• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 17 دی 1396
کد مطلب : 3496
+
-

تعداد نانو ذرات هوای تهران 100برابر شرایط پاک

اندازه‌گیری‌های انجام شده در روزهای اخیر نشان می‌دهد تعداد نانوذرات معلق در هوای شهر تهران به بیش از 1.5میلیون ذره در سانتی‌مترمکعب رسیده است.

به گزارش همشهری،  احمد طاهری، مدیر شبکه سنجش کیفیت هوای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این‌باره گفت: نانوذرات، بخشی از ذرات کوچک‌تر از 2.5میکرون (PM2.5) ، بسیار کوچک و با ابعاد در حدود نانومتر و جرم بسیار کم هستند که بیشتر در اثر احتراق به‌وجود آمده و به‌دلیل ریز بودن‌شان می‌توانند تا لایه‌های زیرین ریه انسان نفوذ کنند و حتی وارد سیستم انتقال خون نیز شوند، بنابراین برای سلامتی انسان خطرناک‌ترند.

این ذرات به‌علت جرم بسیار کمی که دارند می‌توانند تا مدت بسیار زیادی در هوا به‌صورت معلق باقی بمانند و مسافت بسیار زیادی را طی کنند.

به گفته وی، در روزهای اخیر که وضعیت هوای تهران در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد و شاخص کیفیت هوا مقادیر نزدیک و بعضا بالای 150 را نشان می‌دهد، اندازه‌گیری‌های متعددی برای آلاینده نانو ذرات با قطر کوچک‌تر از 700نانومتر در نواحی مختلف شهر انجام پذیرفته‌است.

آنگونه که طاهری گفته، براساس نتایج اندازه‌گیری‌ها که در مناطق مختلف شهر تهران با کاربری‌های متفاوت به‌دست آمده است، تعداد ذرات تقریبا در همه مناطق مقادیر نزدیک به یک میلیون ذره در سانتی‌متر مکعب را نشان می‌داد.

همچنین لازم به ذکر است که تعداد این ذرات در نزدیک اتوبان‌ها و محل تردد وسایل نقلیه که منشأ اصلی تولید نانوذرات هستند، بعضا مقادیر بسیار زیاد در حدود 2میلیون نانوذره در سانتی‌مترمکعب را نیز تجربه کرد.

براساس نتایج اندازه‌گیری‌های انجام شده، وزش باد و بارش باران نیز روی این آلاینده نسبت به سایر آلاینده‌ها ازجمله ذرات معلق کوچک‌تر از 2.5میکرون، تأثیر بسیار کمتری دارند؛ به‌طوری‌که بعد از بارش باران در هفته گذشته که کیفیت هوا از نظر آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از 2.5میکرون به‌طور موقت در محدوده سالم و حتی برای ساعاتی به محدوده پاک نیز رسید، تعداد نانوذرات مقادیری در حدود 100 تا 600هزار ذره در سانتی‌مترمکعب را نشان می‌داد که نسبت به مقادیر مشابه در کشورهای اروپایی مقادیر بسیار بالاترست. 

وی تصریح کرد: در استانداردهای رایج بین‌المللی شاخص دقیقی برای این دسته از ذرات معلق تعیین نشده ولی غالبا مشاهده می‌شود که مقادیر آن در هوای سالم در حدود 10هزار ذره در سانتی‌مترمکعب است.

با توجه به اندازه‌گیری‌های مشابهی که در کشورهای اروپایی برای نانو ذرات انجام شده است، تعداد این ذرات در حدود 10 تا 15هزار نانوذره در سانتی‌مترمکعب است.

لذا می‌توان نتیجه گرفت که در روزهای ناسالم اخیر شهر تهران، مقادیر نانوذرات تا بیش از 100برابر مقادیر آنها در هوای پاک رسیده که مقدار بسیار زیاد و خطرناکی‌است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :