• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
چهار شنبه 2 آبان 1397
کد مطلب : 35354
+
-

قانون درباره بستری‌کردن مسمومیت‌های الکلی چه می‌گوید؟

پذیرش به شرط گزارش

پزشک‌های شاغل در مراکز درمانی می‌گویند فقط مسمومیت شدید را به نیروی انتظامی اطلاع می‌دهند

نورا عباسی

مسمومیت‌های الکلی چند‌ماه اخیر دامن بعضی از مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی را گرفت و بسیاری از آنها را راهی بیمارستان کرد. این موضوع از زاویه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت و یکی از دغدغه‌ها این پرسش بود که آیا ترس از پیگیری‌های قانونی مانع از مراجعه یک مسموم الکلی به مراکز درمانی می‌شود؟ افراد شاغل در مراکز درمانی می‌گویند وقتی بیماری به بیمارستان یا درمانگاهی مراجعه می‌کند، برای پزشک و پرستار دلیل بیماری، خللی در اجرای وظیفه‌شان ایجاد نمی‌کند و تنها به درمان بیمار فکر می‌کنند، ‌حتی اگر آن بیمار، مصرف‌کننده مشروبات الکلی باشد.

احمد- میم که ترجیح می‌دهد نامش ذکر نشود، در درمانگاهی حوالی شمال شهر تهران کار می‌کند. وقتی از او درباره مراحل بستری افرادی که به‌دلیل مصرف مشروبات الکلی مسموم شده‌اند، می‌پرسیم، می‌گوید: این افراد بعد از مراجعه به درمانگاه بدون هیچ مشکلی بستری می‌شوند.اما پس از بستری‌شدن بیمار، این درمانگاه و پزشکان هستند که باید بنابر تشخیص‌شان نیروی انتظامی را در جریان قرار دهند.

 براساس گفته این پزشک، موارد مشکوک و مسمومیت‌های خاص را باید به نیروی انتظامی اطلاع دهند تا پرونده تشکیل شود، چون اگر این فرد فوت کند یا مشکلات دیگری برایش پیش بیاید، گریبان خود پزشک معالج را می‌گیرد. از سوی دیگر پزشکان موظفند که یک‌سری فرم‌ها را پر و برای وزارت بهداشت ارسال کنند.

این پزشک درباره نحوه برخورد با مصرف‌کنندگان می‌گوید: وقتی نیروی انتظامی پرونده تشکیل می‌دهد، برخوردی با آن فرد نمی‌شود و این تشکیل پرونده محض اطلاع نیروی انتظامی است. وقتی پرونده تشکیل می‌شود، پیگیری خاصی صورت نمی‌گیرد و بیشتر ثبت می‌شود تا آماری درباره این موضوع وجود داشته باشد.

این پزشک درباره مواردی که حاد نیستند، می‌گوید: خیلی وقت‌ها مشکل بیماران حاد نیست و افراد ممکن است در پارتی‌هایی که می‌روند، ‌معده‌شان نسبت به مشروب واکنش نشان داده باشد و به همین دلیل به درمانگاه مراجعه کنند. در این صورت نیاز به گزارش نیست. براساس گفته احمد- میم در پذیرش مراجعه‌کنندگانی از این دست، ‌منع قانونی وجود ندارد؛ فقط اگر مسمومیت شدید باشد باید به نیروی انتظامی گزارش کنیم؛ به‌عنوان مثال اگر احساس کنیم که مریض شرایطش وخیم است، باید سریع‌تر پلیس را در جریان بگذاریم. معمولا نیروی انتظامی سریع به درمانگاه مراجعه می‌کند و پرونده تشکیل می‌دهد. من سال‌ها در منطقه‌ای محروم کار می‌کردم و معمولا پلیس به‌دلیل مصرف مشروبات الکلی مردم، در درمانگاه حضور داشت.

مینو- الف هم پزشک دیگری است که مدتی در یک درمانگاه خصوصی در شمال کشور فعالیت می‌کرده. او درباره نحوه برخورد با بیماران مشکوک به مصرف مشروبات الکلی می‌گوید: اکثر مراجعه‌کنندگان برای این مشکل، ‌افرادی بودند که برای مسافرت به شمال آمده بودند. به‌دلیل آنکه درمانگاه‌های دولتی موظف به‌صورتجلسه هستند، معمولا این بیماران را راحت پذیرش نمی‌کنند، به همین دلیل مردم هم به درمانگاه‌های خصوصی مراجعه می‌کنند.

براساس گفته این پزشک، منعی در پذیرش بیماران مشکوک به مصرف مشروبات الکلی وجود ندارد و حتی بسیاری از درمانگاه‌های خصوصی برای از بین‌بردن هراس چنین مراجعه‌کنندگانی تا زمانی که تشخیص مسمومیت شدید نباشد، نیروی انتظامی را در جریان قرار نمی‌دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید