• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 6 آبان 1397
کد مطلب : 35669
+
-

برندگان بازار‌ها در 7‌ماه امسال

دلار، طلا و بورس بیشترین بازده 7ماهه را نصیب سرمایه‌گذاران کردند

بازارها
برندگان بازار‌ها در 7‌ماه امسال

هرچند آمارها نشان می‌دهند به‌دنبال نزول قیمت دلار رشد قیمت در بازار‌های طلا و بورس هم متوقف شده اما همچنان دلار با 180درصد رشد از ابتدای سال تاکنون بیشترین سود را نصیب سرمایه‌گذاران کرده است و بعد از آن بازارهای طلا و بورس به‌ترتیب با 164و 88درصد رشد در جایگاه بعدی قرار گرفته‌اند. 
به گزارش همشهری، همزمان با نزول قیمت دلار بازده بازار طلا و سهام هم کاهش یافت. مطابق با آمار موجود قیمت هر دلار آمریکا که یک‌ماه قبل تا مرز 19هزار تومان پیشروی کرده بود اکنون به محدوده 14هزار تومان رسیده یعنی بازده دلار که در آن مرحله از مرز 200درصد هم پیشروی کرده بود اکنون به 182درصد رسیده، این نزول بر روند بازار‌های طلا و بورس هم اثر گذاشته و به کاهش بازده در این دو بازار منجر شده، بر همین اساس مقدار بازده بورس که در شهریور‌ماه به مرز 100درصد رسیده بود به محدوده 88درصد بازگشته است.
در این مدت همچنین مقدار بازده سکه هم کاهش یافته به‌طوری که بازده 200درصدی این بازار هم هم‌اکنون به 164درصد رسیده است. در این مدت تنها بازاری که با کاهش بازده مواجه نشده اما بازده‌اش همچنان کمتر از سایر بازار‌هاست بازار مسکن است. مطابق آمار وزارت راه و شهرسازی قیمت هر متر مسکن در شهر تهران از اول امسال تاکنون به‌طور میانگین 55درصد افزایش یافته، با این حال این مقدار رشد کمتر از مقدار رشد بازار‌های طلا، ارز و بورس بوده است.

صنایع پر بازده بورس
اطلاعات آماری از وضع معاملات بازار سهام از ابتدای امسال تاکنون نشان می‌دهد در این مدت گروه استخراج کانی‌های فلزی پر بازده‌ترین صنعت بورس بوده و سهامداران این گروه در این مدت 185درصد سود کرده‌اند. بعد از این صنعت گروه فرآورده‌های نفتی که عمدتا شامل پالایشگاه‌ها می‌شود با 148درصد رشد در جایگاه دوم قرار گرفته و بعد از آن صنعت استخراج زغال‌سنگ با رشد 128درصدی در جایگاه سوم بورس ایستاده است. در این مدت همچنین ارزش کل سهام شرکت‌های بورس 80درصد رشد کرده و از 382هزار میلیارد تومان به 688هزار میلیارد تومان رسیده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید