• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 1 آبان 1397
کد مطلب : 35204
+
-

فرهنگسازی برای کنترل ترافیک کرج

غلامرضا رضوانی| جانشین معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری کرج:


در میان 3 عامل انسان، راه و وسیله نقلیه که در رانندگی و بروز تصادفات به عنوان عوامل سه‌گانه ترافیک شناخته شده‌اند، انسان تنها عامل هوشمند است که می‌تواند از راه و وسیله نقلیه به هر شکلی که باشد بهره بجوید، اما در عین حال حدود 70 درصد عوامل بروز تصادفات، انسانی است؛ بنابراین توجه به عامل انسانی و آموزش و بازآموزی و به‌روز‌رسانی آموزش‌ها و دانستنی‌های آنها در بالا بردن سطح آگاهی و رشد فرهنگ ترافیک جامعه و رانندگان اهمیت بسیاری دارد.

برای آن‌که بتوان به شهروندان رفتارهای ترافیکی و استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی را آموزش داد باید ابتدا زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل عمومی را تکمیل کرد. اگر در اجرایی کردن طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی و ترافیکی شهری، اولویت‌بندی وجود ندارد خطای مدیریت شهری است.
برای آن‌که شهروندان به استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی مجاب شوند، باید ابتدا فاصله دسترسی همه شهروندان به وسایل حمل‌و‌نقل عمومی، استاندارد و یکسان باشد. تنها در این صورت می‌توان امیدوار بود که همچون سایر کلان‌شهرهای دنیا فرهنگ ترافیک برای شهروندان نهادینه شود. برای آن‌که بتوان به شهروندان رفتارهای ترافیکی و استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی را آموزش داد، باید ابتدا زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل عمومی را تکمیل کرد.

نحوه رانندگی، فرار از مقررات، زرنگی‌های نامعقول، پرخاشگری و تعرض، ویراژ دادن، سرعت‌های زیاد و غیرمجاز، بوق ممتد و گوشخراش، استفاده از تلفن همراه حین رانندگی و... از عناصر نامطلوب فرهنگی در حوزه ترافیک است. معضلات و حوادث ترافیکی پدیدآورنده فاجعه عظیمی برای جامعه هستند.

کاهش آمار تصادفات درون‌شهری در کنار بهبود زیرساخت‌های شهری مثل تعریض معابر، آسفالت باکیفیت و... به فرهنگسازی و آموزش شهروندان نیاز دارد. مرگ‌و‌میر، صدمات مالی و جانی و در سطوح پایین‌تر تأخیرهای طولانی‌مدت پشت چراغ‌های قرمز و ... پیامدهای منفی دیگری هستند که نیازمند ارائه راهکارهای موثر هستند.

حتی اگر تمام طرح‌های تعریف‌شده برای کاهش ترافیک و تسهیل در تردد خودروها در شهر اجرایی شود، تا زمانی ‌که فرهنگ ترافیکی در میان شهروندان نهادینه نشود، وضعیت موجود تغییر چندانی نمی‌کند.
نهادینه کردن فرهنگ ترافیکی در میان مردم باید از دوران کودکی و از دل مدارس آغاز شود، چون آموزش‌پذیری افراد در سنین پایین در مقایسه با دوران بزرگسالی بیشتر است.
همه دستگاه‌ها برای ترویج فرهنگ ترافیک در جامعه مسئول هستند. برای درونی‌سازی فرهنگ ترافیکی ادارات و دستگا‌ه‌های مختلف از جمله آموزش و پرورش، پلیس، شهرداری و... باید برنامه و طرح‌های مدونی تدوین و به فراخور امکان و توان خود، اجرایی کنند.

اجرای طرح‌های ترافیکی نباید به ایام خاصی محدود شود، بلکه باید در طول سال و به طور مستمر شاهد اجرای آنها باشیم تا نتایج دلخواه حاصل شود.
در بین عوامل موثر در رفع معضلات ترافیکی، ارتقای فرهنگ ترافیک و آموزش همگانی نقش موثری دارد. آموزش شهروندی در زمینه راهنمایی و رانندگی مورد توجه قرار گرفته و خدمات خوبی در مرکز کنترل ترافیک شهر انجام شده که رو به افزایش است.

رسانه‌ها به‌ویژه صدا‌و‌سیما در ترویج فرهنگ ترافیکی تاثیر بسزایی دارد. صدا‌و‌سیما و نشریات می‌توانند با ساخت برنامه‌های پرمحتوا برای گروه‌های سنی مختلف اهمیت رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، احترام به حقوق رانندگان و افراد پیاده و لزوم رعایت اصول ترافیکی را در میان مردم جا بیندازند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید