• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
دو شنبه 30 مهر 1397
کد مطلب : 35045
+
-

قانون‌ نانوشته رانندگان، معضل کهنه شهروندان

همشهری مشکل کمبود تاکسی و قانون‌شکنی برخی رانندگان در مسیر‌های پر تردد شهر را بررسی کرده است

شهری
قانون‌ نانوشته رانندگان، معضل کهنه شهروندان

خدیجه ستارزاده| البرز-خبرنگار:

تعداد تاکسی‌هایی که در ایام عادی سال در خیابان‌ها یافت می‌شوند نه‌تنها کم نیستند، بلکه نسبت به تعداد مسافران تاکسی‌سوار شهر زیاد هم هستند، اما وجودشان در ساعات پایانی روز و همچنین روزهای بارانی کیمیا می‌شود و آنهایی هم که در شهر تردد دارند فقط به «دربست» اکتفا می‌کنند.
در ساعات منتهی به شب که مردم با خستگی از کار و مشغله روزانه به خانه بر‌می‌گردند یا در روزهایی که بارش باران و برف شرایط رفت‌و‌آمد را سخت می‌کند، برخی راننده‌های تاکسی هم قانون نانوشته خود را اجرا می‌کنند و با دریافت کرایه‌های بالاتر یا کم کردن ساعت کار خود، شهروندان را با مشکل مواجه می‌کنند.


کمبود تاکسی در شهرک وحدت

یکی از ساکنان شهرک وحدت در کرج می‌گوید: مدت‌هاست هنگام غروب که از محل کار به خانه برمی‌گردم با مشکل مواجه هستم.
«زهرا حسین‌زاده» می‌افزاید: تعداد تاکسی‌های ثابت و گردشی در این خط از صبح تا عصر زیاد است اما از عصر به بعد به سختی می‌توان تاکسی پیدا کرد و آنهایی هم که در مسیر هستند فقط مسافر دربست سوار می‌کنند.

حسین‌زاده می‌گوید: چندی پیش وقتی علت را از یکی از رانندگان تاکسی جویا شدم، پاسخ داد که از ساعات عصر به بعد تاکسی‌ها برای سوار کردن مسافر به سمت مترو می‌روند.

این بانوی کرجی می‌گوید: با توجه به این‌که از این فصل به بعد هوا زودتر تاریک می‌شود و رفت‌وآمد برای مسافران به‌ویژه بانوان سخت‌تر می‌شود، امیدوارم مسئولان برای حل این معضل چاره‌ای بیندیشند تا بانوان در امنیت و آرامش سفر کنند.


افزایش کرایه جوابگوی هزینه‌‌‌ها نیست

راننده تاکسی یکی از خطوط کرج می‌گوید: همه کالاها و خدمات گران و شرایط برای همه سخت شده است و افزایش10 درصدی کرایه تاکسی جوابگوی زندگی ما نیست.

«حسین قادری» می‌افزاید: از صبح تا شب در شهر می‌چرخیم و گاهی با یک مسافر از ابتدا تا انتهای خط می‌رانیم و پایان شب باید با درآمدی به خانه برگردیم که کفاف خرج ماشین را هم نمی‌دهد.
قادری می‌گوید: گاهی مجبور می‌شویم در ساعات شب مسافر دربست سوار کنیم تا درآمدی داشته باشیم و بتوانیم مایحتاج خانه را تهیه کنیم.
وی بیان می‌کند: ما به کسی اجبار نمی‌کنیم. هر مسافری که مایل باشد دربست می‌گیرد و او را به مقصدش می‌رسانیم.


سرویس‌دهی نامناسب برخی تاکسی‌ها

یکی دیگر از شهروندان کرج از مشکل مشابه در منطقه باغستان و باغستان غربی کرج گلایه می‌کند و می‌گوید: از ابتدای صبح زیر پل میانجاده که ایستگاه تاکسی‌های باغستان است خودروها به صف می‌ایستند اما بعد از تاریک شدن هوا به ندرت تاکسی در این ایستگاه دیده می‌شود.
«محمد ناصری» می‌افزاید: در انتهای این خط برای رفتن به باغستان غربی همین مشکل وجود دارد و غروب به بعد مسافرها خود قوانین جدید وضع می‌کنند. آنهایی هم که در خط هستند مسافر دربست سوار می‌کنند.

ناصری می‌گوید: هفته گذشته که کمی بارندگی بود وضعیت نابسامان‌تر بود و مسافران برای سوار شدن تاکسی با مشکل مواجه بودند. راننده‌ها هم از فرصت استفاده و کرایه بیشتری از مسافران دریافت می‌کردند.
این شهروند کرجی می‌گوید: انصاف نیست که در شرایط سخت یا ساعات شب راننده‌های تاکسی قانون را زیرپا بگذارند و مردم را در نظر نگیرند. در چنین شرایطی مردم مجبور می‌شوند با هزینه بالاتر یا با خودروهای شخصی تردد کنند که امنیتشان تضمین‌شده نیست.


نظارت گشت‌های محسوس و نامحسوس

مسئول ارتباطات و امور بین‌الملل سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر کرج با بیان این‌که 16 گشت محسوس و نامحسوس در محدوده ترافیکی تاکسی‌ها و اتوبوس‌های کرج، تردد دارند، می‌گوید: این واحدهای گشتی به طور مستمر بر فعالیت ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی نظارت دارند.

«محمد افشار» می‌افزاید: نمی‌توانیم بگوییم راننده‌ها در حوزه ما تخلف نمی‌کنند، زیرا با وجود نظارت‌های مستمر، گاهی برخی اقدامات و قانون‌شکنی‌ها از جانب برخی رانندگان انجام می‌شود اما سعی ما بر این است با نظارت‌های محسوس و نامحسوس از آنها جلوگیری کنیم تا مسافران با امنیت و آرامش خاطر سفر  کنند.

افشار در مورد شکایت مناطق باغستان و شهرک وحدت می‌گوید: طبق هماهنگی با بازرسی سازمان، مقرر شد در این خطوط گشت‌های محسوس و نامحسوس نظارت بیشتری داشته باشند و در صورت مشاهده چنین مواردی حتما رسیدگی کنند.

مسئول ارتباطات سازمان حمل‌و‌نقل شهرداری کرج با اشاره به اضافه دریافتی برخی رانندگان به بهانه ازدیاد تاکسی که با مشکل مالی مواجه شده‌اند، می‌گوید: موارد در حال بررسی است و به مشکلات این رانندگان رسیدگی خواهد شد.


با کمبود تاکسی مواجه نیستیم

افشار با تاکید بر این‌که نه‌تنها در خط مترو بلکه در هیچ کدام از خطوط کرج با کمبود تاکسی مواجه نیستیم و تعداد تاکسی‌های شهر بیش از حد نیاز هم هست، می‌گوید: نبود سرویس‌دهی مناسب تاکسی‌ها بعد از غروب آفتاب از نظر امنیتی برای شهروندان مشکل ایجاد می‌کند. در این باره از مردم درخواست می‌کنیم موارد را به مسئولان خط تاکسی اطلاع دهند و در صورت برخورد با مورد خاص، شماره پلاک را از طریق شماره تلفن 32802905 به اداره بازرسی سازمان اطلاع دهند.

وی اظهار می‌کند: گشت‌ها در صورت برخورد با تخلف موارد را گزارش می‌کنند و با خاطیان برخورد قانونی و حتی در صورت نیاز، پروانه و مجوز تاکسی ابطال می‌شود.


قانون‌شکنی‌ها را به بازرسی گزارش کنید

مسئول ارتباطات و امور بین‌الملل سازمان حمل ونقل بار و مسافر کرج با بیان این‌که گشت‌های سازمان با خودروهای شخصی که اقدام به مسافرکشی می‌کنند برخورد می‌کند، می‌افزاید: این خودرو‌ها ابتدا جریمه و سپس با همکاری پلیس راهور به پارکینگ هدایت می‌شوند.

«محمد افشار» بیان می‌کند: گشت‌های سازمان از ابتدای صبح تا 10 شب و بعد از آن برخط شبانه از ساعت 9:30 تا 12 نظارت دارند. شهروندان نیز در صورت مشاهده هرگونه تخلف می‌توانند آن را به بازرسی سازمان اعلام کنند و اطمینان داشته باشند به آن رسیدگی خواهد شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید