• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 30 مهر 1397
کد مطلب : 34989
+
-

بانک سرمایه به زیان نشست

3سال بعد از کشف فساد مالی که سهامدار عمده بانک سرمایه ثبت شد، زیان بانک سرمایه روزبه‌روز در حال افزایش است و طبق آخرین آمار ارائه شده به بورس به 11هزار و 500میلیارد تومان رسیده است.
به گزارش همشهری، فساد سازمان‌یافته در صندوق ذخیره فرهنگیان، به‌عنوان سهامدار عمده بانک سرمایه که 3سال پیش کشف شد، سپرده‌گذاران و سهامداران این بانک را به زانو درآورده و براساس این پرونده مشخص شد 8هزار و 800میلیارد تومان وام‌های معوقه و مجهول‌الوصول در این بانک وجود داشته که در قالب چند شرکت به افراد خاص واگذار شده است.
اکنون بعد از 3سال در تازه‌ترین رویداد و براساس گزارش‌های مالی این شرکت جمع کل زیان‌های بانک سرمایه به 60درصد کل سپرده‌ها رسید؛ این در حالی است که مقدار زیان‌های بانک سرمایه همچنان در حال افزایش است و به‌نظر می‌رسد علت اصلی آن مشخص‌نشدن نحوه و چگونگی بازگشت پول‌های خارج‌شده از بانک سرمایه است.

آنچه گذشت
صندوق ذخیره فرهنگیان در سال74 تشکیل شد. مهم‌ترین هدف از تاسیس این صندوق حمایت و کمک به تأمین مالی فرهنگیان بود. منابع مالی این مؤسسه از طریق واریز 5درصد از حقوق و مزایای مستمر فرهنگیان و کمک دولت تأمین می‌شد. این صندوق که مالک نیمی از سهام بانک سرمایه است به‌دلیل سوءاستفاده از منابع مالی بانک سرمایه منجر به بروز یک بحران مالی شدید در این بانک شد و اکنون با گذشت 3سال هنوز مشخص نیست منابع خارج‌شده از این بانک چگونه باز خواهد گشت؟ برخی گمانه‌زنی‌ها از بروز یک اختلاف سیاسی بر سر بازگشت این منابع به‌حساب‌های بانک حکایت دارد. بخش زیادی از وام‌های پرداخت‌شده توسط بانک سرمایه با مجوز مدیرعامل و هیأت‌مدیره وقت صندوق ذخیره پرداخت شده و آنها اجازه می دادند سپرده‌های صندوق ذخیره که در بانک سرمایه است در اختیار برخی شرکت‌ها قرار گیرد.  
بخشی از این شرکت‌ها زنجیره‌ای بودند و پس از بررسی هویت‌ها مشخص شد مالک آنها یک نفر است و برای این شرکت‌ها وام دریافت می‌کرد.
در شهریور۱۳۹۵، یکی از اعضای فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس، از فساد در این صندوق خبر داد. در ۱۸مهرماه ۱۳۹۵ مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان توسط قوه قضاییه دستگیر و پس از تفهیم اتهام، با قرار بازداشت موقت روانه زندان شد.
8800میلیارد تومان وام از منابع بانک سرمایه به 22نفر تعلق گرفته که 10نفر آنها اصلی هستند. این افراد چندین شرکت تشکیل دادند که این شرکت‌ها توسط منسوبان مدیریت می‌شده و با کمترین و ضعیف‌ترین تضامین و فاکتورها به شکل چک و سفته وام دریافت کردند که ضامن نیز خود بودند.
با این روش 8800میلیارد تومان وام از بانک سرمایه دریافت شده که مشخص نیست نحوه بازگشت این مبلغ چگونه است. این موضوع منجر شده مطالبات معوق بانک سرمایه به بیش از 8000میلیارد تومان برسد اما نکته اصلی مجهول‌الوصول بودن وام‌های 8.8هزار میلیارد تومانی بانک سرمایه است.

تازه‌ترین اطلاعات آماری

تازه‌ترین اطلاعات آماری از وضع مالی بانک سرمایه نشان می‌دهد جمع کل زیان انباشته بانک سرمایه به 11هزار و 524میلیارد تومان رسیده درحالی‌که جمع کل سپرده‌های این بانک 18هزار و 900میلیارد تومان است. این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد مقدار زیان هر سهم این شرکت در سال قبل 12درصد و در 3‌ماه امسال نسبت به پارسال 68درصد افزایش یافته که نشان می‌دهد مشکلات مالی بانک سرمایه تحت‌تأثیر فساد مالی 3سال گذشته روزبه‌روز در حال افزایش است و در عین حال ضربه بسیار مهلکی به برند بانک سرمایه وارد شده است.  به‌طور ساختاری سود اصلی بانک‌ها از محل جذب منابع مالی خرد است و بانک‌ها زمانی قادر به افزایش سود بیشتر هستند که بتوانند منابع مالی بیشتری جذب کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید