• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 3 آبان 1397
کد مطلب : 35444
+
-

درخواست روحانی از ترکیه درباره قتل خاشقجی

رئیس‌جمهور:دولت ترکیه تحقیقات بی‌طرفانه و دقیق درخصوص قتل فجیع خبرنگار منتقد سعودی را ادامه دهد

رئیس‌جمهور قتل فجیع یک خبرنگار منتقد سعودی را محکوم کرد و موضعگیری کشورهای جهان علیه آن را آزمایش و امتحان بزرگی برای مدعیان حقوق بشر به‌ویژه در آمریکا و اروپا دانست. 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی در جلسه هیأت دولت، قتل جمال خاشقجی را واقعه‌ای تکان‌دهنده توصیف کرد و گفت: کسی تصور نمی‌کرد که در دنیای امروز و در قرن جدید شاهد چنین قتل سازمان‌یافته‌ای بوده و دستگاهی برای انجام یک قتل فجیع برنامه‌ریزی بکند و فکر نمی‌کنم بدون حمایت آمریکا کشوری جرأت ارتکاب چنین جنایتی را داشته باشد. رئیس‌جمهور تصریح کرد: گویا یک جمع قبیله‌ای که بر کشوری حکومت دارد، از حاشیه امنیتی برخوردار است و ارتکاب چنین جنایتی با اتکا‌ به ابرقدرتی است که از آنها حمایت می‌کند و اجازه نمی‌دهد دادگاه‌هایی که علیه جنایت بشری در جهان وجود دارند، علیه آنها هم وارد عمل شود. رئیس‌جمهور، دولت ترکیه را به تحقیقات بی‌طرفانه و دقیق درخصوص قتل فجیع خبرنگار منتقد سعودی توصیه کرد و گفت: از دولت برادر و دوست ترکیه می‌خواهم که روند تحقیقات در این موضوع را دقیق و بی‌طرفانه ادامه دهد تا کاملا تمام ابعاد و زوایای این جنایت که در دهه‌های اخیر بی‌سابقه بوده و در قرن‌های گذشته انجام می‌شد، برای جهانیان آشکار شود.
روحانی تصریح کرد: بدون تردید محکوم‌تر از این جنایت و مرتکبان آن، قدرتی است که جرأت این جنایت را به آنها داده است. 
امروز برای همگان در جهان آشکار شده که شما طرفدار چه رژیم‌هایی هستید و در 13آبان هم می‌خواهید جنایت دیگری را مرتکب شده و بر ملتی آزاد، استقلال‌خواه و بزرگ که دست شما را قطع کرده و خواسته تا نوکر شما نباشد، فشار وارد کنید.رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود روز 13آبان را مورد اشاره قرار داد و گفت: دولت آمریکا به‌دنبال آن بود که 13آبان را به روزی تلخ و سخت برای مردم ایران تبدیل کند، اما در یک طرف روز 13آبان، ایام اربعین امام حسین(ع) قرار دارد و در این زمینه می‌توان گفت که آمریکا بدبیاری بزرگی آورده است و روزی را برای فشار به مردم ایران انتخاب کرده که مردم در آن ایام برای پیامبر اسلام و خاندان رسالت در اوج معنویت و فداکاری قرار دارند. بنابراین حربه آنها در اعمال فشار به ایران در این ایام از همیشه کندتر‌است.

اجتماع کم‌نظیر

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اهمیت راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی، اظهار داشت: این اجتماع عظیم که در سطح جهان کم‌نظیر است، نشانگر عظمت مکتب اسلام و اهل‌بیت(ع) است که بعد از گذشت 14قرن هیچ‌گاه عشق این خاندان از دل مردم خارج نمی‌شود و مردم در هر شرایطی عاشق پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) بوده و برای آن فداکاری کرده و در برابر بدخواهان به خوبی ایستادگی می‌کنند. روحانی اظهار داشت: با ترمیمی که در کابینه انجام خواهد گرفت و امیدواریم مجلس شورای اسلامی در هفته آینده به وزرای پیشنهادی اقتصاد، کار، صنعت   راه و شهرسازی، رأی اعتماد بدهد تا بتوانیم با تکمیل کابینه و با نیروهای تازه‌نفس اقدامات بهتر و بیشتری را برای مردم انجام دهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید