• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 18 دی 1396
کد مطلب : 3557
+
-

۳۰درصد جمعیت ایران تا ۲۰۵۰ سالمند می‌شود

گزارش 2
۳۰درصد جمعیت ایران تا ۲۰۵۰ سالمند می‌شود

اگرچه هم‌اکنون کشور ما جزو کشورهای جوان دنیا به شمار می‌آید اما واقعیت این است که هر سال به جمعیت سالمندی کشور افزوده می‌شود.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت هم با تأیید این مطلب افزود: ۸.۲ درصد جمعیت کشور سالمند هستند و تا سال ۲۰۵۰ میلادی،  ۳۰.۲ درصد جمعیت کشور سالمند می‌شوند.

سیدمحمد هادی ایازی در همایش فناوری‌های توانبخشی،  با بیان اینکه حوزه توانبخشی در نظام سلامت کشور مغفول مانده، به همشهری گفت: شاید یکی از دلایل این موضوع،  چندپارگی وظایف برخی سازمان‌ها ازجمله وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی بوده است به هر حال آنچه مشهود است این است که وضعیت توانبخشی در کشور مناسب نیست و باید در جهت توسعه این خدمات با بهره‌گیری از ظرفیت مشارکت‌های مردمی،  تلاش کنیم.

ایازی افزود: البته 2 هفته پیش در جلسه شورای‌عالی سلامت و امنیت غذایی در حضور رئیس‌جمهور گزارشی ارائه دادیم که براساس آن،  هم‌اکنون ۸.۲ درصد جمعیت کشور سالمند است و تا سال ۲۰۵۰ میلادی،  ۳۰.۲ درصد جمعیت کشور سالمند می‌شوند که فاجعه است و باید زیرساخت‌های مورد نیاز در حوزه سلامت و ازجمله توانبخشی،  ایجاد شده و گسترش یابد. همچنین بهره‌گیری از بخش خصوصی، توسعه فناوری‌های نوین و استفاده از توان مشارکت‌های مردمی در توسعه خدمات توانبخشی مهم است چرا که توانبخشی،  یکی از حوزه‌هایی است که مردم،  انگیزه و علاقه زیادی به آن دارند.

اگر نیازهای خودمان را به خوبی به خیرین منتقل کنیم،  آنها مشارکت بسیار خوبی خواهند داشت به‌گونه‌ای که در زلزله غرب کشور دیدیم که خیرین برای ساخت 2 بیمارستان،  ۲۲ مرکز جامع خدمات سلامت،  ۵ پایگاه اورژانس و ۶۲ خانه بهداشت و تأمین بیش از ۱۰۰ کانکس جایگزین برای خانه‌های بهداشت آسیب دیده اعلام آمادگی کرده و در ساخت این واحدها،  مشارکت می‌کنند.

 

تخت‌های توانبخشی کشور،  یک دهم کشورهای منطقه است

معاون وزیر بهداشت هم در این‌باره با بیان اینکه ایران کمترین تخت بیمارستانی در حوزه توانبخشی را دارد، افزود: میزان تخت‌های توانبخشی کشور ما،  یک دهم کشورهای منطقه است که باید در این حوزه، تلاش بیشتری کنیم. البته در حوزه توانبخشی در بخش آموزش،  عملکرد خوبی داشته‌ایم و فارغ التحصیلان زیادی تربیت شده‌اند اما باید رویکرد ما به سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی،  گسترش خدمات و در نهایت افزایش دسترسی مردم به این حوزه باشد.

وی در ادامه با اشاره به تدوین آیین‌نامه مراکز توانبخشی گفت:این آیین‌نامه آماده ابلاغ است و در آن بر سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی و لزوم تسهیلگری و نظارت وزارت بهداشت تأکید شده است.

قاسم جان بابایی گفت: وزارت بهداشت به‌دنبال تصدیگری نیست بلکه می‌خواهد سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف حوزه سلامت ازجمله حوزه توانبخشی،  توسط مردم انجام شود حتی تولید‌کنندگان تجهیزات توانبخشی نیز می‌توانند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند.

وی ضمن تأکید بر لزوم کاهش واردات توانبخشی به کشور،  اظهار داشت: واردات این تجهیزات به کشور،  قابل توجه است و باید آن را به حداقل برسانیم البته شاید ایراد از دستگاه‌های دولتی بوده که نتوانسته‌اند برای محصولات این حوزه،  زمینه‌های تولید و بازار را در داخل و خارج از کشور،  فراهم کنند. معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه توسعه توانبخشی،  یک ضرورت و نیاز است،  اضافه کرد: امروز در کشور با افزایش بیماری‌های خود ایمنی مانند‌ ام‌اس، میزان بالای حوادث جاده‌ای و نیاز مصدومان به توانبخشی و افزایش بیماری‌های قلبی،  عروقی،  غددی،  سکته‌های مغزی و سرطان روبه‌رو هستیم و جامعه نیز به سمت کهنسالی پیش می‌رود که این عوامل،  ضرورت توسعه خدمات توانبخشی را نشان می‌دهد. البته توانبخشی درمان نیست بلکه پیشگیری است چرا که به کاهش ناتوانی مردم و نیز هزینه‌های درمانی کمک می‌کند.

 

 

 

   وضعیت تکنولوژی در توانبخشی مناسب نیست 

 

دکتر محمدتقی جغتایی، مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی: توسعه خدمات توانبخشی در کشور،  استفاده از فناوری‌های نوین در این حوزه و توجه به شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه توانبخشی،  بسیار مهم و اساسی است. این در حالی است که وضعیت تکنولوژی در حوزه توانبخشی کشور مناسب نیست و راه‌حل برون رفت از آن ایجاد مراکز تحقیقاتی و رشته‌های مشترک بین دانشگاه‌های علوم پزشکی و مهندسی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید