• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 30 مهر 1397
کد مطلب : 34959
+
-

نیم‌میلیون خودروی کاربراتوری تهران را ترک می‌کنند

از فردا با اجرای فاز دوم طرح کاهش، بخشی از خودروهای آلاینده نمی‌توانند در معابر پایتخت تردد کنند

سید‌محمد فخار | خبر‌نگار

از فردا تهران میزبان فاز دوم طرح کاهش خواهد بود تا معاینه فنی نداشتن، یک جریمه تلقی شود. با این تصمیم قطعا خودروهای کاربراتوری و قدیمی آلاینده که نمی‌توانند استانداردهای معاینه فنی را پاس کنند، باید از تهران اخراج شوند و در این شهر جایی برای آنها نیست. براساس آمار معاونت حمل‌ونقل و ترافیک تهران، 500هزار خودروی کاربراتوری در پایتخت تردد می‌کنند که با اجرای فاز دوم طرح کاهش باید با شرط داشتن معاینه فنی در شهر تردد کنند اما موتورهای فرسوده و آلاینده آنها بی‌شک نمی‌توانند در تست آلایندگی معاینه فنی شرایط پایدار کم‌آلایندگی را با موفقیت بگذرانند. بدین‌ترتیب این وسایل باید به خارج از تهران تبعید شوند. تا پیش از این فقط قانون اسقاط 2خودروی فرسوده به ازای وارد کردن یک خودروی خارجی وجود داشت که 2سال است اجرایی نمی‌شود و بدین‌ترتیب تعداد خودروهای فرسوده تهران هر روز بیشتر و بیشتر شده و هیچ خودرویی از شهر خارج نشده است. فردا اما خودروهای کاربراتوری به ناچار باید از شهر بروند. به گزارش همشهری، مهدی جمالی‌نژاد، معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور درباره آخرین اقدامات شهرداری تهران درخصوص کاهش آلودگی هوا اعلام کرد: آلودگی هوا خصوصا در فصل سرما یکی از مباحث جدی است که گزارشی از سوی شهرداری تهران در این راستا ارائه شده است. در بحث معاینه فنی و کنترل آلایندگی خودروها اقدامات خوبی انجام شده است. دوربین‌های شهر هم برای بررسی معاینه فنی خودروها آماده شده‌اند که با آغاز فاز دوم طرح کاهش از ابتدای آبان تمام خودروها در سطح شهر تهران بررسی و درصورت نداشتن معاینه فنی روزانه مبلغ 50هزار تومان جریمه خواهند شد. جمالی‌نژاد با اشاره به اینکه شهرداری‌ها تنها یکی از نهادهای مؤثر در کاهش آلودگی هوا هستند، گفت: دستگاه‌های دیگر نیز باید به موازات شهرداری‌ها اقدامات لازم را انجام دهند.

اثر معاینه فنی در شهر واقعی می‌شود

مهم‌ترین دستاورد طرح کاهش این است که برای نخستین‌بار پس از 44سال از تصویب قانون معاینه فنی، اثر ایمنی و کاهش آلودگی هوا را در تهران عملیاتی می‌کند. تا پیش از این در فاز نخست طرح کاهش فقط تردد خودروها در بخشی از شهر(محدوده‌های طرح ترافیک و زوج و فرد) محدود شده بود و وسایل نقلیه می‌توانستند در خارج از 2زون ترافیکی شهر آزادانه تردد کنند و کسی مانع آلایندگی آنها نمی‌شد. در فاز دوم طرح اما تردد این وسایل به کلی از شهر حذف می‌شود و 1204دوربین بر این مهم نظارت خواهد کرد.

هاله نور موتورها

در چرخه فاز دوم طرح کاهش فقط موتورسیکلت‌ها می‌مانند و می‌توانند آزادانه هوایی که خودروها، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها آلوده نکرده‌اند را مملو از ذرات و گازهای آلوده کنند. 1.5میلیون موتورسیکلت فعال کاربراتوری تهران در طرح کاهش در هاله‌ای از نور قرار خواهند داشت و نه شهرداری و نه پلیس و نه حتی دوربین‌های شهری برای آنها جریمه‌ای درنظر نگرفته‌اند.

معضلات نگران‌کننده تهران

مشکلات زیست‌محیطی پایتخت به یک بحران نگران‌کننده تبدیل شده و اجرای طرح LEZ گامی در راه رفع آنهاست. داوود محمدی، عضو مجمع نمایندگان تهران در مجلس در مورد طرح LEZ به خانه ملت گفت: اجرای طرح LEZ برای رفع مشکلات زیست‌محیطی پایتخت اعم از آلودگی هوا و ترافیک بسیار اثرگذار خواهد بود. البته موفقیت در اجرای این طرح منوط به این است که با دقت و مراقبت صورت بگیرد و تمام ابعاد آن در پی برنامه‌ریزی‌های کارشناسانه مورد بررسی قرار گرفته باشد تا نتیجه مطلوبی به همراه داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید