• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 6 آبان 1397
کد مطلب : 35792
+
-

خسروی ، دروازه نیمه‌باز توسعه

بیکاری و رکود کسب وکار مرزنشینان خسروی سبب شده تعداد زیادی از روستاهای این منطقه خالی از سکنه شود

مرز
خسروی ، دروازه نیمه‌باز توسعه

شهره امیری| کرمانشاه- خبرنگار:

خسروی یکی از مرزهای سوق‌الجیشی ایران با عراق است و می‌تواند موقعیت ویژه تجاری و گردشگری را برای استان مرزی کرمانشاه به ارمغان آورد؛ مرزی که با سرنگونی رژیم بعث عراق از رونق افتاده و همچنان در انزوای تبعیض مرزی از نظر حجم معاملات تجاری و عبور مسافر نسبت به سایر مرزهای مشترک جمهوری اسلامی ایران به سر می‌برد. سال‌هاست در استان از رکود اقتصادی و بیکاری‌ جوانان سخن به میان می‌آید و مسئولان مدام برای باز شدن گره کور توسعه‌نیافتگی کرمانشاه، کارگروه‌های متعددی تشکیل می‌دهند اما نمی‌توان تنها با جلسه و نشست به توسعه پایدار دست یافت، بلکه برای رسیدن به توسعه نیازمند برطرف کردن موانع رشد و توسعه و اقدام و اجراست.

یکی از موانع توسعه این استان مرزی با قابلیت‌های فراوانش بی‌بهره ماندن از موقعیت تجاری و مسافری مرزهای استان کرمانشاه به‌ویژه مرز خسروی است.


‌فقر و مهاجرت 

یکی از شهروندان شهرستان قصر شیرین با اشاره به مشکلات بسته بودن خسروی و تمام حوادث انسانی و طبیعی که در کرمانشاه رخ داده است به همشهری می‌گوید: جنگ و زلزله 2 حادثه تلخی بود که سبب فقر مردم قصر شیرین و سرپل ذهاب شد. بیکاری و رکود درآمد مرزنشینان سبب شد تعداد زیادی از روستاها کم‌کم خالی از سکنه شود و درصد قابل توجهی از مردم این شهرستان‌ها نیز به مناطق دیگر مهاجرت کنند.  «بهرام منصوری» با اشاره به نگاه تبعیض‌آمیز‌ به مرزهای استان می‌افزاید:‌ چند هزار نفر از مردم منطقه تنها راه درآمدشان در این دوران سخت رکود اقتصادی و تعطیلی صنایع تنها کولبری و پیله‌وری است یا اگر زائری باشد خدمات به زوار، تنها راه درآمد می‌شود، اما این مرزها همیشه
بسته هستند.  به‌ویژه مرز خسروی که در صورت بازگشایی قابلیت بالای اشتغالزایی برای مردم خواهد داشت. چرا باید مشکل دیپلماتیک با طرف عراقی حل نشود و مرز همچنان بسته بماند. 


از تخصیص اعتبار خسروی تا برنامه بلندمدت 

چندی پیش معاون عمرانی استاندار کرمانشاه از تلاش‌ برای مهیا ساختن زیرساخت‌های مرز خسروی برای اسکان و تردد زوار خبر داد و گفت: زیرساخت‌هایی دائمی برای عبور و مرور زوار از مرز خسروی در نظر گرفته شده است و میزان این اعتبار 400 میلیارد تومان است. «مهرداد سالاری» در ادامه این مطلب گفته بود مرز خسروی از نظر تجاری فعالیت خوبی دارد، به طوری که روزانه 400 تا 450 کامیون تجاری از این مرز تردد دارد و در بحث عتبات عالیات تلاش‌های بسیاری صورت گرفته که منتظر موافقت طرف عراقی هستیم‌. 
به گفته سالاری، امسال 6 استان معین در اربعین هماهنگی و همکاری‌های لازم را انجام می‌دهند و کرمانشاه هم جزو استان‌های معین است. هر سال برای عبور زوار برنامه‌‌ریزی بلندمدت می‌شود و طبق پیش‌بینی‌ها روزانه از این مرز 500 نفر به ایران می‌آیند. 


مطالبات بی‌نتیجه ‌ 

علی‌رغم همه امیدها برای بازگشایی این مرز مهم و استراتژیک استان کرمانشاه چندی پیش مشاور عالی استاندار و جانشین استاندار کرمانشاه در ستاد اربعین اعلام کرد: با وجود تلاش‌ها و رایزنی‌های گسترده وزیر کشور، معاون امنیتی وزیر کشور، دبیر ستاد اربعین کشور و پیگیری‌های استاندار کرمانشاه و سفیر ایران در عراق و مسئولان قرارگاه رمضان، در جلسه ستاد اربعین کشور عنوان شد که متاسفانه دولت عراق آمادگی لازم را برای بازگشایی مرز خسروی ندارد. 

«جعفر همتی» درباره بعد مسافتی این مرز نسبت به مرزهای دیگر بیان کرده است: مرز خسروی در 20 کیلومتری شهر قصر شیرین قرار دارد که از نظر بعد مسافتی از نقطه صفر مرزی ایران تا کربلای معلی نسبت به سایر مرزها فاصله کم‌تری دارد. با شکست داعش و بازگشت امنیت نسبی به عراق، مرز خسروی کرمانشاه در 28 اسفند 93 به صورت رسمی بازگشایی شد، اما عبور مسافر و زائر از آن به صورت کاروانی همچنان ممنوع است و زائران عتبات مجبورند با زحمت و صرف زمان بیش‌تر از مرزهای ایلام و خوزستان راهی نجف و کربلا شوند.

به گفته همتی، البته تردد انفرادی زائران و مسافران ایرانی و عراقی، مبادلات تجاری، ترانزیت کالا و صادرات از مرز خسروی طی 4 سال اخیر تقریبا بدون وقفه جریان داشته، به طوری که در نیمه نخست 97 بیش از 37 هزار نفر از این مسیر تردد کرده‌اند.  این مرز از ده‌ها سال پیش گذرگاه و دروازه عبور زائران عتبات عالیات بوده است.


ورشکستگی هتل‌های مرز خسروی 

یک‌کارشناس اقتصادی‌ز با اشاره به امکانات مهیا شده و بلااستفاده در مرز خسروی برای زائران می‌گوید: بیش از 30 درصد امکانات هتلینگ استان کرمانشاه در شهر قصر شیرین و در جوار این پایانه مرزی احداث شده است که همگی در حال ورشکست شدن هستند. امکاناتی که هنوز هم یک سر و گردن از سایر مرزهای مجاور 2 کشور بالاترند که با تداوم وضعیت فعلی از
 بین خواهند رفت. 

«مهدی خالوندی»با اشاره به انتخاب نخست‌وزیری جدید در کشور همسایه می‌افزاید: حال که نخست‌وزیر جدید (عبد المهدی) در مسند قدرت عراق تکیه زده است، باید برای بازگشایی خسروی به عنوان یک مطالبه ملی تلاش کرد و در دستور کار وزارت خارجه قرار گیرد.

خالوندی با تاکید بر نقش‌آفرینی نمایندگان استانی در این موضوع اظهار می‌کند: این وظیفه نمایندگان مجلس و مدیریت ارشد استان است که همه توان و ظرفیت خود را به کار گیرند تا در سطح کلان این مساله به صورت جدی پیگیری شود وگرنه خسروی همچنان بسته باقی خواهند ماند.

این خبر را به اشتراک بگذارید