• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 2 آبان 1397
کد مطلب : 35246
+
-

رویارویی مجلس و مجمع

مطهری: می‌خواهند مجلس را شیر بی‌یال و دم کنند

بازگشت دوباره مصوبه CFT به مجلس به موضوعی برای رویارویی مجلس و هیأت نظارت بر سیاست‌های کلی نظام تبدیل شده است. علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس گفته است: اقدام هیأت نظارت مجمع تشخیص بدعت در روند قانونگذاری است؛ البته نقش دبیر مجمع تشخیص را نباید در این بدعت نادیده گرفت.

مطهری گفته است: اصل این نظارت کار درستی است اما نحوه اجرای آن محل بحث است. او گفته است: شورای نگهبان این طرح یا لایحه را بدون بررسی و اظهارنظر به مجلس ارسال می‌کند تا مجلس ایرادها را رفع کند؛ یعنی علاوه بر شرع و قانون اساسی، مبنای سومی نیز برای انطباق مصوبات مجلس با آن اضافه شده و مرجع تشخیص آن هم هیأت نظارت است.

به گزارش ایرنا، نایب‌رئیس مجلس گفت: مجلس باید فقط ارسال نظرات هیأت نظارت مذکور به کمیسیون‌های خود حین بررسی طرح‌ها و لوایح را بپذیرد و نه چیزی بیشتر. در گذشته نیز اقداماتی که موجب تحدید قدرت مجلس شده صورت گرفته و آن تشکیل شوراهای مختلفی بوده است که دست به قانونگذاری می‌زنند و در کار مجلس دخالت می‌کنند، مانند شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و شورای‌عالی فضای مجازی.

مطهری در ادامه گفت: با این کارها مجلس را تبدیل به شیر بی‌یال و دم می‌کنیم و فقط دکوری از آن باقی می‌ماند که به دنیا بگوییم ما هم مجلس و پارلمان و دمکراسی داریم. البته نقش دبیر مجمع تشخیص را نباید در این بدعت نادیده گرفت. ایشان به اقتضای طبیعت نظامی‌گری یعنی کشورگشایی و گسترش دادن قلمرو، در حال افزایش اختیارات مجمع و ورود به حوزه قانونگذاری است و البته فرصت غیبت مرحوم هاشمی رفسنجانی را نیز مغتنم شمرده‌اند.
 
مجلسی‌ها و مجمعی‌ها چه می‌گویند؟

اختلاف‌نظر‌ها به همین‌جا ختم نمی‌شود. حسین میرمحمد صادقی، معاون قوانین مجلس هم با بیان اینکه حوزه صلاحیت مجمع تشخیص تنها به رفع اختلاف نظر مجلس و شورای نگهبان محدود می‌شود، گفته است: توسعه دادن اختیارات مجمع بیش از مورد مذکور با قانون اساسی منافات دارد. او روز دوشنبه گفته بود: شورای نگهبان تنها وظیفه دارد نظر خود را درباره مصوبات مجلس شورای اسلامی در این محدوده که آیا با قانون اساسی و شرع مغایرت دارد یا خیر اعلام کند. این شورا علی‌الاصول نباید به این موضوع کاری داشته باشد که نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام چیست؛ زیرا طبق روال قانونی، مجمع تشخیص مصلحت نظام بعد از اصرار مجلس بر مصوبه‌ خود وارد صحنه شده و نقش ایفا می‌کند.

با این حال، اعضای هیأت نظارت بر سیاست‌های کلی نظام هم نظراتشان را گوشه و کنار بیان کرده‌اند. غلامرضا مصباحی‌مقدم که یکی از همین اعضاست، گفته است: کار هیأت نظارت وتوی مصوبات مجلس نیست. وی تأکید کرد: این هیأت هیچ طرح یا لایحه‌ای را که مجلس تصویب کرده باشد، رد نمی‌کند، بلکه موارد مغایر را توضیح می‌دهد تا برطرف شده و انطباق انجام شود.

مصباحی‌مقدم البته با رد نظر جواد کریمی‌قدوسی که گفته بود مجمع نامه‌ای به مجلس داده و اظهارنظر کرده است، گفت: درباره CFT گزارشی به مجلس داده نشده است چون هنوز بررسی این مصوبه در هیأت عالی نظارت کامل نشده است. احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم گفته است: هیأت نظارت بر سیاست‌های کلی نظام اگرچه مرتبط با مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده اما مستقل از آن فعالیت داشته و قطعا وظایف آن را نباید وظایف مجمع تشخیص مصلحت دانست.

مناظرات مجازی

موضوع لوایح مربوط به FATF و نظر هیأت نظارت و سرانجام اعاده آن به مجلس آن قدر داغ شده که باب مناظره‌های غیرمستقیم را هم بین مسئولان باز کرده است. در این میان مناظره توییتی-تلگرامی عباس آخوندی و عباسعلی کدخدایی نمونه بارز این جدال‌های مجازی است.

کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در صفحه توییترش خطاب به وزیر راه با هشتگ مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: اطلاع از وظایف و اختیارات #مجمع_تشخیص_مصلحت نیازمند نامه‌نگاری به رئیس مجلس نیست. کافی است با تماس با دبیرخانه مجمع درخواست شود آیین‌نامه اصلاحی ارسال شود. قطعا همه ابهامات برطرف خواهد شد. از وزیر راه انتظار آن است که بیراهه نرود.

این توییت کدخدایی نیز بدون پاسخ نماند و بلافاصله وزیر راه در واکنش به صحبت سخنگوی شورای نگهبان در کانال تلگرامش نوشت: مایه تأسف است که حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی آیین‌نامه انتشار نیافته مجمع تشخیص مصلحت را حاکم بر قانون اساسی می‌داند.

کدخدایی هم بار دیگر در صفحه توییتر خود با تأکید بر اینکه من آنچه شرط بلاغ است با تو می‌گویم، نوشت: به جای فرافکنی راه درست را انتخاب کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید