• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 18 دی 1396
کد مطلب : 3512
+
-

بازگشت به جایگاه واقعی تبریز

یادداشت
بازگشت به جایگاه واقعی تبریز

سونیا اندیش| نایب‌رئیس شورای شهر تبریز:

در سال جاری میلادی، تبریز پایتخت گردشگری جهان اسلام است. انتخاب این شهر مبتنی بر شاخص‌هایی بوده که داشتن فضاهای فرهنگی و تاریخی و همچنین پیشینه غنی و فضاهای متعدد برای گردشگری‌، ازجمله آنهاست. برای اینکه تبریز به چنین جایگاهی دست یابد و به‌عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام معرفی شود، بازدید‌های متعددی از سوی نمایندگان سازمان همکاری کشورهای اسلامی از تبریز صورت گرفت تا این شهر برای رویداد تبریز2018 انتخاب شود. در این ارتباط وظیفه اصلی ما به‌عنوان مردم تبریز این است که پیشینه فرهنگ و تمدن و تاریخ تبریز را به جهان معرفی کنیم. هویت اسلامی و تاریخی تبریز از قدیم مورد توجه نویسندگان، شعرا و اندیشمندان بوده‌است.

این شهر میزبان اولین‌های بسیاری‌است و اگر این شهر را دروازه تمدن ایران جدید بدانیم، اغراق نکرده‌ایم. تبریز در طول سال‌ها پایتختی و بعد از آن، توانسته میزبان اتفاقات گسترده‌ای باشد و بسیاری از مناطق کشور را تحت‌تأثیر فرهنگ خود قرار دهد. آداب و رسوم و غذا و فرهنگ و ادب و تمدن این شهر، دوره‌های بالنده‌ای را پشت سر گذاشته است. کمیته ملی تبریز2018 مقرر کرده ‌است که رویداد تبریز2018 در روز 3فروردین‌ماه با حضور رئیس‌جمهور محترم کشورمان و روسای‌جمهور چند کشوری که جشن نوروز در آنها برپا می‌شود، به‌ صورت رسمی آغاز به کار کند. امیدواریم با چنین رویدادی، مسیر تازه‌ای برای تبادل اطلاعات و فرهنگ باز‌شود و تبریز به جایگاه واقعی خود در شمال‌غرب کشور نزدیک شود. این شهر با پیشینه طولانی‌اش این ظرفیت را دارد که شاهراه بزرگی برای فعالیت‌های نوین و فناوری‌های جدید باشد و با توجه به داشتن زیرساخت‌های صنعتی، گامی نو در عرصه ملی بردارد.

تبریز، شهر اولین‌هاست و تلاش می‌کنیم که این نخستین‌بودن تبریز را بیش از هر چیز در کشور مطرح کنیم. نخستین بلدیه، نخستین آتش‌نشانی و بسیاری از اولین‌ها در تبریز پا گرفته ‌است. اکنون نیز با توجه به شرایط فعلی، سعی می‌کنیم تبریز را به جایگاه اولین‌ها برگردانیم؛ زیرا تردیدی نیست که هم‌اکنون فاصله‌ای ایجاد شده ‌است. سعی می‌کنیم در مسیری قرار بگیریم که بتوانیم این شهر کهن را به روزهای شکوهمندش برگردانیم. البته اینکه چقدر موفق خواهیم بود، قطعا باید در عمل مشخص می‌شود. قصد داریم که با استفاده از فرصت پیش‌آمده، فضای همکاری و دوستی با همه شهرهای کشورمان را تقویت و به‌عنوان نماینده‌ای شایسته، فرهنگ غنی کشور عزیزمان ایران را به جهان معرفی کنیم تا بتوانیم این رویداد را بهانه قرار دهیم و گردشگران بیشتری را جذب کنیم. هر چه هست، این رویداد، یک آغاز است؛ آغازی برای تقویت صنعت گردشگری تبریز و شهرهای ایران.

در این مسیر به همکاری و حمایت بیشتر دولت نیازمندیم. واقعیت این است که رویداد تبریز2018 یک رویداد محلی نیست بلکه رویدادی ملی‌است و لازمه موفقیت در آن، حمایت جدی دولت است؛ از همین رو تاکنون نیز همکاری‌های مؤثر و خوبی با نهادهای مختلف دولتی داشته‌ایم و امیدواریم در روزهایی که به آغاز رسمی این اتفاق نزدیک می‌شویم، همکاری‌ها و حمایت‌های جدی‌تری از این رویداد صورت گیرد.

شهرداری تبریز نیز به ‌عنوان وظیفه ذاتی خود، برای برگزاری این رویداد، آمادگی کامل دارد. بعد از انتخابات 29اردیبهشت‌ماه و استقرار شورای پنجم، تلاش برای بهبود وضعیت شهر تبریز آغاز شد تا بتواند میزبان خوبی برای رویداد تبریز2018 باشد.

در دوره چهارم، شورای شهر تبریز متشکل از 21عضو بود اما در دوره پنجم، تعداد اعضای شورای شهر به 13نفرکاهش یافت. بعد از انتخاب اعضای شورای شهر، تلاش برای انتخاب شهردار تبریز، آغاز و بعد از تلاش‌های بسیار و رسیدن به نقطه مشترک از سوی اعضای شورای شهر، شهردار تبریز انتخاب شد. اعضای شورای شهر در انتخاب شهردار بر این اصل تکیه داشتند که رأی هر کدام از اعضا، حق‌الناس است و بنابراین بهترین گزینه را برای شهرداری برگزیدند. امیدواریم در ادامه نیز بتوانیم در جهت حفظ حقوق شهروندی، تلاش گسترده‌تری را در پیش‌ گیریم و امیدواریم مدیریت شهری بتواند با رعایت حق‌الناس، تبریز را برای رویداد2018 بیش از پیش آماده کند.

از روزی که شهردار تبریز، امور محوله را به دست گرفت، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام شهری را در دستور کار قرار داد و به صورت جدی تلاش گسترده‌ای را آغاز کرد. اما این واقعیت وجود دارد که مشکلات پروژه‌های نیمه‌تمام، از جنس مشکلات اجرایی نیست بلکه مالی‌است. با توجه به اینکه تبریز مانند همه شهرهای کشور، از منابع ناپایدار شهری بهره‌می‌برد و با توجه به کاهش ساخت‌وسازهای شهری در طول سال‌های گذشته، درآمدهای شهرداری کاهش چشمگیری داشته و‌ از این‌رو بسیاری از پروژه‌های شهری تبریز نیمه‌تمام مانده‌است. در تلاش هستیم که با تدابیر جدید و ضمن همکاری تنگاتنگ با مدیریت شهری تبریز، بر این مشکل فائق آییم و تبریز را به‌ صورت جدی برای میزبانی رویداد تبریز2018 آماده کنیم. تردیدی نیست که باید جایگاه تبریز بعد از رویداد تبریز2018 فراتر برود و به شکل واقعی خود نزدیک‌تر شود. عزم مسئولان شهری و همه مسئولان کشور بر این است که چنین شود و در این راه چشم‌انتظار مشارکت گسترده مردم برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر رویداد تبریز2018 نیز هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید