• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 6 آبان 1397
کد مطلب : 35703
+
-

مسافران منتظر تغییری در تاکسی‌ها باشند؟

راه‌حل معضلی به‌نام پول خرد

گفت‌وگو با رضا قاضی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران

نورا عباسی

«پول خرد ندارم»؛ این جمله به‌تنهایی برای روشن‌شدن نخستین جرقه‌های درگیری میان یک راننده تاکسی و مسافرش کافی است، دعوایی که نمی‌توان برای آن مقصری یافت و برای عبور از آن نیاز به تغییر در سیستم پرداخت کرایه تاکسی احساس می‌شود. این مشکل تنها بخشی از مصایب تاکسی‌دارها و مسافران را تشکیل می‌دهد اما براساس آنچه رضا قاضی -معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران- می‌گوید، ‌این مسئله از چنان اهمیتی برخوردار است که بخشی از برنامه‌های این معاونت را به این موضوع اختصاص داده‌اند. با رضا قاضی درباره اولویت‌های معاونت برنامه‌ریزی سازمان تاکسیرانی به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

 کرایه تاکسی دغدغه‌ای است که پای ثابت درگیری‌های مسافران و راننده‌های تاکسی را تشکیل می‌دهد. هر چند برخی از تاکسی‌ها از شیوه پرداخت الکترونیک استفاده می‌کنند اما این تعداد آنقدر محدود است که هنوز نمی‌توان از آن به‌عنوان راه‌حل مشکل پرداخت کرایه نام برد. آیا سازمان تاکسیرانی برنامه‌ای برای گسترش این شیوه پرداخت دارد؟

توسعه پرداخت الکترونیکی کرایه یکی از اولویت‌های سازمان تاکسیرانی است. ما با 2روش این کار را شروع کرده‌ایم؛ ‌یکی از روش‌ها استفاده از QR code (بارکد دوبعدی) است که در این روش با اسکن کردن این کد از طریق تلفن همراه می‌توان کرایه تاکسی را در کسری از ثانیه پرداخت کرد. نوع دیگر پرداخت الکترونیکی نیز پرداخت کرایه با استفاده از تجهیزات نصب‌شده در داخل تاکسی‌ها به‌وسیله کارت بلیت مترو و اتوبوس است که این روش در یکی از پایانه‌های تاکسیرانی با 420دستگاه تاکسی شروع شده است.

پرداخت با استفاده از کارت بلیت مترو و اتوبوس در کدام نقطه تهران انجام می‌شود؟

از سال گذشته در پایانه صادقیه این طرح اجرا شد. در این پایانه پرداخت کرایه تاکسی از طریق کارت بلیت مترو و اتوبوس انجام می‌شود و این طرح مورد استقبال شهروندان قرار گرفته اما از آنجا که اجرای این طرح سرمایه‌گذاری بالایی نیاز دارد، توسعه آن انجام نگرفته است. اما در بحث پرداخت با استفاده از روش بارکد دو بعدی، 5 شرکت در شهر تهران فعال هستند که حدود 20هزار تاکسی را تحت پوشش قرار داده‌اند.

در همین بحث پرداخت الکترونیک به‌وسیله اپلیکیشن موبایل، می‌بینیم که تعداد محدودی از تاکسی‌ها تن به این کار داده‌اند. چرا این فعالیت که براساس گفته خودتان مورد توجه هم قرار گرفته، گسترده نشده است؟ امسال برنامه‌ای برای توسعه آن دارید؟

توسعه سیستم‌های پرداخت الکترونیک به‌کندی صورت می‌گیرد؛ دلیل آن هم این است که درآمد خاصی برای شرکت‌های فعال در این زمینه وجود ندارد، تمام این شرکت‌ها به‌صورت پایلوت کار می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود که سرعت توسعه سیستم پرداخت الکترونیک در شهر تهران کم باشد اما اگر ما بتوانیم، در لایحه تعیین نرخ کرایه سال آینده مبلغی را برای هزینه‌های پذیرنده‌های سیستم‌های پرداخت الکترونیک و سایرهزینه‌ها شامل نگهداری و توسعه اپلیکیشن، اطلاعات راننده و... درنظر بگیریم و مثلا به‌جای کرایه 1650تومانی مبلغ 1690تومان کرایه دریافت شود می‌توانیم در گسترش خدمات این حوزه سرعت بیشتری داشته باشیم. از نظر من اگر این کار را انجام ندهیم، امکان توسعه پرداخت‌های الکترونیک با توجه به هزینه‌های این سیستم وجود نخواهد داشت.

چنددرصد پرداخت کرایه‌ها به‌واسطه پرداخت‌های الکترونیکی انجام شده است؟

تقریبا 5الی10درصد پرداخت‌ها با استفاده از این سیستم انجام شده.

 در حوزه تاکسی‌های آنلاین امسال چه برنامه‌ای دارید؟

توسعه تاکسی‌های آنلاین هم جزو برنامه‌های امسال سازمان هست. به‌دنبال این هستیم که شرکت‌هایی که برای خودروهای شخصی خدمات‌رسانی می‌کنند، زیر پوشش سازمان تاکسیرانی بیایند و با نظارت این سازمان کارشان را ادامه دهند. فکر می‌کنم در آینده نزدیک چند شرکت فعال در این حوزه به سازمان تاکسیرانی ملحق شوند. ما پیگیر این موضوع هستیم و 3شرکت هم برای همکاری با تاکسیرانی ابراز تمایل کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید