• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 2 آبان 1397
کد مطلب : 35311
+
-

چراغ‌ قرمزها غیب می‌شوند!

چراغ‌ قرمزها غیب می‌شوند!

کنترل ترافیک همزمان با حذف چراغ قرمز یکی از طرح‌های جسورانه‌ای است که کمپانی فورد در حال بررسی آن است. این طرح قرار است با هوشمندسازی خودروها به جایی برسد که ماشین‌ها بدون نیاز به توقف پشت چراغ راهنمایی از کنار یکدیگر عبور کنند.
به گزارش سایت شرکت فورد، خودروهای کمپانی بزرگ خودروسازی که به اینترنت اشیا‌ متصل هستند، می‌توانند موقعیت و سرعت‌شان را به یکدیگر گزارش بدهند. خودروهایی که در طرح آزمایشی این پروژه شرکت داده شده‌اند، اطلاعاتی شامل مکان، سرعت و مسیر حرکت را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند و اولویت‌ حرکت توسط هوش مصنوعی به راننده اطلاع داده می‌شود. با این حساب، حرکت خودروها از کنار یکدیگر طوری برنامه‌ریزی می‌شود که نیازی به‌وجود چراغ قرمز در چهارراه‌ها نباشد.
این فناوری هرچند بسیار پیچیده به‌نظر می‌رسد اما در واقع از یک حرکت ساده الهام گرفته که همه ما در زمان پیاده‌روی در خیابان به‌طور ناخودآگاه و پیش‌فرض از آن بهره می‌گیریم. در زمان پیاده‌روی بدون اینکه چراغ قرمزی وجود داشته باشد، افراد از کنار یکدیگر گذر می‌کنند و بدون اینکه با یکدیگر برخورد کنند، به سمت دیگر پیاده‌رو می‌روند.
این طرح فعلا به‌صورت آزمایشی در انگلیس اجرا می‌شود و بخش‌های محدودی از شهر در آن شرکت دارند. فناوری IPM یا «مدیریت اولویت تقاطع» در این طرح به‌کار گرفته می‌شود. ارتباط اصلی بین خودروها برقرار و راننده از آنچه در انتظارش است، آگاه می‌شود. هم‌اکنون، طرح مشابهی در انگلیس در حال اجراست که بنابر آن، اتومبیل‌هایی که در مسیر خودروهای امدادی قرار داشته باشند، از احتمال حضور خودروی امدادی آگاه شده و کنار می‌کشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید