• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 17 دی 1396
کد مطلب : 3468
+
-

از ماست که برماست

 هوشنگ صدفی/ روزنامه نگار:

 محمد‌علی نجفی، شهردار تهران، با اشاره به طرح حذف آرم طرح ترافیک در شورای شهر و شورای‌عالی ترافیک، گام مثبتی را برای کاهش آلودگی هوا برداشت.

به گفته شهردار تهران، هر ساله 100هزار آرم طرح ترافیک به همراه 20هزار کارت شناور در شهر تهران توزیع می‌شود بدین معنی که روزانه 120هزار خودرو اجازه ورود به محدوده طرح ترافیک تهران را دارند؛ هرچند بنا به گفته شهردار، ضابطه دقیقی بر نحوه توزیع آرم‌های طرح ترافیک حاکم نیست و مفاسدی نیز درباره توزیع این آرم‌ها وجود داشته است.

بی‌گمان حذف طرح ترافیک می‌تواند از رانت‌خواری برخی افراد و سازمان‌ها برای ورود به هسته مرکزی و‌ آلوده کردن هوای شهر تهران، به نحو چشمگیری بکاهد. تجربه سال‌های گذشته نشان داده افراد غیرخبرنگار اغلب برای دستیابی به این نوع رانت‌ها مجبورند به سازمان‌ها و رسانه‌های مختلف برای تأییدیه شغل کاذب خبرنگاری متوسل شوند و در این مدت برخی از بازیگران، هنرمندان، کارکنان اداری مطبوعات، گزارشگران تلویزیونی، دوبلورها و قس‌علی‌هذا برای دستیابی به آرم طرح ترافیک با تعرفه ارزان‌قیمت، یک‌شبه خبرنگار و روزنامه‌نگار می‌شوند و چه‌بسا در این میان حق خبرنگاران واقعی تردد‌کننده در سطح شهر برای گرفتن آرم طرح ترافیک پایمال می‌شد.

همچنین برخی دارندگان طرح ترافیک به جای استفاده از ابزار شهروندی برای نیازهای شغلی و بیماری، معمولا از وسایل نقلیه دارنده این آرم، به‌عنوان وسیله مسافرکشی استفاده کرده و در آلودگی هوای شهر نقش بی‌بدیلی را ایفا می‌کنند. فارغ از هر نوع داوری درباره تصمیم‌گیری در راستای بهینه‌کردن هوای تهران، باید گفت هر وقت نفسمان در هوای آلوده می‌گیرد یا ابرهای سهمناک سیاه‌رنگ برشهرمان چنبره می‌زند، تنها آرزویمان دیدن آسمان ‌آبی است و معمولا در این زمان به‌دنبال مقصران هوای آلوده می‌گردیم غافل از آنکه خود نقشی درآن داریم.

تجربه نشان داده که طرح ترافیک خبرنگار یا اختصاصی سازمان‌ها صرفا در خدمت منافع شخصی افراد بوده و خیراتی هم برای سازمان مربوطه ندارد چرا که اغلب روزنامه‌نگاران برای تهیه اخبار از وسایل حمل‌ونقل عمومی یا وسایل اداری رسانه بهره می‌گیرند لذا اگر قرار است گام کوچکی در راستای سالم‌سازی‌ هوای تهران برداریم، چه بهتر که طرح ترافیک را از سامانه شهرداری تهران حذف کنیم.

شهروندان تهرانی چه گناهی کرده‌اند که در عین پرداخت هزینه‌ها و عوارض سالانه شهرداری، سالانه به 120هزار دارنده کارت ورود به محدوده ترافیک تهران، یارانه هوا هم بپردازند؟ مگر براساس ماده2‌ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا، اقدام به هر عملی که موجبات آلودگی هوا را فراهم کند، ممنوع نیست.

 به‌عبارتی دیگر «گفتا زکه نالیم که از ماست که بر ماست».

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :