• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 30 مهر 1397
کد مطلب : 35008
+
-

جهش اینترنت موبایل؛ بحران اینترنت‌ثابت

تحلیل جدیدترین گزارش کاربران اینترنت کشور هر چند جهش دسترسی به اینترنت پهن‌باند را نشان می‌دهد اما بار دیگر نگرانی‌ها درباره وضعیت اینترنت ثابت را افزایش داده است

جهش اینترنت موبایل؛ بحران اینترنت‌ثابت

آخرین گزارش وضعیت کاربران اینترنت ایران حکایت‌های ناگفته‌ای دارد. بر اساس اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از سال۹۲ تاکنون دسترسی به اینترنت پرسرعت یا اصطلاحا پهن‌باند، جهشی ۸۰درصدی داشته است. این مسئله مایه خوشحالی فعالان حوزه فناوری است اما سوی دیگر این آمار در جا زدن تقریبی اینترنت ثابت در کشور است. بر اساس این آمار مشترکان اینترنت باندپهن به ۷۲میلیون و ۹۴۱هزار و ۸۷۷ نفر رسیده است که از این تعداد به طور دقیق، ۱۲میلیون و ۸۸۸ هزار و ۵۰ نفر مشترک اینترنت ثابت (ADSL) و ۶۰میلیون و ۵۳هزار و ۸۲۷نفر کاربر اینترنت پرسرعت موبایل هستند. گسترش اینترنت پرسرعت موبایل باعث شده تا ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند در کشور به  86/88 درصد برسد. 

بحران اینترنت ثابت
به گزارش همشهری، آمارهای رسمی نشان می‌دهد که وضعیت اینترنت ثابت در ایران بر خلاف دیگر کشورهای جهان بغرنج است. در کشورهای دیگر جهان هر چند تلاش بر نفوذ اینترنت موبایل وجود دارد اما اینترنت اصلی مصرفی کاربران اینترنت پرسرعت ثابت است که امکان دسترسی به سرویس‌های مهمی از جمله پخش آنلاین را فراهم می‌کند. طی ۵سال گذشته ضریب نفوذ اینترنت موبایل یا سیار بیشتر از ۷۱درصد رشد داشته است. در مقابل ضریب نفوذ اینترنت ثابت از سال۹۲ تاکنون تنها ۸درصد رشد داشته است. 

بخش مهمی از این مسئله به خاطر تغییر نکردن فناوری و گسترش پیدا نکردن نسل جدید اینترنت ثابت در کشور بوده است. عدم امکان کاربران از فناوری های جدید از جمله VDSL و فیبر نوری باعث شده تا عملا  روی کابل مسی امکان فراهم کردن سرعت بالا فراهم نباشد و بسیاری از کاربران به سوی اینترنت موبایل سوق پیدا کنند. کاربران از سوی دیگر با قیمت‌‌های پایین‌تر اپراتورهای موبایل در مقابل قیمت بالای اپراتورهای ثابت مواجه بوده‌اند. نتیجه آن شده که ۸۲درصد کاربران اینترنت پهن‌باند کشور را کاربران اینترنت موبایل تشکیل می‌دهند و تنها ۱۲ درصد کاربران از اینترنت پرسرعت ثابت استفاده می‌کنند.  

در کشوری مانند سنگاپور میانگین سرعت اینترنت ثابت ۱۸۴ مگابیت بر ثانیه است. در حالی که در همین کشور میانگین سرعت اینترنت موبایل به ۵۸ مگابیت بر ثانیه نمی‌رسد. در مقابل جایگاه 67میانگین سرعت اینترنت موبایل، ایران در سرعت اینترنت ثابت جایگاهی بهتر از 108 در جهان ندارد. محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات در گفت و گو با همشهری در این رابطه می‌گوید: کابل مسی واقعا در ماجرای سرعت اینترنت یک دست‌انداز و چالش بزرگ است اما  اگر سرمایه موجود باشد خیلی زود می‌توان در این رابطه و استفاده از فناوری‌های جدید به نتیجه رسید. او این ماجرا را یکی از مشکلات مهم دوران وزارت خود می‌داند و می‌گوید: اگر احساس کنم این مرحله پیش نمی‌رود و مشکل تأمین سرمایه حل نمی‌شود باید موضوع را به دولت ارجاع دهیم و بخواهیم دولت کمک کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید