• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 29 مهر 1397
کد مطلب : 34878
+
-

ساخت شهرک‌ جدید صنعتی در مرکزی

رئیس سازمان صمت مرکزی: ساخت شهرک‌های جدید صنعتی، فعالیت واحدهای کوچک و متوسط را تسهیل می‌کند

صنعت
ساخت شهرک‌ جدید صنعتی در مرکزی

مریم جباری| قم- خبرنگار:

یکی از اقداماتی که می‌تواند زمینه‌ساز توسعه و پیشرفت صنایع استان مرکزی شود، توجه به زیرساخت‌ها و گسترش شهرک‌های صنعتی جدید با امکانات به‌روز است.
 بدون تردید ساخت شهرک‌های صنعتی جدید و پیشرفته باعث گسترش مبادلات میان واحدهای صنعتی بزرگ، متوسط و کوچک، بالا رفتن کیفیت محصولات و در نهایت ایجاد انگیزه در میان تولیدکنندگان استان می‌شود. 
هم‌اکنون در استان مرکزی 12 هزار و 300 هکتار شهرک صنعتی وجود دارد و به تازگی 34 شهرک و ناحیه صنعتی در استان مصوب شده که واگذاری 32 شهرک و نواحی صنعتی به صنایع در دستور کار قرار گرفته است. البته در این زمینه نباید از ظرفیت‌های بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری‌ها غافل ماند، اتفاقی که به اعتقاد کارشناسان می‌تواند موتور محرکی برای صنایع پیر و بی‌انگیزه استان باشد. 


انعطاف‌پذیری صنایع کوچک در نوسانات اقتصادی 

یک کارشناس حوزه صنعت در استان مرکزی درباره اهمیت ساخت شهرک‌های صنعتی بیان می‌کند: از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی شهرک‌ها و نواحی صنعتی می‌توان به تمرکز صنایع در یک منطقه برای ارائه خدمات متمرکز و همچنین حفظ و بهبود وضعیت محیط‌زیست اشاره کرد. 

«فرشید شاه‌محمدی» با اشاره به این‌که استان مرکزی صنایع بسیار زیادی از جمله صنایع مادر و تخصصی کشور را در دل خود جای داده است به همشهری می‌گوید: به غیر از صنایع بزرگ، تعداد بسیار زیادی صنایع متوسط و کوچک در استان هستند که می‌توانند در رشد و توسعه اقتصادی کشور و استان نقش مهمی ایفا کنند. صنایع کوچک و متوسط نسبت به صنایع بزرگ مزایای بسیار بیشتری دارند که از جمله این موارد می‌توان به هزینه کمتر و بازدهی بیشتر آنها نسبت به صنایع بزرگ و مادرتخصصی اشاره کرد. 

وی تصریح می‌کند: در حقیقت شهرک‌های صنعتی مجتمع‌های تخصصی برای صنایع بزرگ هستند که باید در زمینه تقویت و توسعه زیرساخت‌های آن برنامه‌ریزی کرد. علاوه بر این باید شرایط را برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که قصد سرمایه‌گذاری در این شهرک‌ها را دارند تسهیل کرد. 
شاه‌محمدی با بیان این‌که برای دستیابی به توسعه در بخش تولید و صنعت باید قوانین و مقررات شهرک‌ها را به سود سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان بخش خصوصی تغییر داد، می‌گوید: خوشبختانه در این زمینه در چند سال اخیر اقدامات بسیار خوب و ارزشمندی در استان انجام شده است که باید این اقدامات تداوم داشته 
باشد.


رشد صنایع کوچک در شهرک‌های صنعتی 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بیان می‌کند: با توجه به اهمیت و جایگاه واحدهای صنعتی کوچک و متوسط در زمینه رشد، پویایی اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار باید در زمینه تقویت زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی در استان برنامه‌ریزی وجود داشته باشد و زمینه فعالیت برای این واحدها در شهرک‌های صنعتی تسهیل شود. 

«محمدرضا حاجی‌پور» ادامه می‌دهد: این صنایع با توجه به این‌که زودبازده هستند و همچنین به سرمایه بسیار کمتری نیاز دارند، می‌توانند به عنوان بازوان تخصصی واحدهای صنعتی بزرگ فعالیت داشته باشند. همچنین می‌توان از ظرفیت این صنایع در زمینه رفع مشکلات واحدهای صنعتی بزرگ استان استفاده کرد. 
وی می‌افزاید: تعداد بسیاری از واحدهای صنعتی کوچک و متوسط استان به نوسازی و به‌روز‌رسانی تجهیزات نیاز دارند که در این بخش با توجه به شرایط موجود و تحریم‌ها باید از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کرد. 
حاجی‌پور اظهار می‌کند: اگر در زمینه نوسازی و به‌روز‌رسانی تجهیزات واحدهای صنعتی کوچک و متوسط مستقر در شهرک‌های صنعتی گام برداشته شود، قطعاً افزایش کیفیت تولیدات محقق خواهد شد که این مهم می‌تواند جایگاه تولیدات استان مرکزی را در بازارهای جهانی ویژه‌ کند.


رشد واگذاری زمین برای ساخت واحدهای صنعتی 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی در زمینه تقویت زیرساخت‌های لازم در شهرک‌های صنعتی استان می‌گوید: خوشبختانه اقدامات بسیار ارزشمندی در سال‌های اخیر در این بخش انجام شده است و هم‌اکنون نیز تداوم دارد. 
«مصطفی آمره» به همشهری بیان می‌کند: از مهم‌ترین این اقدامات می‌توان به زیرسازی، آسفالت، تأمین آب، برق، گاز و تصفیه‌خانه فاضلاب در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان اشاره کرد مثلا اجرای مرحله دوم تصفیه‌خانه فاضلاب خمین با تخصیص 40 میلیارد ریال اعتبار که 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد از این اقدامات است. 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی ادامه می‌دهد: با توجه به اهمیت و جایگاه شهرک‌های صنعتی در اقتصاد کشور و استان امسال نیز به منظور ساخت واحدهای صنعتی در این بخش 50 هکتار زمین واگذار شده است. 
وی با اشاره به رشد واگذاری زمین برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی می‌افزاید: امیدواریم میزان استقبال و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این زمینه نیز افزایش داشته باشد، البته این مهم در گرو تسهیل شرایط برای سرمایه‌گذاران است. 

آمره اظهار می‌کند: با استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود به دنبال رفع مشکلات و موانع در شهرک‌های صنعتی هستیم تا سرمایه‌گذاران بتوانند با اطمینان اقدام به سرمایه‌گذاری در این شهرک‌ها کنند. این در حالی است که هم‌اکنون بیشترین میزان سرمایه‌گذاری در ساوه و زرندیه بوده
 است. 
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی با اشاره به 2700 واحد صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان می‌گوید: در این شهرک‌ها 1700 پروانه بهره‌برداری داریم که با توسعه زیرساخت‌ها به دنبال افزایش این تعداد هستیم. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید