• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 6 آبان 1397
کد مطلب : 35730
+
-

حمایت بی‌سرانجام از 5 پیام‌رسان‌ داخلی

تسهیلات ویژه دولتی که پیش‌تر در اختیار همه پیام‌رسان‌های داخلی بود، حالا فقط به 2 پیام‌رسان موفق‌تر می‌رسد. چگونگی حذف این تسهیلات و به‌خصوص بازپرداخت وام تشویقی 5میلیاردی نیاز به شفاف‌سازی بیشتری دارد

شبکه‌های اجتماعی
حمایت بی‌سرانجام از 5 پیام‌رسان‌ داخلی

قطع حمایت از پیام‌رسان‌های بومی کم‌بازده برنامه‌ای است که به‌زودی اجرا خواهد شد. بنابر این برنامه، از 7 پیام‌رسان داخلی کشور 5پیام‌رسان دیگر حمایتی از دولت دریافت نخواهند کرد و فقط 2 پیام‌رسان که توانسته‌اند بنا به معیارهای از پیش‌تعریف شده، عملکرد بهتری داشته باشند، مورد پشتیبانی قرار خواهند گرفت. این خبر در حالی روز گذشته از طرف حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات عنوان شده که بخشی از حمایتی که از پیام‌رسان‌ها شده، در قالب وام معروف 5میلیارد تومانی است؛ وامی که هنوز به‌طور کامل بازپرداخت نشده و با قطع حمایت‌ها و بالا رفتن شکست آنها نیز احتمال بازپرداخت شدن آن کمتر می‌شود. به گفته فتاحی برخی از پیام‌رسان‌های داخلی با وجود حمایت‌های مختلف پس از ۱۰‌ماه توانسته‌اند تنها ۲۰۰ هزار عضو داشته باشند. 

حمایت با هدف حذف تلگرام
ارگان تصمیم‌گیرنده درباره قطع حمایت، شورای‌عالی فضای مجازی است. از همان ابتدا نیز این شورا بود که پیام‌رسان‌های توانمندتر را غربال کرد و 7 پیام‌رسان را واجد حمایت دانست. این پیام‌رسان‌ها وام گرفتند و تسهیلات دیگری نیز از نهادهای دولتی دریافت کردند. این پیام‌رسان‌ها قرار بود جای پیام‌رسان‌های خارجی به‌خصوص تلگرام را بگیرند و حمایت از آنها نیز به‌دلیل بالا بردن سریع رشدشان انجام شد. برخی کارشناسان اینترنتی، پیش‌تر در گفت‌وگو با همشهری فیلترینگ تلگرام را نیز یکی از ابزارهایی می‌دانستند که برای حمایت از رشد این پیام‌رسان‌ها به‌کار گرفته شد و البته گذر زمان و آمار کاربران فعال تلگرام نشان داد راه‌حل موفقی نبوده است.

حذف پیام‌رسان‌ها در غربالگری دوم
حالا زمان مرحله دوم غربالگری است. معیارهایی مثل توسعه داخلی، تسلط تیم بر شرایط مختلف، مقیاس‌پذیری زیرســـــاختی، دسترسی‌پذیری، کارایی، کارکرد، استفـــــــاده از فـــــرایندهای مهــــــــندسی، بحث‌های امنیتی و حفاظت از داده‌های کاربران در این غربالگری مورد بررسی قرار گرفت. سروش و گپ 2 پیام‌رسانی هستند که قرار است همچنان مورد حمایت قرار بگیرند. پیام‌رسان بله در رتبه سوم است که البته قرار نیست تسهیلاتی بگیرد. سیده‌حمیده زرآبادی، عضو کمیسیون صنایع مجلس روز گذشته در گفت‌وگو با خانه ملت اعلام کرد که براساس شاخص‌ها، سروش با ۸۱/۸۴ درصد و گپ با ۴۸/۶۳ درصد رتبه‌های اول و دوم را در میان پیام‌رسان‌های داخلی کسب کردند.  وی گفت: استراتژی اولیه این بود که اول از 7 پیام‌رسان حمایت شود و در مرحله بعدی آنهایی که بهتر کار کرده و شاخص‌های مورد رتبه‌بندی را کسب کردند، به‌عنوان پیام‌رسان بومی انتخاب و حمایت شوند. با این حال، اینکه هم‌اکنون فقط از سروش و گپ حمایت شود، بستگی به استراتژی شورای‌عالی فضای مجازی یا سیاست‌های کلی کشور در حوزه پیام‌رسان‌ها دارد که برای توسعه بیشتر آنها، برطرف کردن باگ‌ها و ... حمایت کنند.

اولویت با اعتمادسازی است
حمید فتاحی، رئیس هیأت‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت درباره اینکه چه اولویت‌هایی برای حمایت از پیام‌رسان‌ها وجود دارد، می‌گوید: «نظر وزارت ارتباطات این است که هم‌اکنون به‌دلیل عدم ‌اقناع افکار عمومی، مراجعه مردم به پیام رسان‌های داخلی کمرنگ است و شتابی که باید داشته باشد وجود ندارد و اقبال عمومی به سمت این شبکه‌ها کم است. به همین دلیل موضوعات فنی در لایه‌های بعدی قرار دارد.» وی تأکید کرد:«اگر اعتماد عمومی وجود داشته باشد، حتی درصورت پیش آمدن مشکل فنی باز هم کسی از پیام‌رسان بیرون نمی‌رود و سرویس‌دهنده نیز پای خدماتش می‌ایستد.»
تسهیلاتی که تا به حال برای پیام‌رسان‌های بومی در قالب طرح‌های حمایتی فراهم شده، اینها هستند:
   وام 5 میلیارد تومانی برای 5پیام‌رسان
   واگــــــذاری «کولوکیشن» (هم‌مکانی)‌: اختصاص فضای رک، پاور و کولینگ
   پهنای باند خارجی رایگان (هر پیام‌رسان 5گیگابیت)
   پهنای باند داخلی اینترانت (هر پیام‌رسان 50گیگابیت)
   کاهش تعرفه اینترنت برای استفاده از پیام‌رسان‌های بومی تا یک سوم 

شورای‌عالی فضای مجازی شفاف‌سازی کند



طیــــبه‌ سیاوشی ‌عنایتی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه ارزیابی پیام‌رسان‌ها یک اقدام مثبت است، ‌تأکید کرد: «در مجموع اینکه با ارزیابی جلوی ضرر و زیان را بگیرند، اتفاق خوبی است. اینکه قبول کنیم هرچند وقت یک‌بار باید ارزیابی صورت گرفته و راه‌های اشتباه تصحیح شود، یک اقدام مهم به شمار می‌رود. اینکه تسهیلات شامل چه چیزهایی است و چطور برداشته می‌شود، مسئله‌ای است که شورای‌عالی فضای مجازی باید به آن رسیدگی کند. چون یکی از تسهیلات وام 5 میلیارد تومانی بود که قاعدتا برای بازپرداخت آن باید فکری شده باشد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید