• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 6 آبان 1397
کد مطلب : 35660
+
-

کشت پاییزه در انتظار کود

مدیرعامل شرکت خدماتی حمایتی کشاورزی: شهرستان‌ سردسیر شازند در اولویت توزیع کود است و بعد از آن زرندیه و ساوه قرار دارند

کشاورزی
کشت پاییزه در انتظار کود

آوا صادق| اراک- خبرنگار:


به گفته کارشناسان‏، کشت پاییزه یکی از مقاطع زمانی حساس برای کشاورزان است. اگر کشاورز به هر دلیلی از جمله آماده نبودن زمین، فراهم نبودن بذر، کود و سم و... با مشکل روبه‌رو شود فرصت کشت پاییزه را از دست می‌دهد. 

این روزها زمان کشت پاییزه کشاورزان استان مرکزی است اما آنها در تامین کود دچار مشکل شده‌اند و این امر تهدیدی برای کشت پاییزه آنها به حساب می‌آید. 
ظاهرا این کمبود کود به دلیل مشکلات ناوگان حمل ‌و ‌نقل جاده‌ای به وجود آمده و کامیون‏داران کودهای دولتی را به تعاونی‌ها نمی‏رسانند. از سوی دیگر، بسیاری از کشاورزان توان خرید کود را از بازار آزاد ندارند. 


کود در بازار آزاد وجود دارد! 

«حسین تلخابی» یکی از ساکنان روستای تلخاب می‌گوید: چرا کود در بازار آزاد با قیمت بسته‌ای 80، 90 هزار تومان پیدا می‌شود اما تعاونی‏ها آن را بین کشاورزان توزیع نمی‌کنند؟ چرا آنها به ما می‌گویند بروید از کرمانشاه کود بیاورید؟ آیا انصاف است ما کشاورزان که همیشه به کمک جهاد کشاورزی استان آمده‌ایم، برویم از استانی دیگر کود بگیریم؟! بسیاری از کشاورزان استان گندم خود را به بذر تبدیل و به شهرهای دیگر که مشکل بذر داشتند، کمک کردند. اما حالا که در تامین کود دچار مشکل شده‌ایم کسی به ما کمک نمی‌کند. من 80 تن بذر گندم داشتم که آن را به آشتیان دادم. این منصفانه نیست که برای گرفتن کود به یک استان دیگر بروم یا مجبور شوم با نرخ آزاد کود بخرم. فرصت کشت پاییزه ما در حال اتمام است و صحیح نیست که با گرانی‏های موجود، آن را از دست بدهیم.

«حسن زهرامحمدی» یکی از اهالی ایبک‌آباد نیز اظهار می‌کند: وقتی برای گرفتن کود و سم به تعاونی‌ها مراجعه می‌کنیم، می‌گویند کود و سم بر اساس بذر گندم داده می‌شود. این تصمیم توزیع‌کنندگان کود غلط است چراکه ممکن است برخی از کشاورزان گندم بذری داشته باشند و این امر برای ما مشکل‌ساز شده است.

وی با اشاره به اینکه کود شیمیایی و کود سفید نداریم، می‌افزاید: کشاورزی که گندم خود را با قیمت دولتی می‌فروشد، توقع دارد در صورت نیاز به بذر و کود، دولت از او حمایت کند و به اندازه نیازش کود در اختیار او بگذارد. گندمی که کشاورز می‌کارد برای همین کشور و استان است و باید از او حمایت شود. اکنون که زمان کوددهی است، به کشاورز کود داده نمی‌شود و ما مجبوریم کود مورد نیاز خود را با قیمت بسیار بالا از بازار آزاد تهیه کنیم. کود در بازار آزاد وجود دارد، اما تعاونی‌ها در دادن آن کوتاهی می‌کنند و کشاورز را به خرید از بازار آزاد تشویق می‌کنند.

زهرامحمدی ادامه می‌دهد: برخی از تعاونی‌ها می‌گویند اگر بذر گندم نیاورید، به شما کود نمی‌دهیم. این چه قانونی است؟ ما خودمان گندم بذری تولید می‌کنیم. مطمئن هستیم که زمان کوددهی به اتمام برسد، هرچقدر بخواهیم تعاونی‌ها به ما کود می‌دهند! 


نقش کامیون‌داران در کمبود کود

مدیرعامل شرکت خدماتی حمایتی کشاورزی استان مرکزی بیان می‌کند: با توجه به مشکلاتی که طی چند ماه اخیر در ناوگان حمل‌ و ‌نقل جاده‌ای به وجود آمده و با کشت پاییزه استان همزمان شده است، توزیع کود در این مقطع حساس زمانی - که پرمصرف‌ترین فصل سال از نظر کود، سم و بذر شناخته می‌شود - با مشکلات و کمبودهایی مواجه شده است که با اقدامات انجام شده در حال برطرف شدن 
هستند.

«سید علیرضا موسوی» به همشهری می‌گوید: البته مرکزی راه‌آهن دارد و از طریق آن توانسته‌ایم مقادیر زیادی کود به این استان وارد کنیم. از سوی دیگر، پیگیری‌های مستمر و خوبی انجام و مشکلات ناوگان حمل ‌و‌ نقل جاده‌ای و کامیون‌داران نیز برطرف شده است. طی چند روز گذشته بارگیری‌ به سمت استان انجام شده است و قطعا در این روزها نتیجه آن را خواهیم دید و کود مورد نیاز با قیمت تعاونی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به توزیع کود بر اساس گندم بذری اظهار می‌کند: روشی که برای دادن کود در پیش گرفته شده است، درست نیست. البته تلاش ما این است که با این روش کود به دست واسطه‌ها و دلالان نرسد.
موسوی می‌افزاید: بر اساس برنامه‌ریزی‏های انجام شده، کود را بر اساس میزان سطح زیر کشت یا گندمی که کشاورزان به سیلوها تحویل داده‌اند، توزیع می‌کنیم تا واسطه‌ها نتوانند کودها را جذب کنند و در بازار با قیمت بالا بفروشند. در حال حاضر و بنا بر مشکلات پیش آمده، کود به صورت حواله‌ای توزیع می‌شود و کشاورزان نیز باید همکاری لازم را در این زمینه داشته باشد تا از این مشکل عبور کنیم. قطعا در چند روز آینده کود زیادی وارد استان می‌شود و همه کشاورزان می‌توانند با خیال آسوده کشت پاییزه خود را انجام دهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تا رسیدن کود به استان زمان کوددهی به اتمام نمی‌رسد، می‌گوید: شهرستان‌های استان مرکزی از لحاظ شرایط جوی با هم برابر و یکجور نیستند. شهرستانی مانند شازند سردسیر است که ما این منطقه را در اولویت قرار داده و کود بیشتری برایش در نظر گرفته‌ایم و می‌خواهیم کودها سریع‌تر به دست کشاورزان آن برسد.
این مسئول ادامه می‌دهد: شهرستان‌هایی مانند زرندیه و ساوه - به دلیل شرایط جوی‌شان - اگر دیرتر هم کشت کنند، مشکلی نخواهند داشت به همین دلیل در دادن کود آنها را در اولویت‌های بعدی قرار داده‌ایم.


به کشاورزان قول می‌دهیم 

موسوی با اشاره به اینکه برای خنداب و کمیجان هم نسبتا خوب کود ارسال شده است، می‌گوید: به همه کشاورزان استان قول می‌دهیم مشکل کودشان به طور کامل رفع می‌شود.

مدیرعامل شرکت خدماتی حمایتی کشاورزی استان مرکزی تصریح می‌کند: توزیع بر مبنای سطح زیر کشت بهتر و با عدالت همراه است. ما از مسئولان خواسته‌ایم بر این اساس کود را تقسیم و توزیع کنند.
وی می‌افزاید: کشاورزان باید تمام اطلاعات زمین کشاورزی خود را به صورت دقیق برای ثبت در سیستم ارائه دهند تا در چنین مواقعی مسئولان بتوانند به راحتی و بر اساس سطح زیر کشت نهاده‌هایی را که مورد نیازشان است، در اختیار آنها قرار دهند یا تسهیلاتی را که قرار است به آنها تعلق پیدا کند، بر اساس سوابقی که در سیستم دارند، برای‌شان در نظر بگیرند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید