• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 30 مهر 1397
کد مطلب : 34996
+
-

سراب آبان

سریال شکست‌پذیری‌های ترامپ درباره ایران نشان می‌دهد چرا روحانی و ظریف معتقدند آبان قرار نیست اتفاقی بیفتد

سیاست خارجی
سراب آبان

«آبان‌ماه اتفاقی نمی‌افتد»؛ این ماحصل جمله‌ای بود که حسن روحانی، رئیس‌جمهور اخیرا چه در آمریکا و چه در ایران درخصوص آن سخن گفته است. وعده رئیس‌جمهور در شرایطی است که قبل از شروع‌ ماه آبان و حتی قبل از سررسید تحریم‌های اصلی آمریکا درخصوص نفت و تحریم‌های مالی و بانکی(13آبان ماه) قیمت دلار با وجود انتظار عمومی، کاهش پیدا کرده و اثرات تحریم آمریکا از قبل کمتر هم شده است. شکست‌پذیری ترامپ در ماجرای قصد او برای ضربه به ایران، گفتمانی است که در اروپا هم طرفداران سرسختی دارد. وزیر خارجه پیشین انگلیس معتقد است که آمریکا با خروج از برجام و از‌سرگیری تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، دچار اشتباه محاسباتی و انزوا شده است.

جک استراو در گفت‌وگو با ایرنا، پیش‌بینی کرده است که حمایت اروپا از ایران ادامه‌دار خواهد بود و تأثیر تحریم‌ها در قیاس با آنچه مدنظر واشنگتن بود، کمتر خواهد شد. استراو همچنین پنجشنبه گذشته در حاشیه همایش اقتصادی درباره تحولات تجاری انگلیس و ایران گفته بود: تحریم‌های فعلی آمریکا نه سخت‌ترین تحریم‌ها، بلکه جدی‌ترین اشتباه سیاست خارجی آمریکا به شمار می‌رود. سریال شکست‌های ترامپ از همان ابتدای تصمیم او برای خروج از توافق هسته‌ای یعنی 18اردیبهشت‌ماه آغاز شد. به گزارش ایندیپندنت، انگلیس، فرانسه و آلمان تنها یک روز پس از اعلام دونالد ترامپ  مبنی بر خروج از برجام، در بیانیه‌ای مشترک بر حمایت خود از توافق هسته‌ای ایران تأکید کرده بودند.

رسوایی در آمریکا
 نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اوایل مهر‌ماه هم محلی شد برای انزوای آمریکا و زمانی شد برای رونمایی از خبر پیش‌بینی سازوکار مالی اروپا برای دور زدن تحریم‌های آمریکا توسط اروپا. این درحالی بود که دونالد ترامپ در آستانه اجرای دور دوم تحریم‌هایش، خریداران نفت ایران و همچنین شرکت‌هایی را که با ایران تعامل دارند تهدید به جریمه‌های سنگین کرده بود.
تیم وزارت خارجه هم که در آمریکا بود با صراحت اعلام کرد از آبان‌ماه  نباید ترسید. سید عباس عراقچی گفت 13 آبان ماه اتفاق عجیبی نمی‌افتد.

«نیویورک» باز هم شاهد شکست سیاست‌های آمریکا بود. در همان روز‌هایی که سران کشورهای دنیا در نیویورک بودند، ترامپ به کمک نیکی هیلی، نماینده‌اش در شورای امنیت در اقدامی بی‌سابقه با حضور در شورای امنیت تلاشی داشت برای به انزوا کشاندن ایران در معتبرترین جایگاه حقوقی بین‌الملل. نقشه ترامپ این‌بار هم به سنگ خورد و جلسه شورای امنیت به جلسه حمایت جهان از برجام تبدیل شد. درست است که کنار رفتن نیکی هیلی از شورای امنیت را بیشتر تحلیلگران به مسائل داخلی آمریکا و حتی مسائل انتخاباتی آنها گره زدند اما شاید بیراه نباشد، شکست استراتژی ترامپ در شورای امنیت را هم بخشی از پازلی دانست که هیلی را وادار به کناره‌گیری کرد.
زنجیره شکست آمریکایی‌ها به همین جا ختم نشد و 11مهرماه پیروزی حقوقی ایران بر آمریکا در دیوان لاهه را نباید فراموش کرد. آمریکا در این روز با رأی قاطع همه قضات دیوان لاهه ازجمله قاضی آمریکایی این دیوان موظف شد که بخشی از تحریم‌هایش علیه ایران درخصوص دارو، کشاورزی و مواد غذایی و لوازم یدکی هواپیما را متوقف کند.

دستور موقت دیوان لاهه یک روز پس از آن در شورای امنیت سازمان ملل متحد هم ثبت شد تا درصورت نقض آن درخصوص آن تصمیم‌گیری شود. سند ثبت پیروزی ایران 2روز گذشته در رسانه‌های ایران منتشر شد. آخرین حلقه از مجموعه شکست‌های آمریکایی‌ها را باید در آخرین نشست گروه FATF جست‌وجو کرد؛ نشستی که با تلاش‌های آمریکایی‌ها و لابی صهیونیست‌ها و متحد منطقه‌ای‌شان عربستان، تلاش شد ایران به لیست سیاه برگردد و اما ایران بار دیگر در تعلیق از لیست سیاه ماند. با این حال آمریکایی‌ها بیکار ننشسته‌اند و آخرین تلاش‌های این روز‌هایشان را باید در سرزمین‌های اشغالی پیگیری کرد.  استیو منوشین، وزیر خزانه‌داری آمریکا بعد از دیدار با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی اعلام کرده که با او درباره «اجرای تحریم‌های ایران» رایزنی کرده است. او این مطلب را در توییت شخصی‌اش نوشته است.
پیش‌تر برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی از رایزنی‌های فشرده دولت ترامپ با کابینه نتانیاهو و تشکیل تیم مشترک بین دو طرف برای اجرای تحریم‌های ایران خبر داده بودند.
روزنامه هاآرتص گزارش داده بود: «آمریکا یک تیم مشترک با اسرائیل برای اجرای تحریم‌های اقتصادی علیه تهران تشکیل داده است».

با ج گیری ترامپ
در ایران هم معاون اول رئیس‌جمهور،‌تحریم‌های بیشتر آمریکایی‌ها علیه ایران را تعبیر به باج‌گیری کرده   و گفته است: اصرار داریم که اتفاق مهمی دیگر بعد از این نمی‌افتد. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری روز گذشته با تأکید بر اینکه تحریم‌های آمریکا علیه ایران زورگویی و باج‌گیری از ملت ایران است، گفت: اینکه دولت با اطمینان اعلام می‌کند که واردات کالاهای اساسی و داروهای مورد نیاز مردم در حال انجام است و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد، نه به‌دلیل اقدامات بشردوستانه ایالات متحده آمریکا، بلکه به‌دلیل راهکارهایی است که خود برای مواجهه با این شرایط اتخاذ کرده است.

به هر حال رایزنی‌های آمریکایی‌ها برای تحریم نفت ایران توسط کشورهای منطقه با کمک صهیونیست‌ها هم بی‌ربط به بخش دیگری از سلسله ناکامی‌های آنها نیست چراکه با وجود پیش‌بینی‌های آنها این روز‌ها قیمت نفت حال خوبی ندارد و برخی از کارشناسان از نفت 100دلاری برای هر بشکه در آینده نزدیک سخن می‌گویند؛ قیمتی که حتی درصورت کاهش فروش نفت ایران در آمد ایران بیشتر از گذشته خواهد شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید