• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 6 آبان 1397
کد مطلب : 35664
+
-

خواب سنگین رکود در بازار لوازم خانگی

بسیاری از مردم به امید این‌که کالاها ارزان‌تر می‌شوند، از خرید لوازم خانگی اجتناب می‌کنند

بازار
خواب سنگین رکود در بازار لوازم خانگی

سید علیرضا شریفی| اهواز- خبرنگار:


نوسانات نرخ ارز در ماه‌های گذشته قیمت همه اقلام خوراکی، مصرفی، پوشاک و... را تحت‌تاثیر قرار داده است. بازار لوازم خانگی نیز از این نوسانات بی‌تاثیر نبوده و دچار افزایش قیمت بی‌رویه شده است.
افزایش بیش از 4 برابری قیمت دلار در ماه‌های اخیر سبب شده است بسیاری از مردم توانایی خرید لوازم خانگی خارجی را از دست بدهند. در این میان، فروشندگان هم نمی‌توانند کالاها را با قیمتی پایین‌تر از قیمت فعلی عرضه کنند و همین موجب ایجاد رکود همراه با گرانی در بازار کالاهای خانگی شده است.

در طول چند ماه اخیر بازار لوازم خانگی به سرعت از رشد قیمت‌ها تاثیر گرفت اما این همه ماجرا نبود. به موازات افزایش قیمت‌ها شاهد کاهش عرضه کالا به بازار بودیم. پس از آن، با انتشار فهرستی از دریافت‌کنندگان ارز دولتی از سوی بانک مرکزی، مشخص شد بسیاری از واردکنندگان لوازم خانگی به میزانی که ارز گرفته‌اند، کالا وارد کشور نکرده‌اند.
همه این موارد دست به دست هم داده و شهروندان را تحت فشار بیشتری گذاشته‌اند.

 بسیاری از آنها تصمیم به تهیه جهیزیه برای فرزندان خود داشتند، اما با آن‌که چند ماه از شروع نوسانات ارزی می‌گذرد، هنوز نمی‌دانند به خرید کالاهای مورد نیازشان اقدام کنند یا دست نگه دارند و ببینند چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ از سوی دیگر، همان‌طور که گفته شد، بسیاری از کالاها در بازار عرضه نمی‌شوند. بنابراین شهروندانی که از افزایش بیشتر و احتمالی قیمت‌ها واهمه دارند و تصمیم گرفته‌اند با وجود افزایش قیمت‌ها وسایل مورد نیاز خود را تهیه کنند، یا با فروشگاه‌های خالی از کالا مواجه می‌شوند یا با کالاهای بسیار گران که آنها را برای خرید دودل می‌کند و می‌ترساند.
اتفاقات رخ‌داده در بازار کالاهای خانگی مختص شهر اهواز نبوده و بر بازار کل کشور سایه انداخته است.


کالاها بسیار گران هستند

یک شهروند اهوازی به همشهری می‌گوید: برای خرید یک ماشین لباسشویی به بازار رفتم اما قیمت‌های سرسام‌آور مرا از خرید منصرف کرد.
«یاسر محمدی» بیان می‌کند: قیمت یک ماشین لباسشویی خارجی متعلق به برندی که معروف هم نیست، به 5 میلیون تومان رسیده است. قیمت برندهای معروف هم بیشتر از 3 برابر شده است. قیمت لباسشویی‌ای که فروردین امسال می-شد آن را با 2 میلیون و 600 هزار تومان خرید، الان به 5/6 میلیون تومان رسیده است.

وی می‎افزاید: البته قیمت ماشین‌های لباسشویی تولید داخل هم نزدیک به قیمت‌ کالاهای خارجی است و به همین دلیل فعلا از خرید این کالا منصرف شده‌ایم چون واقعا قیمت‌ها بالاست.

پول نداریم
یکی دیگر از شهروندان اهوازی اظهار می‌کند: برای تکمیل سرویس آشپزخانه به بازار رفتم اما قیمت همه کالاها 3 برابر 6 ماه پیش شده بود و به همین دلیل از خرید منصرف شدم. زورمان اصلا به این قیمت‌ها نمی‌رسد.
«سمیه نادری» ادامه می‌دهد: انصراف ما از خرید به این معنا نیست که به ثبات یا کاهش قیمت کالاها امید داریم اما قیمت‌ها طوری بالا رفته است که توان خرید نداریم.


بلاتکلیفی فروشندگان 

شهروندان به دلیل بالا رفتن قیمت‌ها از خرید کالای خانگی ناتوان هستند، اما فروشندگان کالاهای خانگی هم به دلیل فروش نرفتن کالاهایشان و پرداخت هزینه‌های اجاره و حقوق کارگران با مشکل مواجهند.

یک فروشنده کالای خانگی در این باره به خبرنگار همشهری می‌گوید: همیشه در ماه محرم از تعداد مشتریان کاسته می‌شود اما امسال به دلیل بالا رفتن قیمت کالاهای خانگی مردم از خرید لوازم مورد نیاز خود عاجزند.

«حمید محمدی‌راد» بیان می‌کند: در روزهای اولی که قیمت ارز تغییر پیدا کرد، مردم برای خرید لوازم خانگی هجوم آوردند و به همین دلیل تقاضای کاذب در بازار ایجاد شد. فروشندگان لوازم خانگی هم بیش از گذشته اقدام به خرید کالا کردند. اما الان، با فروکش کردن حجم تقاضا، این کالاها بدون مشتری در مغازه‌ها مانده است و هیچ‌کس آنها را نمی‌خرد.
وی می‌افزاید: با توجه به افزایش قیمت بی‌سابقه کالاهای خانگی در ماه‌های گذشته، یکی، 2 ماهی است که با افزایش قیمت جدیدی مواجه نیستیم اما باز هم فروشندگان نگران هستند چراکه هر لحظه امکان کاهش سرمایه آنها در بازار وجود دارد و نمی‌دانند با چه قیمتی اجناس خود را بفروشند.


بازار به ثبات می‌رسد

بسیاری از مردم به امید این‌که کالاها ارزان‌تر می‌شوند، از خرید لوازم خانگی اجتناب می‌کنند و به همین دلیل رکود سنگینی در بازار این محصولات ایجاد شده است. این را رئیس اتحادیه کالای خانگی اهواز می‌گوید و می‌افزاید: می‌شود پیش‌بینی کرد که پس از 13 آبان و رها شدن تیر آخر آمریکا برای تحریم‌ها، بازار به ثبات می‌رسد چراکه فضای روانی ایجادشده برای گرانی از بین می‌رود و حباب‌ بلاتکلیفی می‌ترکد.

«سعید گمراوی» ادامه می‌دهد: با ثبات نرخ ارز، تکلیف قیمت‌ها برای مردم مشخص می‌شود و آنها می‌توانند کالاهای مورد نیاز خود را تهیه کنند و فروشندگان هم برای فروش اجناس خود ترسی نخواهند داشت و با تزریق کالا به بازار، قیمت‌ها هم تا حدودی کاهش پیدا می‌کند.

وی بیان می‌کند: دولت باید برای کنترل قیمت به صورت مستقیم در بازار دخالت کند چراکه با وضعیت فعلی نه فروشندگان امنیت روانی دارند و نه شهروندان می‌توانند با خیال راحت اجناس مورد نیاز خود را خریداری کنند.
***
 3 ماه است که بازار لوازم خانگی در اهواز با رکود مواجه شده و کالاها روی هم در حال تلنبار شدن هستند. این موضوع بر زندگی جوانان تاثیر مستقیم گذاشته است چون آنها برای تشکیل خانواده و آغاز زندگی مشترک به این کالاها نیاز دارند.
به نظر می‌رسد به ثبات رسیدن نرخ ارز، تکلیف مردم را برای تهیه کالاهای خانگی مشخص می‌کند زیرا طبق پیش‌بینی کارشناسان و مسئولان، قیمت‌ها به واقعیت نزدیک می‌شوند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید