• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
چهار شنبه 2 آبان 1397
کد مطلب : 35321
+
-

الکل چگونه جان انسان‌ها را می‌گیرد؟

سرخوشی در حد مرگ

فربد فدایی-روانپزشک- از مضرات افزایش الکل در خون می‌گوید

خدیجه نوروزی

الکل در زمره ۵ماده اعتیادآوری است که مصرف آنها موجب می‌شود انتقال‌دهنده‌های عصبی مغز، اطلاعات را کندتر منتقل کنند. براساس تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی کرمان، مصرف این ماده اعتیادآور با گذشت زمان، ساختار مغز را تغییر می‌دهد و احساس وابستگی فرد را درصورت استفاده مکرر بیشتر می‌کند. استفاده بیش از اندازه از الکل موجب کاردیومیوپاتی و صدمه به ماهیچه‌های قلب و بی‌نظمی در ضربان قلب، سکته یا فشار خون بالا می‌شود.

وقتی کار کبد سخت می‌شود

فربد فدایی- روانپزشک- کبد را اندامی‌ می‌داند که بیشترین صدمات ناشی از مصرف الکل را تحمل می‌کند و در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: کبد چرب، هپاتیت الکلی و در نهایت سیروز کبدی از بیماری‌هایی هستند که به دلیل مصرف درازمدت الکل عارض می‌شوند. رگ‌های خونی پانکراس یا لوزالمعده نیز در اثر مصرف زیاد ملتهب می‌شوند که اصطلاحا به آن پانکریت می‌گویند.

الکل، خیلی زود جذب بدن می‌شود. براساس آخرین تحقیقات محققان آمریکایی، وقتی الکل مصرف می‌کنید کبد باید خون شما را تصفیه کند اما بدن ‌در هر ساعت فقط می‌تواند یک واحد از آن را تصفیه کند. اگر الکل- به‌ویژه در شب -زیاد مصرف کنید، بدن برای تصفیه کامل فرصت ندارد، در نتیجه آسیب می‌بیند و دچار مسمومیت می‌شود که با نشانه‌هایی مانند سرگیجه، اختلال در گفتار، از بین‌رفتن تعادل، حالت تهوع، افت شدید دمای بدن و تنفس نامنظم همراه است. اثرات مصرف الکل 24ساعت بعد از مصرف نمایان می‌شود که خطراتی مانند خفگی در اثر درد در سینه، ناحیه شکم، تنفس بیش از حد یا قطع آن، استفراغ، حمله قلبی، صدمه مغزی و تشنج به‌دنبال دارد. مصرف مکرر الکل می‌تواند موجب ایجاد سرطان در اندام‌هایی مانند دهان، مری، حلق، پستان و کبد شود. همچنین سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و اگر به‌صورت عادت درآید آخر و عاقبت خوشی در انتظار مصرف‌کننده آن نخواهد بود.

درصد مصرف و مرگ

اتانول و متانول هر دو می‌توانند مرگ‌آور باشند، با این تفاوت که نوشیدن بیش از 200میلی‌لیتر اتانول خالص و نوشیدن بیش از 20میلی لیتر متانول منجر به مرگ خواهد شد. اتانول به سرعت در سراسر بدن پخش می‌شود و به بافت‌هایی می‌رسد که بیشترین خون‌رسانی به آنها انجام می‌شود که قابل توجه‌ترین آنها کبد، کلیه‌ها و مغز است. اتانول پیام‌رسانی سیستم عصبی را کند می‌کند و روی بدن تأثیر منفی می‌گذارد.

دکتر فدایی در مورد تأثیرات افزایش الکل خون در بدن می‌گوید: اگر الکل خون در یک فرد مصرف‌گرا کمتر از یک‌دهم درصد باشد در تفکر، قضاوت و مهارت فرد اختلال ایجاد می‌کند. اگر این میزان یک‌دهم درصد باشد اعمال حرکتی بدن غیرارادی می‌شود؛ مانند بعضی از تیک‌های بدنی یا دودو‌زدن چشم. 

2دهم درصد الکل در خون، ناحیه حرکتی مغز را مختل می‌کند و فرد کنترلی در راه‌رفتن یا ایستادن خود ندارد ، هیجاناتش تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد و دچار گریه و خنده‌های شدید و طغیان خشم می‌شود. 

اگر میزان الکل به 3دهم درصد برسد شخص کاملا گیج و منگ می‌شود و حالت بهت به‌خود می‌گیرد و رسیدن این میزان به 4تا 6دهم درصد فرد را به حالت اغما می‌برد تا جایی که مراکز کنترل مغز مختل خواهد شد و فرد در آستانه مرگ قرار می‌گیرد؛ در واقع بالارفتن الکل در خون پس از گذر از مراحل سرخوشی، برانگیختگی، سرگشتگی، بهت و کما منجر به مرگ خواهد شد. زمانی که فرد الکلی با کمبود مصرف مواجه ‌شود دچار حالت‌های وهم و تشنج می‌شود و مشکلات زیادی برایش به‌وجود می‌آید. بر همین اساس هیچ‌گاه به بیماران توصیه نمی‌کنیم که خودسرانه اقدام به ترک کنند و حتما باید این کار را زیرنظر متخصصان و روانپزشکان انجام دهند.

مکث
کمک‌های اولیه 


درصورت مسمومیت با متانول بهترین کار تماس با مرکز اورژانس و درخواست کمک پزشکی است. در بسیاری از موارد شخص مسموم و اطرافیانش موقعیت را جدی نمی‌گیرند و با پزشک تماس نمی‌گیرند که این خود موجب افزایش آمار تلفات می‌شود. درصورتی که شخص بیهوش است در قسمت سینه احساس درد می‌کند یا مشکل تنفسی و استفراغ دارد، تا رسیدن اورژانس اگر ماده سمی در دهان شخص باقی مانده، خارج کنید. اگر مایع سمی روی لباس ریخته آن را درآورده و با آب شست و شو دهید؛ چرا که متانول به راحتی از راه تنفس و پوست نیز قابل جذب است. سعی کنید مسموم را در حالت نشسته و بیدار نگه دارید. اگر قادر به نوشیدن آب است به او آب فراوان بدهید.‌اگر بیهوش است او را در وضعیت بهبودی قرار دهید و بدنش را گرم نگه دارید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید