• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 6 آبان 1397
کد مطلب : 35727
+
-

چه خبرهایی با کلیدواژه «مسافرکش» در صفحه‌های حوادث روزنامه‌ها خودنمایی کرده‌اند؟

تاکسی‌های خوب، تاکسی‌های بد

وقایع‌نگاری از رخدادهای مثبت و منفی درباره جابه‌جایی مسافر در فضای شهری

محمد جعفری

درباره هیچ‌کس نمی‌شود از روی ظاهرش قضاوت کرد. یک نمونه بارز آن راننده تاکسی‌ها هستند. بارها شده همان راننده تاکسی بداخلاق و عبوس، وقتی مسافرش وسیله‌ای در ماشین جاگذاشته دربه‌در دنبال او گشته تا آن وسیله را به صاحبش برگرداند. اما از طرف دیگر راننده‌های خوشرویی هم بوده‌اند که مسافرشان را با خوش‌اخلاقی سوار کرده‌اند اما چند لحظه بعد معلوم شده آنها راننده تاکسی قلابی هستند. در این گزارش به بازخوانی 2 ماجرا که قهرمانش راننده تاکسی‌های امانتدار هستند و 2 ماجرای تلخ که ضدقهرمانش 2راننده تاکسی قلابی بوده‌اند پرداخته‌ایم.

راننده تاکسیِ امین

اگر روزی کیفی پر از پول پیدا کنید چکار می‌کنید ؟ موضوعی که مدتی قبل برای یکی از راننده تاکسی‌های بی‌سیم تربت‌حیدریه اتفاق افتاد. این راننده 34ساله وقتی می‌خواست به خانه‌اش برود فهمید در ماشینش یک کیف پر از چک پول، جواهرات و دلار به ارزش حدود 200میلیون تومان است. به‌همین دلیل بود که از رفتن به خانه منصرف شد و شروع کرد به گشتن دنبال صاحب کیف. او در این‌باره می‌گوید: «مردی که بنزین خودرویش تمام‌ شده بود سوار تاکسی‌ام شد و او را به پمپ بنزین رساندم. او یک ظرف را پر از بنزین کرد و دوباره به همان‌جایی که خودرویش را پارک کرده بود برگشتیم اما او با عجله ظرف بنزین را برداشت و پیاده شد. من هم چون مسافر دیگری منتظرم بود فورا حرکت کردم اما کمی آن طرف‌تر وقتی به نزدیکی یک سرعتگیر رسیدم و ترمز کردم ناگهان یک کیف از زیر صندلی سمت شاگرد بیرون آمد که داخلش پر از پول و طلا بود. فهمیدم که کیف برای مسافر قبلی است اما وقتی برگشتم او دیگر رفته بود. همان موقع بود که در بی‌سیم اعلام شد که یکی از مسافران کیفش را گم کرده است. من هم تماس گرفتم و گفتم کیف پیش من است. به این ترتیب درحالی‌که ساعت حدود یک بامداد بود کیف را به صاحبش برگرداندم».‌ او در ادامه می‌گوید: «نمی‌دانم مسافرم آن وقت شب آن همه پول و طلا را با خود کجا می‌برد اما وقتی کیف را دستم دید خیلی خوشحال شد. باور کنید هرکدام از همکارانم بودند همین کار را می‌کردند. ما امانتدار مردم هستیم». 

به‌دنبال صاحب موبایل

در بین راننده تاکسی‌ها، افراد امین زیاد پیدا می‌شود. نمونه‌اش یکی از راننده‌های خط امام حسین(ع)- آزادی که مدتی قبل وقتی متوجه شد مسافرش گوشی موبایلش را جا گذاشته تلاش‌های زیادی کرد تا آن را به صاحبش برگرداند و عاقبت هم موفق شد. او در این‌باره می‌گوید: «عصر پنجشنبه بود که متوجه صدای ویبره گوشی در صندلی عقب شدم و فهمیدم گوشی یکی از مسافران جا مانده است. هرچه کردم نتوانستم قفل گوشی را باز کنم و شارژ آن هم در حال تمام شدن بود. می‌دانستم اگر گوشی خاموش شود نمی‌توانم صاحبش را پیدا کنم. فورا از یک مغازه یک شارژر خریدم تا گوشی روشن بماند». وی ادامه می‌دهد: «گوشی قفل بود و خدا خدا می‌کردم تا صاحب گوشی و یا اطرافیانش زنگ بزنند اما هیچ‌کس تماس نگرفت تا اینکه سیم کارت را درآوردم و در گوشی خودم انداختم و چند ساعت بعد برادر صاحب گوشی تماس گرفت و از این طریق توانستم گوشی را به صاحبش برگردانم». راننده تاکسی امانتدار می‌گوید: «رانندگان تاکسی در همه خطوط امانتدار هستند و اگر همشهریان سعی کنند که از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند، درصورت مفقود‌شدن اموالشان رانندگان تاکسی آن را پس خواهند داد».

هر زردی تاکسی نیست

همه‌‌چیز قلابی‌اش وجود دارد؛ حتی تاکسی. مدتی قبل 3 تبهکار یک پژو 405 را رنگ کردند و آن را درست شبیه تاکسی‌های زردی که هر روز در خیابان می‌بینیم درآوردند. آنها می‌خواستند با این کار نقشه شومی را که کشیده بودند عملی کنند. 3 تبهکار که یکی از آنها وانمود می‌کرد راننده تاکسی است و 2نفر دیگر هم مسافر، زن جوانی را به‌عنوان مسافر در خیابان سوار کردند. این زن خیالش راحت بود که سوار تاکسی شده است اما چند لحظه بعد وقتی سرنشینان تاکسی به او حمله‌ور شدند و راننده مسیرش را به سوی جاده تلو کج کرد فهمید در مخمصه گرفتار شده است. آنها با کشاندن زن جوان به محلی خلوت او را مورد آزار و اذیت قرار دادند و اموالش را سرقت کردند. با آغاز تحقیقات در این‌باره معلوم شد تاکسی‌ای که زن جوان سوار آن شده قلابی است؛ چرا که روز حادثه مأموران گشت تاکسیرانی در نزدیکی لشگرک به یک دستگاه پژو 405 زرد رنگ که شماره پلاک آن شخصی بود اما ظاهرش کاملا شبیه تاکسی بود دستور ایست داده بودند اما راننده متواری شده بود. چند روز بعد مأموران توانستند هر سه متهم را دستگیر کنند و آنها به جرمی که مرتکب شده بودند اعتراف کردند.

دردسر تاکسی اینترنتی

این روزها تاکسی‌های اینترنتی هم به چرخه حمل‌ونقل شهری اضافه شده‌اند. هرچند تجربه نشان داده اغلب آنها افراد محترم و قابل‌اطمینانی هستند اما یک اتفاق باعث شد اعتبار یکی از همین تاکسی‌های اینترنتی برای مدتی خدشه‌دار شود. ماجرا از این قرار بود که دختری جوان که قصد داشت به فرودگاه برود پرایدی را که یکی از همین تاکسی‌های اینترنتی بود کرایه کرد اما در بین راه راننده جوان با این ادعا که می‌خواهد از مسیر میانبر برود او را به جاده‌ای خاکی و دورافتاده کشاند و مورد آزار و اذیت قرار داد. وقتی پای مأموران پلیس آگاهی به این پرونده کشیده شد آنها در جریان تحقیقات‌شان پی بردند این خودرو برای مردی است که روز حادثه خودرویش را به پسر 20ساله‌اش داده بود. به این ترتیب چند روز بعد او دستگیر شد و به ربودن و آزار و اذیت زن جوان اعتراف کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید