• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 6 آبان 1397
کد مطلب : 35682
+
-

باد و باران در کارند

گرد وغبار و بارندگی‌ مشکلاتی را در برخی استان‌های کشور پیش‌آورد

آب و هوا
باد و باران در کارند

در روزهای گذشته و در شرایطی که نیمه شمالی و مرکزی کشور شاهد بارش باران و هوای مطبوع پاییزی بودند، نیمه غربی و جنوب غربی کشور با معضل گرد و غبار دست و پنجه نرم کرد. 
استان‌های کرمانشاه، ایلام، خوزستان، زنجان، بوشهر و کردستان استان‌های درگیر با پدیده گرد و غبار بودند و در اغلب آنها کار به تعطیلی مدارس هم کشید. 

کرمانشاه‎‎؛ گرد و غبار 10 برابر حد مجاز 
به گزارش همشهری، استان کرمانشاه که این روزها میزبان زائرانی است که قصد دارند از مرز ایلام به سمت عراق حرکت کنند‏، روز گذشته با غلظت زیاد ذرات معلق در هوا روبه‌رو بود. گزارش‌های هواشناسی نشان می‌دهد میزان غلظت گرد و غبار در هوای کرمانشاه روز گذشته به 10 برابر حد مجاز یعنی 1692 میکروگرم بر متر مکعب رسید. شهرهای کرمانشاه، پاوه، اسلام‌آباد غرب و قصرشیرین در این استان بیش از سایر شهرها با پدیده گرد و غبار روبه‌رو بودند. 
گرد و غبار مدارس نوبت صبح را در شهرهای گیلان‌غرب، قصرشیرین، سرپل ‌ذهاب، اسلام‌آباد غرب، دالاهو، پاوه و کرمانشاه تعطیل کرد. 

رئیس اداره پایش محیط ‌زیست کرمانشاه در این باره گفت: براساس آمارها، از اول امسال تاکنون هوای کرمانشاه 2 بار به مرحله بحرانی و 8 بار به مرز هشدار رسیده است. 
جمال رحمانی میزان استاندارد غلظت گرد وغبار در هوا را تا 150میکروگرم بر متر مکعب اعلام کرد و افزود: تا 390 میکروگرم بر متر مکعب وضع هشدار، 390 تا 460 میکروگرم بر متر مکعب وضع اضطرار و بالاتر از 460 میکروگرم بر متر مکعب وضع بحران اعلام می‌شود. 
البته این گرد وغبار با رسیدن به ساعت‌های پایانی کاهش یافت.

ایلام‎‍؛ تعطیلی صبح و عصر مدارس 
وضع گرد و غبار در ایلام از کرمانشاه بحرانی‌تر بود به طوری که طبق اعلام محیط‌ زیست استان، گرد و غبار ایلام در وضع اضطرار و 28 برابر حد مجاز بود و در نتیجه نوبت صبح مدارس شهرستان‌های ایوان و مهران و همچنین نوبت بعد از ظهر مدارس سیروان، چرداول، مهران و ایوان تعطیل شدند. 
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط ‌زیست ایلام گرد و غبار وارد شده به شهر ایلام و شهرهای هم‌جوار را مربوط به بیابان‌های عراق و سوریه دانست و گفت: میزان غلظت گرد و غبار روز گذشته در شهرستان مهران 28 و ایوان 24 برابر حد مجاز بود. هرچند جمعه شب شاهد بروز گرد‌ وغبار تا 30 برابر حد مجاز بودیم. 

علی‌طاهر سارایی با بیان این‌که این گرد و‌ غبار تا بعد از ظهر روز گذشته (شنبه) کاهش یافت، افزود: از ابتدای امسال تاکنون استان ایلام 74 روز آلوده ناشی از گرد و غبار را پشت سر گذاشته است.
ریزگردها در ایلام دردسرهای دیگری هم ایجاد کرد؛ لغو پرواز صبح شنبه شرکت هواپیمایی آسمان درمسیر تهران – ایلام - تهران یکی از این دردسرها بود. از سوی دیگر‏، گرد و غبار شدید در مسیر پل زائر تا پایانه مرزی مهران اختلال‌هایی در تردد زائران اربعین ایجاد کرد. به گفته معاون عملیات ناجا، علاوه بر گرد و غبار، مه‌آلود بودن هوا هم بر سختی تردد افزوده بود. 
سردار حسین ساجدی‌نیا گفت: به دلیل این‌که هوای مرز مهران سرد و مه‌آلود است، رانندگان باید نکات ایمنی را رعایت کنند تا سانحه‌ای رخ ندهد.

آ‌ذربایجان‌ غربی؛ غبار 20 برابر حد مجاز در مرز 
آذربایجان‌ غربی هم از گرد ‌و غبار مصون نماند. بوکان و سردشت بیش از همه شهرهای این استان شاهد بروز گرد و غبار بودند به طوری که آلودگی هوا در این شهرها به 20 برابر حد مجاز رسید.
خالد بایزیدی، رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست سردشت، دراین باره گفت: غلظت میزان ذرات معلق در هوای این شهرستان بر اساس شاخص (PSI) به 1595 میکروگرم بر متر مکعب رسید. با توجه به حجم آلودگی، آموزش و پرورش این استان هم مانند کرمانشاه و ایلام مدارس برخی از شهرها را تعطیل کرد. بر همین اساس، روز گذشته مدارس بوکان و سردشت در نوبت بعد از ظهر تعطیل شدند. 

زنجان؛ هوای ناسالم برای همه گروه‌ها
زنجان هم با وجود فاصله نسبی از مرزهای غربی کشور، روز گذشته هوای ناسالمی را تجربه کرد. طبق اعلام هواشناسی، هوای این استان روز گذشته برای همه افراد ناسالم بود. 
علی اسدی، معاون نظارت و پایش اداره کل محیط‌ زیست زنجان، در این باره گفت: هوای این استان برای همه افراد عادی و حساس ناسالم و منشأ آلودگی هوای زنجان ریزگردهای کشور عراق است. 

تعطیلی مدارس در کردستان و بوشهر 
بوشهر هم در میان استان‌های درگیر با گرد ‌و غبار وضع بهتری نداشت تا جایی که صبح روز گذشته مدارس برخی نقاط بوشهر به دلیل گرد و غبار و شرایط جوی تعطیل شد. در کردستان هم مدارس 5 شهرستان سنندج، مریوان، سقز، سروآباد و بانه به دلیل آلودگی زیاد هوا در نوبت بعد از ظهر تعطیل اعلام شدند.

مورد خاص خوزستان 
استان خوزستان در میان استان‌های درگیر با پدیده گرد ‌وغبار طی روز گذشته، وضع خاص‌تری را تجربه کرد. با وجود بروز غبار در هوای این استان به‌ویژه مرز چذابه و تعطیلی مدارس خرمشهر در نوبت بعد از ظهر، اما بارندگی و رعد و برق شدید شکل دیگری از بحران را رقم زد به طوری که طوفان و رعد و برق طی شنبه شب حداقل ۱۰ شهر خوزستان با جمعیت ۲ میلیون نفر را در خاموشی فرو برد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان در این باره گفت: درشهرهای دزفول، لالی و بندر ماهشهر شاهد آب‌گرفتگی برخی منازل بودیم. در مجموع در دزفول 7 خانوار شامل ۲۸ نفر، در لالی ۲۳ خانوار شامل ۹۲ نفر و در بندر ماهشهر 5 خانوار شامل ۲۰ نفر آسیب دیدند که به آنها امدادرسانی شد. علی خدادادی همچنین از توزیع اقلامی چون چادر، پتو، موکت، نایلون پوششی و ملزومات دیگر بین آسیب‌دیدگان این شهرها خبر داد. 

از سوی دیگر، بارندگی و طوفان شدید حوادث دیگری را در مرز چذابه رقم زد. مسئول امداد تیم هلال ‌احمر مستقر در چذابه دراین زمینه از مصدومیت 7 زائر اربعین به علت باد و باران جمعه شب خبر داد و گفت: با توجه به از هم پاشیدن مواکب و زخمی شدن تعدادی از زائران و مواکب‌داران، امداد‌رسانی به آنها انجام شد و این فعالیت تا صبح شنبه ادامه داشت. 
کاظم یلالی از آماده‌باش نیروهای امدادی تا روز گذشته خبر داد و افزود: اکیپ‌های امدادی در مرز مستقرند و در صورت نیاز به امدادرسانی می‌پردازند. 
باران خوزستان البته همانند سال‌های گذشته، موجب بروز مشکلات تنفسی هم برای شهروندان شد. طبق اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، 1294 نفر به دنبال بارندگی‌های پنجشنبه و جمعه خوزستان با عارضه تنفسی به بیمارستان مراجعه کردند. از این تعداد 17 نفر در بیمارستان بستری شدند. 
29 و 30 مهر هم بارندگی همین شرایط را برای خوزستانی‌ها به همراه داشت و در این 2 روز 1472 نفر را روانه بیمارستان کرد. با وجود اعتراض‌های متعدد شهروندان، عوامل متعددی برای بروز مشکلات تنفسی شهروندان خوزستانی بعد از بارندگی‌ها مطرح می‌شود که جدی‌ترین آن،‌ گرده گیاه کنوکارپوس است که برای مقابله با ریزگردها در شهرها کاشته شده.

امداد و نجات در 9 استان 
بارندگی در استان‌های دیگر‏، موجب بروز سیلاب و آب‌گرفتگی شد. آذربایجان ‌شرقی و غربی، اردبیل، ایلام، چهارمحال ‌و ‌بختیاری، خراسان ‌شمالی، خوزستان، کرمانشاه و لرستان در روزهای گذشته شاهد بروز سیل و آب‌گرفتگی بودند. به گزارش همشهری، اسکان اضطراری 96 نفر با برپایی ۲۴ چادر، امدادرسانی به 476 نفر، انتقال ۸ نفر به مناطق امن و انتقال ۴ نفر به مراکز درمانی بخشی از فعالیت‌های امدادی در این 9 استان بود.
همچنین ۲۰ مورد تخلیه آب از منازل مسکونی، 2 مورد بیرون آوردن خودرو از مسیر سیلاب، توزیع ۱۵۸ پتو و 608 قوطی کنسرو دیگر فعالیت‌هایی بود که از سوی 49 تیم امدادرسانی‌ شامل ۲۱۷ نفر انجام شد.  

 

این خبر را به اشتراک بگذارید