• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 6 آبان 1397
کد مطلب : 35796
+
-

طرح جدید برای مهار بازار ارز در قم

فرماندهی نیروی انتظامی استان قم برای ایجاد ثبات در بازار ارز طرح مبارزه با فروش خارج از نظارت ارز را از ابتدای خرداد امسال آغاز کرده است

گزارش
طرح جدید برای مهار بازار ارز در قم

علی نوری| قم- خبرنگار:

یک بسته پول دستشان می‌گیرند و داد می‌زنند «صراف»، «صراف»... هرچه به گذرخان و ابتدای خیابان چهارمردان نزدیک‌تر می‌شویم، صدایشان بیشتر می‌شود. زبان عربی بلد هستند و این روزها برای خرید دینار از زائران عرب‌زبان رقابت سختی دارند. تلفن به دست، نرخ‌ها را بالا و پایین می‌برند اما از سر بازار تا ته بازار، 100 نفر هم که باشند حرفشان یک کلام است. 
در روزهای نزدیک به اربعین حسینی تجمع دلالان در این نقطه شهر بیش از گذشته است. بازار ارز در دست دلالان و فروشندگان غیرمجاز هیجان دارد. آن‌قدر که مردم از دلالان ارز می‌خرند، سراغ صرافی‌ها نمی‌روند. 

یکی از صراف‌های قانونی به همشهری می‌گوید: از زمانی که بازار ارز دچار نوسان شد سر و کله این دلالان در اطراف صرافی‌ها پیدا شد. بسیاری از این‌ها تاکنون سابقه دلالی نداشته‌اند. تعدادشان آن‌قدر زیاد است که در کار صرافی‌های مجاز اخلال ایجاد می‌شود. برخی از این‌ها در روزهایی که قیمت دلار کاهش پیدا می‌کرد، نرخ را بالاتر نگه می‌داشتند و به مردم می‌گفتند قرار است نرخ دلار افزایش پیدا کند و این کاهش نرخ، مقطعی است. اکنون هم به دلیل نزدیک بودن اربعین حسینی بیشتر کارشان خرید دینار از زائران عرب‌زبان به قیمت پایین‌تر از نرخ صرافی‌ها و فروش دینار به قیمت تقریبی صرافی‌هاست. هر هزار دینار را 200 تومان ارزان‌تر از صرافی‌ها می‌فروشند و با این کار بیشتر زائران از خرید دینار در صرافی‌ها منصرف می‌شوند؛ البته بسیاری از زائران به دلیل رسمی بودن و اعتبار صرافی‌ها و احتمال توزیع ارز تقلبی در بازار، ترجیح می‌دهند معاملات خودشان را در صرافی‌های رسمی و قانونی انجام دهند اما به هر حال دلالان و فروشندگان غیرمجاز در التهاب‌آفرینی بازار ارز نقش دارند. 

اگرچه ناجا اعلام کرده با فروشندگان غیرمجاز ارز برخورد می‌کند، اطراف میدان آستانه و ابتدای خیابان چهارمردان، بسیاری از دلالان مقابل چشمان مأموران انتظامی در حال خرید و فروش ارز هستند. 
در عین حال، فرماندهی نیروی انتظامی استان برای اجرای دستورالعمل ناجا و ایجاد ثبات در بازار ارز، طرح مبارزه با دلالان و فروشندگان غیرمجاز ارز را از ابتدای خرداد امسال آغاز کرد. در این طرح تاکنون تعدادی از دلالان دستگیر شده‌اند و از آن‌ها انواع ارز متعلق به کشورهای مختلف کشف شده است. 


برخورد با اخلالگران ارز

مدیر کل امنیتی و انتظامی استانداری قم نیز از برخورد جدی با اخلالگران بازار ارز در این شهر خبر می‌دهد. 
«حسین امیری‌قمی» که در جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان صحبت می‌کرد وضع نامناسب خرید و فروش ارز در اطراف حرم حضرت معصومه(س) را پذیرفت و خواستار کنترل و نظارت بر صرافی‌های غیرمجاز و برخورد شدید با فروشندگان غیرمجاز ارز شد. 
وی با اشاره به مراجعه زیاد شهروندان به اطراف حرم حضرت معصومه(س) برای خرید دینار به‌ویژه در روزهای منتهی به اربعین حسینی به شهروندان توصیه می‌کند مراقب کلاهبرداران باشند. 
امیری‌قمی استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌های جمعی و زبان هنر را یکی از مؤثرترین راه‌ها برای آموزش و فرهنگ‌سازی در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز دانست و به مسئولان تأکید کرد با رسانه‌های جمعی تعامل و همکاری بیشتری داشته باشند. 

به گفته مدیر کل امنیتی و انتظامی استانداری قم یک مجموعه تلویزیونی با موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز در صدا و سیمای مرکز قم ساخته می‌شود. 
فرماندار قم نیز با اشاره به توطئه‌ها و برنامه‌‌ریزی رسانه‌های ضدانقلاب برای ایجاد التهاب در بازار و آشفته کردن ذهن مردم، خواستار نظارت بیشتر بر نحوه عرضه ارز در اطراف حرم حضرت معصومه(س) شد. 
 «رضا سیار» تأکید می‌کند: صرافی‌های مجاز و قانونی باید فعال و در صحنه باشند تا صراف‌ها و فروشندگان غیرمجاز ارز فعالیت خود را گسترش ندهند. 


نظارت بر صرافی‌ها

استاندار قم نیز با اشاره به وضعیت کنونی اقتصادی، بر ضرورت کنترل و نظارت بیشتر بر صرافی‌های قم به‌ویژه در روزهای نزدیک به اربعین حسینی تأکید می‌کند.  «سیدمهدی صادقی» اظهار می‌کند: نظارت بر بازار ارز و صرافی‌ها باید به گونه‌ای باشد که بازار کاملاً تحت کنترل باشد. وی می‌گوید: دستگاه‌های مسئول نباید اجازه دهند عده‌ای سودجو، روند عادی بازار را بر هم بزنند و اختلال ایجاد کنند. 

به گفته استاندار قم آرامش نسبی که در بازار ایجاد شده، باید با برنامه‌‌ریزی و تلاش مضاعف دستگاه‌های استان تداوم داشته باشد تا مشکلات اقتصادی کاهش یابد. صادقی معتقد است مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید در ابعاد فرهنگی و عملیاتی پیگیری شود، چون این فعالیت زیرساخت‌های فرهنگی گسترده‌ای دارد. 

استاندار قم در عین حال، مبارزه با قاچاق کالا و ارز را کاری سخت و پیچیده توصیف می‌کند که باید با تعامل و انسجام همه دستگاه‌های استان پیگیری و عملیاتی شود. 
چند روز مانده به اربعین حسینی، اطراف حرم حضرت معصومه(س) پرترددترین نقطه شهری است. این جنب‌و‌جوش‌ها نه به دلیل حضور زائران و کاسبان، بلکه با فعالیت دلالان و فروشندگان غیرمجاز ارز نمود بیشتری دارد. شاید دلالان موانع فرهنگی و عملیاتی جلوی خود نمی‌بینند که آزادانه جولان می‌دهند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید