• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 17 دی 1396
کد مطلب : 3487
+
-

ابطال 600 کارت شناور طرح ترافیک در تهران

موافقان و مخالفان طرح ترافیک جدید معتقدند که باید انحصار آرم طرح ترافیک از گروه‌های خاص برداشته شود

گزارش
ابطال 600 کارت شناور طرح ترافیک در تهران

سید‌محمد فخار/ خبرنگار:

طرح جدید ترافیکی که به‌زودی قرار است در پایتخت اجرا شود، این روزها واکنش‌های موافق و مخالف زیادی را در پی داشته و شهروندان در این جریان، منتظر اطلاعات بیشتر از طرحی هستند که می‌تواند به حدود 40سال اجرای طرح ترافیک و 12سال طرح زوج و فرد در تهران پایان دهد.

در چنین فضایی دیروز سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران برای اطلاع‌رسانی به افکار عمومی اطلاعیه‌ای صادر و طی آن تأکید کرد که توزیع کارت‌های شناور طرح ترافیک به‌طور کامل متوقف شده و بیش از 600کارت موجود نیز باطل شده است.

همچنین ثبت‌نام آرم طرح ترافیک سال 97 انجام نخواهد شد.

 

پیوست اجتماعی طرح آماده شد

به گزارش همشهری، نکته اصلی در اطلاعیه روز گذشته شهرداری تهران، پاسخ به سؤالات مکرر شهروندان درباره طرح ترافیک جدید است.

همچنین اطلاعات رسیده به همشهری نشان می‌دهد که پیوست اجتماعی طرح که پیش از این موضوع مورد پیگیری این رسانه بوده، هم‌اکنون در معاونت ترافیک شهرداری آماده شده و به‌زودی همزمان با ارائه لایحه طرح جدید ترافیک در شورای‌شهر، ارائه خواهد شد.

در اطلاعیه شهرداری تهران آمده «از همه اظهارنظرکنندگان خواسته شده که به‌جای منافع شخصی و گروهی، منافع عموم مردم را مدنظر قرار دهند و کمک کنند که شرایطی عادلانه‌تر برای مردم تهران فراهم شود و به سمت شهری با ترافیک و آلودگی کمتر حرکت کنیم.» 

  طبق طرح جدید، توزیع کارت‌های شناور طرح ترافیک به‌طور کامل متوقف شده و ۶۴۲ کارت باقیمانده از قبل نیز باطل شده است.

بعد از این نیز پرونده کارت‌های شناور که صدور و توزیع آنها از اساس با ابهام قانونی مواجه بوده و مراجع نظارتی هم بر ممنوعیت آن تأکید دارند، برای همیشه بسته خواهد شد.

در طرح جدید هم برخلاف آنچه برخی ادعا کرده‌اند، هیچ تبعیضی بین مدیران شهرداری با دیگران وجود نخواهد داشت و عوارض خودروهای مدیران همه ارگان‌ها با آحاد مردم برابر خواهد بود.

 

 

 

   منتقدان ابتدا اطلاعات کامل طرح را مطالعه کنند

 

در پی موجی از اظهارنظرها درباره طرح ترافیک جدید، محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از موافقان و مخالفان دعوت کرد ابتدا از شهرداری اطلاعات کامل درباره این طرح را دریافت و مطالعه کنند و سپس به نقد درباره آن بپردازند. به گزارش همشهری، وی گفت: متأسفانه در مواردی شاهد اظهارنظرهایی هستیم که از فحوای آنها مشخص است که گوینده از جزئیات این طرح هیچ اطلاعی ندارد و صرفا براساس شنیده‌ها به ابراز نظر پرداخته است.

  پورسیدآقایی گفت: اگر واقعا قصد داریم برای نجات مردم تهران فکری کنیم، در بودجه امسال باید کمک شود که چند قطار بیشتر بخریم تا مردم در ساعات شلوغی در مترو مچاله نشوند و کمک کنند که ناوگان فرسوده اتوبوسرانی را نوسازی کنیم تا اینقدر دود به هوای شهر تزریق نشود.

 

 

 

اصغر سلیمی/ سخنگوی کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس:

 

    فروش طرح ترافیک سالانه، خوب یا بد با تصویب مراجع قانونی سال‌هاست در حال اجراست. اگر شهرداری تهران تصمیم دارد این روند «انحصاری» و «ناعادلانه» را اصلاح کند، باید تکلیف طرح جدید را در شورای شهر تهران و شورای‌عالی ترافیک نهایی کند و طبیعتا تا آن زمان نمی‌تواند اجرای قانون مصوب را متوقف کند.

 

 

حسن نوروزی/ سخنگوی کمیسیون حقوقی قضایی مجلس :

 

   از شهرداری تهران می‌خواهیم این طرح را آکادمیک کند، یعنی اجازه دهد افراد دانشگاهی متخصص که روی موضوع حمل‌ونقل کار کرده‌اند آن را مطالعه کنند و این طرح را در شورای شهر مطرح کنند و درصورت تأیید شورای شهر و کارشناسان مربوطه، این طرح به اجرا گذاشته شود؛ چراکه در این صورت طرح پخته‌تر و قوی‌تر خواهد شد.

 

 

محمد علیخانی/ رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر :

 

 طرح ترافیک جدید هم‌اکنون در حد پیشنهاد است و باید به تصویب شورای ترافیک برسد.

البته تمام کارشناسان اتفاق نظر دارند که طرح فعلی نیازمند بازنگری است.

هم‌اکنون 100هزار مجوز صادر می‌شود اما بخش زیادی از شهروندان از این محدوده شهر محروم هستند، لذا اینکه افرادی انحصارا مجوز را بخرند و بتوانند استفاده کنند، عادلانه نیست.

 

 

حسن خلیل‌آبادی/ عضو کمیسیون اجتماعی شورای‌شهر:

 

 طرح جدید ترافیک باید به تأیید شورای شهر تهران رسیده و نرخ عوارض آن در شورای شهر به تصویب برسد. هنوز اعضا از کلیات طرح اطلاعی ندارند، بنابراین تا نظر شورا تأمین نشود، اعلام اینکه ثبت‌نام برای طرح در سال ۹۷ انجام نمی‌شود، درست نیست.

 

 

ناهید خداکرمی/ عضو کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر:

 

 به‌منظور کاهش آلودگی هوا باید در محدوده طرح ترافیک بازنگری‌هایی صورت گیرد اما برداشتن این طرح و اینکه اجازه دهیم هر کس می‌خواهد با پرداخت عوارض وارد محدوده طرح شود، درست نیست. ‌باید برای کاهش آلودگی هوا طرح‌های کارشناسی و درستی مدنظر قرار گیرند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید