آب غیرآشامیدنی مورد نیاز فضاهای سبز شهر را برای ما تامین کند تا آب آشامیدنی را از غیرآشامیدنی تفکیک کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید