• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 6 آبان 1397
کد مطلب : 35663
+
-

بازگشت 10 کارخانه به چرخه تولید

مسئولان استانی به دنبال احیای 20 واحد ورشکسته دیگر هستند

صنعت
بازگشت 10 کارخانه به چرخه تولید

سیدمرتضی احمدپور | تبریز – خبرنگار:


وجود مشکلات اقتصادی در سال‌ها و ماه‌های اخیر موجب مشکلاتی برای واحدهای صنعتی آذربایجان شرقی شده است. آذربایجان شرقی به عنوان یکی از صنعتی‌ترین استان‌های کشور که بیش از 10 هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ را در خود جای داده، به واسطه مشکلات پیدا و پنهان اقتصادی در سال‌های اخیر متحمل مشکلات زیادی در این بخش شده است. مشکلاتی که بسیاری از فعالان صنعتی معتقدند ریشه در پیچ و خم‌های اداری و بانکی دارد. این مشکلات موجب شده تا برخی فعالان صنعتی از استان خارج شوند یا اعلام ورشکستگی کنند. هر چند طی ماه‌های اخیر با هماهنگی استانداری، دادگستری و سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی اقدامات خوبی برای رفع مشکلات برخی واحدهای تولیدی و صنعتی استان شده است. به گفته مسئولان در پی این اقدامات تاکنون از مجموع 30 واحد ورشکسته 10 واحد احیا شده و 1800 کارگر به سرکار خود بازگشته‌اند. 


زمین‌گیری واحد صنعتی با مشکلات اداری و بانکی
 
یکی از کارخانه‌داران تبریزی که در شهرک سلیمی تبریز بیش از 50 کارگر را در مجموعه خود مدیریت می‌کرد، با اشاره به مشکلاتی که در واحد صنعتی وی پیش آمده است، می‌گوید: مشکلاتی که در ابتدا بسیار کوچک به نظر می‌آمدند در مدت کوتاهی به مشکلاتی بزرگ مبدل شدند که واحد صنعتی ما را زمین‌گیر کرده و در نهایت این واحد به صورت ورشکسته درآمده است.

«محمد.غ» ادامه می‌دهد: شاید به نظر برسد عمده مشکلات واحدهای صنعتی از نبود بازار کافی و نوسانات قیمت ارز باشد، اما حقیقت این است که بسیاری از مشکلات منجر به ورشکستگی واحدهای صنعتی ریشه در همکاری نکردن ادارات و بانک‌ها و اصرار بر دریافت وجوه و عوارض دارند، در حالی که در تمام کشورهای در حال رشد این ادارات همکاری بیشتری با واحدهای اقتصادی و صنعتی دارند.

وی تاکید می‌کند: وضعیت ادارات آذربایجان شرقی در همکاری با واحدهای تولیدی و صنعتی به نسبت سایر استان‌ها به‌ویژه مرکز کشور نامطلوب است. پیچ و خم‌های اداری متعددی وجود دارد که منجر به بروز مشکلات بیشتر می‌شود و دست ما را برای ادامه فعالیت بسته است. 


لزوم همکاری دستگاه‌های دولتی و بانکی 

رئیس اداره تصفیه امور ورشکستگی دادگستری تبریز هم با بیان این‌که وظیفه ذاتی این اداره چیز دیگری است اما ورود به حل مشــــکلات اقتصادی واحدهای تولیدی و صنعتی با تاکید رئیس کل دادگستری استان صورت می‌گیرد، اظهار می‌کند: این اداره با کارشناسان و کارمندانی که حتی به تعداد انگشتان 2 دست هم نمی‌رسد به دنبال حل و فصل مشکل ورشکستگی این واحدهای بزرگ و کوچک در استان است.

«عزیز امن‌اللهی» ادامه می‌دهد: طبق قانون زمانی که حکم ورشکستگی یک واحد صنعتی قابل اجرا شد و رونوشت آن به اداره تصفیه رسید، اداره صورتی از اموال ورشکسته را برداشته و اقدامات لازم از قبیل مهر و موم برای حفظ آنها به عمل می‌آورد. از آن موقع اقدامات قانونی شروع و در نهایت اموال فروخته و میان طلبکاران تقسیم می‌شود. اما در سال‌های اخیر دادگستری استان آذربایجان شرقی با همکاری دستگاه‌های اقتصادی و هماهنگی با اداراتی از جمله استانداری، اقتصاد و دارایی، اتاق بازرگانی صنایع و معادن و بانک‌ها برای حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در استان تلاش کرده تا از نابودی واحدهای صنعتی جلوگیری کرده و به احیای این واحدها اقدام کند.

وی عنوان می‌کند: با تاکید رئیس کل دادگستری استان، اداره تصفیه امور ورشکستگی تبریز در حال حاضر بسیار فعال شده است. تاکنون پرونده ور‌شکستگی ده‌ها شرکت تولیدی و بازرگانی در این اداره مورد رسیدگی قرار گرفته است که به گروه ماشین‌آلات صنعتی تراکتور‌سازی ایران، تبریز کف، سراب‌بافت، شیرین‌بخور تبریز، اطلس‌تاژ، ذوب‌آهن سهند غرب، رخش‌خودرو که در زمینه‌های تولید ماشین‌آلات کشاورزی و صنعتی، کاشی و سرامیک، انواع پارچه و تنقلات، پرده‌های توری، ذوب مواد و تولید میلگرد و پروفیل، کامیون و کامیونت در آذربایجان شرقی فعال بوده‌اند رسیدگی شده است. در حال حاضر از مجموع 30 واحد ورشکسته 10 واحد احیا شده و 1800 کارگر به سر کار خود برگشته‌اند که تنها در گروه ماشین‌آلات تراکتور‌سازی ایران نزدیک به 300 نفر بوده‌اند. شرکت‌های دیگر از جمله کارخانه تبریز کف، هم‌اکنون به صورت سه‌شیفته فعال بوده و به 5 کشور هم صادرات دارد. این در حالی است که برخی از این واحدها نزدیک به 7 سال بود که تعطیل بودند.
امن‌اللهی می‌گوید: از مدیران ملی و استانی می‌خواهیم که در اجرای فرمایش‌های مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی با بررسی‌های کارشناسی و مشاوره‌های لازم و اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت ترتیبی اتخاذ کنند تا بتوانیم چرخ‌های تولید صنایع مشکل‌دار را با تجهیز و نو‌سازی و تزریق اعتبارات سرپا نگه داریم. باید تلاش شود از تعطیلی صنایع و بیکار شدن کارگران و تبعات ناشی از این مشکلات و بحران پیش‌آمده تحریم‌ها با سربلندی عبور کنیم.

این مسئول تاکید می‌کند: البته اگر مدیران استانی همکاری لازم را نداشته باشند، اقدامات قانونی و قضایی لازم را انجام می‌دهیم. چنانچه در ماه‌های اخیر و به دنبال همکاری نکردن یکی از بانک‌ها، به صورت قانونی از این بانک دادخواهی شده است.


سد سختگیری‌ها پیش‌روی سرمایه‌گذاران 

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان در گفت‌و‌گو با همشهری درباره مشکلات مطرح‌شده از سوی واحدهای صنعتی استان، اظهار می‌کند: یکی از مواردی که یک امتیاز است اما منجر به بروز مشکلاتی برای سرمایه‌گذاران می‌شود تاکید ادارات و بانک‌ها بر اجرای سرسختانه مقررات است. به همین خاطر آذربایجان شرقی یکی از سالم‌ترین استان‌ها در زمینه تخلفات اداری است.

«داود بهبودی» ادامه می‌دهد: راه‌های پر پیچ و خمی که برای اخذ وام‌های بانکی در استان وجود دارد موجب شده تا بسیاری از شرکت‌های بزرگ استان، حساب‌های بانکی خود را در خارج از استان به‌ویژه تهران افتتاح و به‌راحتی وام مورد نیاز خود را از بانک‌های مرکز کشور دریافت کنند.

وی تاکید می‌کند: سختگیری‌های فراری‌دهنده موجب شده تا سرمایه‌گذاران این استان در استان‌های دیگر هم فعالیت کنند و مسئولان اقتصادی استان هم نمی‌توانند این افراد را مجبور به سرمایه‌گذاری در استان آذربایجان‌شرقی و عدم خروج سرمایه‌هایشان کنند. تنها راهی که می‌توانیم به آن تکیه کنیم حمایت بیشتر از سرمایه‌گذاران توسط مسئولان ارشد و طرح مشکلات و بررسی در کارگروه‌های مربوط به سرمایه‌گذاری و مذاکره با نماینده بانک‌ها برای همکاری بیشتر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید