• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 30 مهر 1397
کد مطلب : 35048
+
-

سخت بود، گران هم شد

سقف کمک‌هزینه بهزیستی قزوین برای خرید لوازم توانبخشی معلولان یک میلیون و 500 هزار تومان است

جامعه
سخت بود، گران هم شد

مهری غیاثوند| قزوین - خبرنگار:

تامین تجهیزات و لوازم کمک توانبخشی و بهداشتی این روزها بحرانی شده که اگر مسئولان بهزیستی و خیرین چاره ای برای آن نیندیشند باید شاهد افزایش پذیرش‌ها در واحدهای دولتی نگهداری از معلولان و سالمندان باشیم.بحران در حال حاضر بر سر مراکز نگهداری از معلولان و سالمندان سایه انداخته و به نظر اندک کاهش قیمت‌ها کمکی به حل بحران دراین بخش نکرده است. در حال حاضر به نقل از آمار اداره کل بهزیستی استان بیش از 10 هزار و 800سالمند و بیش از 45هزار معلول در استان زندگی می‌کنند.کمبود از یک سو و از سوی دیگر گرانی برخی اقلام چنان خانواده‌ها و مراکز نگهداری از سالمندان را به چالش کشیده است که این روزها در تامین اولین و ضروری ترین اقلام هم دچار مشکل
 هستند.


نرخ‌ها بالاتر از توان خانواده‌هاست

«زهرا محمدپور» که برای خرید لوازم توانبخشی برای فرزند معلولش به خیابان فردوسی مراجعه کرده به خبرنگار ما می‌گوید:یکی از مشکلات موجود در زمینه تأمین اقلام بهداشتی مراکز تأمین‌کننده لوازم بهداشتی و توانبخشی هستند؛ این مراکز خواهان فروش کالاهایشان نیستند و از تحویل اجناس خریداری شده قبل از شرایط اقتصادی جدید به هر دلیلی خودداری می‌کنند.

وی می‌افزاید: حالا که دلار چند هزار تومانی پایین آمده تاثیری چشمگیری بر قیمت‌ها نداشته و همچنان قیمت‌ها نسبت به قبل برای خانواده‌ها سنگین است و این در حالی است که با توجه به این که این کالاها جزو نیازهای اولیه معلولان به شمار می‌رود، باید هر چه‌ سریع‌تر نیازهایشان بر طرف شود.

«گل بهار شمسینی» که برای همسرسالمندش به دنبال تشک برقی است ،می گوید: قیمت‌ها چند برابر شده و برای من که مستمری بگیرم توان تامین برخی از این هزینه‌ها کار مشکلی است چرا که جز هزینه‌های دارو و درمان که به دلیل کهولت سن برای خودم و همسرم ایجاد شده هزینه‌های زمینگیر شدن او به دلیل سکته نیز اضافه شده و برای خرید یک ایزی لایف پرداخت 140هزار تومان که مورد نیاز سه روز یک سالمند معلول است؛ برای کسی که تنها یک میلیون تومان دریافتی دارد به هیچ عنوان مقدور نیست.
شمسینی با گلایه از سازمان بهزیستی برای تامین برخی از اقلام می‌گوید: وقتی مراجعه می‌کنیم می‌گویند جزو خدمات ما نیست ولی چرا پزشک این اقلام را ضروری می‌داند با این حساب مجبوریم سالمندمان را به مراکز دولتی نگهداری از سالمندان بسپاریم.


بهزیستی برای لوازم توانبخشی کمک‌هزینه نمی‌دهد

مسئول لوازم کمک توانبخشی بهزیستی استان نیز با بیان اینکه برای برخی از لوازم توانبخشی که خود سازمان آن‌ها را خریداری و بین معلولان توزیع می‌کند، اظهار می‌کند: برای لوازم موجود در سازمان مانند عصا، واکر و... کمک هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنیم چون خودمان آنها را خریداری و انبار کرده‌ایم.

خانم فرازمند سقف کمک‌هزینه‌ بهزیستی قزوین برای لوازم توانبخشی معلولان را یک‌میلیون و پانصدهزار تومان عنوان می‌کند و می‌گوید: معلولان باید لوازم مورد نیاز خود را خریداری کرده و فاکتور آن را ارائه کنند تا در کمیسیون مطرح شده و بخشی از آن هزینه را به افراد بپردازیم.


1270  سالمند تحت پوشش 

به گفته معاون توانبخشی بهزیستی استان در حال حاضر از جمعیت 10هزار و 800نفری سالمند استان بیش از هزار و 270 سالمند ماهانه 160هزار تومان از این سازمان مستمری دریافت می‌کنند به عبارت ساده تر هزینه‌ای نزدیک به خرید یه بسته ایزی‌لایف است. 
 «راحله جاتن» اشاره ای به افزایش تعداد مستمری بگیران سازمان متبوعش کرد که از 5هزار نفر به 16هزار نفر رسیده است.هر چند به زعم او قزوین با پرداخت ماهانه 2 میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان مستمری دراین حوزه وضعیت مطلوبی دارد ولی آمارها حاکی از وجود 2 هزار نفر پشت نوبت دریافت مستمری دراستان است که برای تامین هزینه‌ها چشم به راه کمک‌های ناچیز دولتی هستند و معلولین و سالمندانی که در خانه‌های خود اگر مورد توجه دولتی و خیرین نباشند به یقین به این جمعیت اضافه خواهند شد.


کاهش قیمت‌ها چشمگیر نیست

«شهیدی » یکی از فروشندگان تجهیزات پزشکی می‌گوید: نرخ‌های جدید با وجود تثبت نرخ ارز در چند روز اخیر باز هم مرتب در حال تغییر است و البته کاهش قیمت‌ها خیلی در این بخش چشمگیر نبوده و بین ده تا 20درصد بیشتر کاهش نداشته ایم.وی می‌افزاید: هنوز قیمت برخی از اقلام که تا 100درصد یا بیشتر رشد داشته‌اند برای خانواده‌ها بسیار سخت شده و از طرفی مراکز نگهداری از سالمندان و معلولان که خریداران عمده ما بودند نیز مراجعات کمتری به دلیل افزایش قیمت‌ها دارند.

مراکز نگهداری از سالمندان و معلولان یکی از بخش‌هایی است که دراین سال‌ها از نگاه جامعه خیری دور نبوده و کمک‌های خیری همیشه حامی هزینه‌های سنگین این بخش بوده است؛ ولی به نظر می‌رسد کاهش این کمک‌ها به دلیل شرایط اقتصادی کار را برای واحدهای نگهداری از سالمندان و معلولان سخت تر کرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید